zithoogte van een R4

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Neeelz

zithoogte van een R4

Bericht: # 66328Bericht Neeelz »

Hallo,
Ik kan voor weinig een viertje (GTL uit 1985) kopen, tis volgens mij nl een heeele leuke auto! Er is een ding, ik ben ruim 2 meter en ik vroeg me af wat de zithoogte ongeveer is: maw. hoeveel cm is er tussen zitting en dak?
En verder, op welke punten moet ik letten bij de aankoop: wat zijn notoire zwakke plekken?
Alvast bedankt voor de reacties,

Niels
Een quatrelle is het wel!
brecht
Contacteer:

Bericht: # 66343Bericht brecht »

Hoi Niels,

De juiste afmetingen weet ik niet, maar ik ken wel wat lange mensen die zich prima in een 4 weten te passen, dat moet dus niet zo'n probleem worden. Ga er gewoon eens in zitten zou ik zeggen, dan merk je het vanzelf toch?

En notoire zwakke plekken: buiten alle punten die je normaal controleerd als je een auto koopt: ROEST. Vooral de balken willen nog wel eens goed aangevreten zijn. Alles is op te lappen natuurlijk, maar wil je er zo in weg rijden, hou je niet van lassen, of heb je geen schoonvader die dat wel doet ;-) Dan zou ik eens goed met een sleutel o.i.d aan de onderkant gaan prikken.

Voor verder tips zou je ook ze zoekfunctie op het forum kunnen gebruiken, er is wel al het een en ander over geschreven namelijk.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 66345Bericht Bruutmans »

Waar woon je ergens,wie weet is er iemand in de buurt die met je wil gaan kijken of je attent kan maken op die puntjes :wink:
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Rudi

zithoogte van een R4

Bericht: # 66346Bericht Rudi »

Ik zou mezelf niet te druk over maken over lengte.
Ik ben zelf ook tegen de 2000 mm en heb in mijn F4 weinig last van mijn lengte. Alleen het verkeerslicht gooit wel eens roet in het eten, dan is het zaak jezelf eens goed over je stuur te buigen.
In een F4/F6 zit je wel dicht tegen de hemel aan, in een GTL/TL/L valt dat mee, door gebruik van iets meer vering in de stoelen.

Notoire zwakke plekken, uiteraard roest, vooral in de bodem, achter de voorwielen. 1e stuk van de bodem en achter net voor de achterwielen.
Je mag een schroevendraaier gebruiken om te kloppen(heft), maar niet om te steken(anders klagen ze jou aan voor opgelopen schade), overmatige banden slijtage, kijk naar het loopvlak. Kijk ook naar de plek waar de auto vaak staat, eventuele lekkage van olie of vetten laat zich gemakkelijk zien.
Kijk naar de kitrand bij de voor-/achterschermen en kijk ook in de voor-/achterschermen.

Voor de rest, richt jezelf eens op het forum. Er is al heel wat geschreven over de 4, doe wat zoekopdrachten om bepaalde dingen te achterhalen.

Wens ik je vast veel succes met bezichtigen,

Groet, Rudi.
-Trelleur-

Bericht: # 66382Bericht -Trelleur- »

Een klein overzichtje van punten waarop je moet letten:
http://www.ingo-heitel.de/pdf-dokumente ... 10-s59.pdf
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Neeelz

Bericht: # 66430Bericht Neeelz »

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ga eens (voorzichtig!)met de schroevendraaier op pad!
Groeten,
Niels
Een quatrelle is het wel!
Wingnut

Bericht: # 66613Bericht Wingnut »

Volgens een wat oudere Olyslagers is de zithoogte 35,5cm van de vloer voor de TL en GTL, voor de F4 en F6 is het 36cm. De hoogte boven de zitting varieert van 95,5cm in de TL en GTL tot 97,5cm in de F4. Ik heb een docent van ~2m gehad met een R4 en die had geen problemen met zijn lengte. Voor de R4 had de beste man een Mini.

Als je achter de achterwielen in de wielkast krabt of voelt en er dwarrelt wat naar beneden zijn de wielkasten doorgeroest. Goed te repareren, leuk puntje om op af te dingen. Ga vooral ook even voor de auto op de grond liggen om de staat van de voorbalken goed te kunnen zien. Ook hier is schade goed te repareren. Als je de achterklep open doet, kijk dan even links en rechts of er schade is onderaan de goot waar het rubber in valt. Kijk ook even boven de voorste kriksteun bij de remleidingen. Daar blijft nog weleens wat rommel achter plakken met als gevolg roestschade.

Bedenk dat alles te repareren valt, het is maar hoeveel tijd en geld je erin wilt steken om de boel weer op de weg te krijgen. Als je werk laat doen kan het heel duur worden. Ik heb een lasapparaat gekocht voor ~ 650 euro, incl.gas. Bij een garagebedrijf in de buurt heeft mijn moeder 600 euro betaald voor de reparatie van wielkasten links- en rechtsachter en kokerbalken links- en rechtsachter. Je hebt het heel gauw terugverdiend en met 1 fles gas kun je 2 R4-tjes uit losse onderdelen in elkaar lassen.

Succes!!
Laatst gewijzigd door Wingnut op vr nov 18, 2005 12:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Wingnut

Bericht: # 66614Bericht Wingnut »

Trelleur schreef:Een klein overzichtje van punten waarop je moet letten:
http://www.ingo-heitel.de/pdf-dokumente ... 10-s59.pdf
Dat lijkt wel dat een pagina van dat artikel in Youngtimer.
-Trelleur-

Bericht: # 66616Bericht -Trelleur- »

Oh, dat zou best kunnen want het is van dezelfde uitgever. Maar het artikel achter de link verscheen al 8 jaar eerder.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Wingnut

Bericht: # 66621Bericht Wingnut »

Recycling dus! :D
whip726

Notify

Bericht: # 67233Bericht whip726 »

Neeelz schreef:Hallo,
How will i know hen it is done? :(!
Plaats reactie