afslaan beneden 3000 rpm: carb?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
afslaan beneden 3000 rpm: carb?
Beste techneuten en meedenkers,
Vorig weekend alle slijtende ontstekingsdelen van mijn 1108 motor vervangen en gesteld. Daarna probleemloos ongeveer 400 km gereden.
Toen deed zich het volgende voor: de motor ging (ineens) een stuk rauwer lopen en als ik het gas los laat, houdt-ie enorm in. Daarnaast slaat-ie beneden de 3 a 3,500 toeren direct af. Dat betekent dus dat er niet fatsoenlijk meer mee te rijden is. Boven de 3000 toeren stationair loopt-ie helemaal niet mooi rond.
In de ontsteking is niets raars te ontdekken, zij het dat de vonk naar de bougies erg matig is voor een ontsteking waarvan alles hagelnieuw en goed afgesteld is (iemand een suggestie waar dat aan kan liggen?)
2e verdachte: carburateur. Carburateur eraf gehaald en opengemaakt. Allemaal roestrommel op de bodem, dus waarschijnlijk iets te veel water door de benzine. De belangrijkste sproeiers zitten jammer genoeg vastgerot, dus zijn niet meer te controleren of reinigen. Een locale garagist die ik toevallig erover sprak, zei dat door het water het ook zou kunnen betekenen dat er kalkaanslag in de kanaaltjes zit. Soms helpt een nachtje in de azijn. Adus is geschied. Er kwam i.i.g. flink wat troep af na een nachtje weken. Carburateur vol goede moed gemonteerd en geprobeerd: totaal geen verbetering.
Voordat ik nu op zoek ga naar een andere carburateur, heeft iemand nog een suggestie of er iets anders (toech ontsteking?) loos kan zijn? Ik heb nl op een een of andere manier het gevoel dat ik er dan nog niet ben.
Alvast dank voor het meedenken
Vorig weekend alle slijtende ontstekingsdelen van mijn 1108 motor vervangen en gesteld. Daarna probleemloos ongeveer 400 km gereden.
Toen deed zich het volgende voor: de motor ging (ineens) een stuk rauwer lopen en als ik het gas los laat, houdt-ie enorm in. Daarnaast slaat-ie beneden de 3 a 3,500 toeren direct af. Dat betekent dus dat er niet fatsoenlijk meer mee te rijden is. Boven de 3000 toeren stationair loopt-ie helemaal niet mooi rond.
In de ontsteking is niets raars te ontdekken, zij het dat de vonk naar de bougies erg matig is voor een ontsteking waarvan alles hagelnieuw en goed afgesteld is (iemand een suggestie waar dat aan kan liggen?)
2e verdachte: carburateur. Carburateur eraf gehaald en opengemaakt. Allemaal roestrommel op de bodem, dus waarschijnlijk iets te veel water door de benzine. De belangrijkste sproeiers zitten jammer genoeg vastgerot, dus zijn niet meer te controleren of reinigen. Een locale garagist die ik toevallig erover sprak, zei dat door het water het ook zou kunnen betekenen dat er kalkaanslag in de kanaaltjes zit. Soms helpt een nachtje in de azijn. Adus is geschied. Er kwam i.i.g. flink wat troep af na een nachtje weken. Carburateur vol goede moed gemonteerd en geprobeerd: totaal geen verbetering.
Voordat ik nu op zoek ga naar een andere carburateur, heeft iemand nog een suggestie of er iets anders (toech ontsteking?) loos kan zijn? Ik heb nl op een een of andere manier het gevoel dat ik er dan nog niet ben.
Alvast dank voor het meedenken
6TL77
misschien dom van mij hoor....
maar draait ie stationair verder wel goed? ik had namelijk het zelfde probleem gehad en heb dat opgelost door ontstekingstijdstip te veranderen
(bobine kabel eraf, spanningsmeter op accu en ontstekingshuis gezet en dan in zijn vier heen en weer duwen tot je die gleuf in het vliegwiel ziet. daar moet de ontsteking staan, dus tijdstip zo zetten dat de spanningsmeter gaat branden)
en door het mengsel aan te passen....
maar draait ie stationair verder wel goed? ik had namelijk het zelfde probleem gehad en heb dat opgelost door ontstekingstijdstip te veranderen
(bobine kabel eraf, spanningsmeter op accu en ontstekingshuis gezet en dan in zijn vier heen en weer duwen tot je die gleuf in het vliegwiel ziet. daar moet de ontsteking staan, dus tijdstip zo zetten dat de spanningsmeter gaat branden)
en door het mengsel aan te passen....
en nu is het zaak het beestje te onderhouden!
417 gtl 84...
417 gtl 84...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
.... opgelost.
hij doet het al een stuk beter, nu mét stationairsproeier! Die was er dus spontaan vanaf gewaaid
Tja, als je niet weet dat er zo'n ding op hoort te zitten en waar, dan kom je er nooit uit zonder hulp van buiten.
Het valt mij telkens weer op dat aan de ene kant de dingen die los moeten vaak met geen mogelijkheid los te krijgen zijn, terwijl dingen die vast horen te zitten, er altijd spontaan afwaaien....
Dank voor het meedenken!
hij doet het al een stuk beter, nu mét stationairsproeier! Die was er dus spontaan vanaf gewaaid
Tja, als je niet weet dat er zo'n ding op hoort te zitten en waar, dan kom je er nooit uit zonder hulp van buiten.
Het valt mij telkens weer op dat aan de ene kant de dingen die los moeten vaak met geen mogelijkheid los te krijgen zijn, terwijl dingen die vast horen te zitten, er altijd spontaan afwaaien....
Dank voor het meedenken!
6TL77
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen