Hoe vaak olie verversen?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Bruutmans
- Contacteer:
Denk eens aan "kilo"gram of "kilo"byte,"kilo"joule 

ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
In het bedrijfsleven en vast ook wel bij de overheid worden investeringen of bezuinigingen vaak afgekort. Zo hoorde ik laatst een manager tegen zijn baas zeggen, dat het apparaat dat hij zag staan bij elkaar een investering vertegenwoordigde van 140k. In dit geval staat de "k" dus voor duizend euro.
Ook wordt de M wel gebruikt: dit jaar begroten we voor divisie X 3M. M= mega = miljoen.
Heeft er al iemand een R4 zien rijden met 1M op de klok, 10 ton dus?
Gijs: ton= (was) 100.000 gulden, maar in autotaal dan weer 100.000 kilometer, ik geef toe, het is soms wat verwarrend!
Ook wordt de M wel gebruikt: dit jaar begroten we voor divisie X 3M. M= mega = miljoen.
Heeft er al iemand een R4 zien rijden met 1M op de klok, 10 ton dus?
Gijs: ton= (was) 100.000 gulden, maar in autotaal dan weer 100.000 kilometer, ik geef toe, het is soms wat verwarrend!

Een quatrelle is het wel!
Ok daar komt ie:
elke 10k of 6k olie verwisselen, dan is dat dus elke 10000 of 6000 kilometer, is inderdaad een beetje verwarrend: k kilometer, kilokilometer oftwel 1000 kilometer.
Dan heb je nog iets anders: de ton.
In gewicht is een ton 1000 kilo
in geld is (was) een ton 100 000 gulden. Sommigen hebben het over de Euroton, dus 100.000 euro.
Is het zo duidelijk of heb ik met mijn goed bedoelde uitleg alleen maar meer verwarring gezaaid?
en ja bij gewicht is k inderdaad 1000, kg is 1000 gram.
elke 10k of 6k olie verwisselen, dan is dat dus elke 10000 of 6000 kilometer, is inderdaad een beetje verwarrend: k kilometer, kilokilometer oftwel 1000 kilometer.
Dan heb je nog iets anders: de ton.
In gewicht is een ton 1000 kilo
in geld is (was) een ton 100 000 gulden. Sommigen hebben het over de Euroton, dus 100.000 euro.
Is het zo duidelijk of heb ik met mijn goed bedoelde uitleg alleen maar meer verwarring gezaaid?

en ja bij gewicht is k inderdaad 1000, kg is 1000 gram.
Een quatrelle is het wel!
- Bruutmans
- Contacteer:
Owkee.
Hoeveel k in cl moet je dan verversen, na ongeveer 1 jr of 15k rijden?
M.a.w. hoeveel cl bevat 1k olie dat gevuld word in die k? cm3,hahaha

ik ben voor haar gevallen midden op straat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Das afhankelijk van de viscositeit en de gehanteerde API coderingen. Ook de inhoud van het systeem en de verouderingscoèfficient van de breedtegraad waarop je je bevindt, spelen hierin een rol.Bruutmans schreef:Owkee.![]()
Kort door de bocht zou je volgende formule kunnen hanteren: (t/k*10000)*365/12 is gelijk aan de maand van het jaar waarin je de motorolie moet vervangen. Die marge van hoogstens 30 dagen wordt internationaal als aanvaardbaar beschouwd.

-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------