Pagina 1 van 2
gas-zaken
Geplaatst: ma dec 05, 2005 9:45 pm
door Supersuus
Op het middelste pooltje zitten 2 draden aangesloten waarvan er 1 door het schutbord naar binnen gaat en omhoog de raamsteil ingaat en vervolgens niet meer te vinden is.....hoort dat zo? en zo ja waar zal die dan heen moeten gaan?
Geplaatst: ma dec 05, 2005 10:56 pm
door Hugo
Kijk achter bij de tank...
Is de elektrischeklep met de zelfde kleur draad aangesloten?
Geplaatst: ma dec 05, 2005 11:45 pm
door Supersuus
Ga morgen kijken maar waar zit die klep? bij de vulopening of bij de tank?
Maar dit zit goed aangesloten?en aan te nemen dat het een plus draad is moet ie dan niet gezekerd zijn?
Deze auto heeft kortsluiting gehad en ik ben alle bedrading aan t nalopen,van een gasinstallatie weet ik (nog) weinig,dus aandachtspunten en tips zijn welkom

Geplaatst: di dec 06, 2005 12:40 am
door Supersuus
Nog zoiets.....wat moet ik met die veer en dat losse "dopje"?Ik heb hem met het puntje naar beneden en het dopje naar boven op het gat links onder tussen deksel en onderplaat geklemd,leek me de enige plek/positie die logisch is maar wat doet het???onderop steekt een soort tule uit waar een slang op kan maar die er niet op zit...(ooo,dit wordt nog wat

)
Geplaatst: di dec 06, 2005 8:52 pm
door Hugo
Supersuus schreef:...waar zit die klep? bij de vulopening of bij de tank?...
Ik verwacht een afsluiter op de tank, die de afgaande leiding afsluit als er niet op gas gereden wordt.
Dat de gasleidingen gasdicht moeten zijn lijkt me duidelijk en de gasinstallatie alleen spanning krijgt als de keuzeschakelaar op gas staat en de auto op contact...
Supersuus schreef:...(ooo,dit wordt nog wat )...
Ach, stap voor stap, zo zijn de grootste dingen tot stand gekomen.
Wat je vandaag niet snapt maken we je ( als het even kan ) morgen duidelijk...
Geplaatst: wo dec 07, 2005 5:39 am
door Bruutmans
Indien foto`snodig,dan schiet ik er wel suus

Geplaatst: wo dec 07, 2005 9:20 am
door Supersuus

Deze kreeg ik toegestuurd,mooi duidelijk.
Geplaatst: wo dec 07, 2005 5:19 pm
door brecht
Dat stukje tuinslang (tweede foto) is dat de gasaanvoer? (aangezien ie naar de verdamper gaat lijkt dat me van wel)
Is dat apk waardig Jan geert? Het ziet er nogal gedeukt uit ook. Zou de gasaanvoer iet beter worden als daar eerts een elleboogstukje op komt om buiten het filter pas met slang te beginnen?
...en dan geef ik niet eens antwoord op je vragen... sorry he!
Geplaatst: wo dec 07, 2005 9:10 pm
door Hugo
brecht schreef:Dat stukje tuinslang (tweede foto) is dat de gasaanvoer? (aangezien ie naar de verdamper gaat lijkt dat me van wel)...
Is een stuk "gepanserd" slang wat geschikt is voor gas, komt vaker voor bij de R4... ( en is al vele malen APK goedgekeurd... )
Geplaatst: wo dec 14, 2005 11:22 am
door Bruutmans
Ik heb ook nog een gas-zaken-vraagje.
Uit de tank komen 2 kabeltjes.
Deze 2 zijn voor het aangeven van het volume in de tank.
Dus heb je zo`n indicator nodig met ledjes.
Zijn er ook andere?
Eigenlijk wil ik een metertje,zoals een toerenteller bijvoorbeeld,vind ik veel leuker,maar kan dat?
Hoe aan te sluiten dan? en wat voor metertje zou je daar eventueel voor kunnen gebruiken?
Geplaatst: do dec 15, 2005 12:41 am
door Hugo
De meter wil een bepaalde waarde zien bij volle schaal.
De ledjes gaan allemaal branden bij een bepaalde waarde, dus voor mij is het simpel, maar nu ook voor jouw?
Geplaatst: do dec 15, 2005 9:22 pm
door Bruutmans
Niet echt nee.
Mijn vraag is nu dan ook.
Ik heb zo`n sensor op de tank zitten en daar steken 2 kabeltjes uit.
Kan ik daar een metertje op aansluiten of moet daar nog allerlei electronica bij?
En kan het niet gewoon een metertje zijn met een wijzertje?
Geplaatst: do dec 15, 2005 9:46 pm
door Hugo
In de tank zit een meetopnemer, die doormiddel van twee kabeltjes met de buiten wereld is verbonden.
Meestal geeft de opnemer een bepaalde weerstandswaarde, die afhankelijk is van de vulling.
Door nu een geschikte meter ( met eventueel een voorschakel weerstand ) in serie aan te sluiten aan de accu, zal de meter een bepaalde uitslag geven.
Jouw vraag ( en ook de mijne ) is nu wat is de weerstandswaarde van de bij een lege tank en wat bij een volle?
Welke stroom mag er door deze weerstand?
Als we deze parameters weten, dan kunnen we met de hulp van de wet van Ohm berekenen wat voor meter er in aanmerking komt om bij jouw in het dashboard mee te gaan reizen...
Geplaatst: do dec 15, 2005 10:14 pm
door Bruutmans
Ja ik snap het.
Kan ik vermoedelijk meten dus?,correct?,met een multimeter?
Er hoeft dus geen extra software of electronica aan?
Geplaatst: do dec 15, 2005 10:33 pm
door Hugo
Niet moeilijker maken dan nodig.
Multimeter > weerstand.
Orginele opstelling > multimeter ( in serie ) > stroom.