afslaan beneden 3000 rpm: carb?
Geplaatst: di jan 31, 2006 2:30 pm
Beste techneuten en meedenkers,
Vorig weekend alle slijtende ontstekingsdelen van mijn 1108 motor vervangen en gesteld. Daarna probleemloos ongeveer 400 km gereden.
Toen deed zich het volgende voor: de motor ging (ineens) een stuk rauwer lopen en als ik het gas los laat, houdt-ie enorm in. Daarnaast slaat-ie beneden de 3 a 3,500 toeren direct af. Dat betekent dus dat er niet fatsoenlijk meer mee te rijden is. Boven de 3000 toeren stationair loopt-ie helemaal niet mooi rond.
In de ontsteking is niets raars te ontdekken, zij het dat de vonk naar de bougies erg matig is voor een ontsteking waarvan alles hagelnieuw en goed afgesteld is (iemand een suggestie waar dat aan kan liggen?)
2e verdachte: carburateur. Carburateur eraf gehaald en opengemaakt. Allemaal roestrommel op de bodem, dus waarschijnlijk iets te veel water door de benzine. De belangrijkste sproeiers zitten jammer genoeg vastgerot, dus zijn niet meer te controleren of reinigen. Een locale garagist die ik toevallig erover sprak, zei dat door het water het ook zou kunnen betekenen dat er kalkaanslag in de kanaaltjes zit. Soms helpt een nachtje in de azijn. Adus is geschied. Er kwam i.i.g. flink wat troep af na een nachtje weken. Carburateur vol goede moed gemonteerd en geprobeerd: totaal geen verbetering.
Voordat ik nu op zoek ga naar een andere carburateur, heeft iemand nog een suggestie of er iets anders (toech ontsteking?) loos kan zijn? Ik heb nl op een een of andere manier het gevoel dat ik er dan nog niet ben.
Alvast dank voor het meedenken
Vorig weekend alle slijtende ontstekingsdelen van mijn 1108 motor vervangen en gesteld. Daarna probleemloos ongeveer 400 km gereden.
Toen deed zich het volgende voor: de motor ging (ineens) een stuk rauwer lopen en als ik het gas los laat, houdt-ie enorm in. Daarnaast slaat-ie beneden de 3 a 3,500 toeren direct af. Dat betekent dus dat er niet fatsoenlijk meer mee te rijden is. Boven de 3000 toeren stationair loopt-ie helemaal niet mooi rond.
In de ontsteking is niets raars te ontdekken, zij het dat de vonk naar de bougies erg matig is voor een ontsteking waarvan alles hagelnieuw en goed afgesteld is (iemand een suggestie waar dat aan kan liggen?)
2e verdachte: carburateur. Carburateur eraf gehaald en opengemaakt. Allemaal roestrommel op de bodem, dus waarschijnlijk iets te veel water door de benzine. De belangrijkste sproeiers zitten jammer genoeg vastgerot, dus zijn niet meer te controleren of reinigen. Een locale garagist die ik toevallig erover sprak, zei dat door het water het ook zou kunnen betekenen dat er kalkaanslag in de kanaaltjes zit. Soms helpt een nachtje in de azijn. Adus is geschied. Er kwam i.i.g. flink wat troep af na een nachtje weken. Carburateur vol goede moed gemonteerd en geprobeerd: totaal geen verbetering.
Voordat ik nu op zoek ga naar een andere carburateur, heeft iemand nog een suggestie of er iets anders (toech ontsteking?) loos kan zijn? Ik heb nl op een een of andere manier het gevoel dat ik er dan nog niet ben.
Alvast dank voor het meedenken