afslaan beneden 3000 rpm: carb?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

afslaan beneden 3000 rpm: carb?

Bericht: # 69129Bericht Vincenti »

Beste techneuten en meedenkers,

Vorig weekend alle slijtende ontstekingsdelen van mijn 1108 motor vervangen en gesteld. Daarna probleemloos ongeveer 400 km gereden.

Toen deed zich het volgende voor: de motor ging (ineens) een stuk rauwer lopen en als ik het gas los laat, houdt-ie enorm in. Daarnaast slaat-ie beneden de 3 a 3,500 toeren direct af. Dat betekent dus dat er niet fatsoenlijk meer mee te rijden is. Boven de 3000 toeren stationair loopt-ie helemaal niet mooi rond.

In de ontsteking is niets raars te ontdekken, zij het dat de vonk naar de bougies erg matig is voor een ontsteking waarvan alles hagelnieuw en goed afgesteld is (iemand een suggestie waar dat aan kan liggen?)

2e verdachte: carburateur. Carburateur eraf gehaald en opengemaakt. Allemaal roestrommel op de bodem, dus waarschijnlijk iets te veel water door de benzine. De belangrijkste sproeiers zitten jammer genoeg vastgerot, dus zijn niet meer te controleren of reinigen. Een locale garagist die ik toevallig erover sprak, zei dat door het water het ook zou kunnen betekenen dat er kalkaanslag in de kanaaltjes zit. Soms helpt een nachtje in de azijn. Adus is geschied. Er kwam i.i.g. flink wat troep af na een nachtje weken. Carburateur vol goede moed gemonteerd en geprobeerd: totaal geen verbetering.

Voordat ik nu op zoek ga naar een andere carburateur, heeft iemand nog een suggestie of er iets anders (toech ontsteking?) loos kan zijn? Ik heb nl op een een of andere manier het gevoel dat ik er dan nog niet ben.

Alvast dank voor het meedenken
6TL77
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 69134Bericht jbeekmann »

Zijn al je carterontluchtingsslangen nog heel en zitten ze goed vast?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 69136Bericht Vincenti »

Grappig dat je dat zegt Jasper,

want toen ik de hele zooi loshaalde, kwam ik idd een scheur van ongeveer 4 cm tegen in een carterontluchtingsslang. Deze slang is ondertussen vervangen, echter zonder het beoogde resultaat.
6TL77
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 69137Bericht jbeekmann »

mmm... jammer. Da's altijd een snelle oplossing.
Is het niet zo dat je carb is afgesteld toen die scheur en nog in zat en dat hij dus nu met goed functionerende carterontluchting volledig verkeerd staat afgesteld?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 69138Bericht Vincenti »

Nee, ik weet zeker dat de slang ook nog heel is geweest toen de auto in mijn bezit was en ik heb nog nooit een carb laten afstellen.
6TL77
Roy2
Berichten: 11
Lid geworden op: do mar 13, 2003 2:00 am
Locatie: Marseille

Bericht: # 69140Bericht Roy2 »

kan het niet de condensator zijn?
barrybas
Berichten: 97
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 2:39 pm

Bericht: # 69148Bericht barrybas »

zit de vacuumvervroeger (goed) aangesloten en is de slang daarvan oke?
renault 12, bigger not better
Gebruikersavatar
tim81
Berichten: 82
Lid geworden op: za dec 04, 2004 2:04 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 69150Bericht tim81 »

misschien dom van mij hoor....
maar draait ie stationair verder wel goed? ik had namelijk het zelfde probleem gehad en heb dat opgelost door ontstekingstijdstip te veranderen
(bobine kabel eraf, spanningsmeter op accu en ontstekingshuis gezet en dan in zijn vier heen en weer duwen tot je die gleuf in het vliegwiel ziet. daar moet de ontsteking staan, dus tijdstip zo zetten dat de spanningsmeter gaat branden)
en door het mengsel aan te passen....
en nu is het zaak het beestje te onderhouden!
417 gtl 84...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 69154Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou ook eerst even met een stroob kijken of de ontsteking nog goed staat. Ook de contacthoek, kan zijn dat de puntjes losgetrild zijn.
Onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet zou ik ook gelijk de bobine vervangen.
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 69254Bericht Vincenti »

.... opgelost.

hij doet het al een stuk beter, nu mét stationairsproeier! Die was er dus spontaan vanaf gewaaid :-?

Tja, als je niet weet dat er zo'n ding op hoort te zitten en waar, dan kom je er nooit uit zonder hulp van buiten.

Het valt mij telkens weer op dat aan de ene kant de dingen die los moeten vaak met geen mogelijkheid los te krijgen zijn, terwijl dingen die vast horen te zitten, er altijd spontaan afwaaien.... :o :(

Dank voor het meedenken!
6TL77
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 69268Bericht Willem de Zwijger »

We hebben hier in de loop der tijd heel wat voorbij zien komen, maar deze is volstrekt uniek ! Nou die sproeier niet vast draaien uit angst dat hij eruit vliegt :wink:
Plaats reactie