achteruitrijlicht
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
achteruitrijlicht
Ik ben mijn R4 GTL '85 APK-klaar aan het maken, maar nou wil m'n achteruitrijlicht niet branden. Kan iemand me vertellen waar de schakelaar hiervoor zit, ik kan dat ding nergens vinden!
Groet, Remkault
Groet, Remkault
- RenaultVierWiel
In Nederland was een achteruuitrijlicht niet verplicht (dat rijmt ook nog). Daarom werden de Viertjes voor de Nederlandse markt hier ook niet mee uitgerust. Wel lieten een aantal eigenaren bij aanschaf dit als een accessoire opbouwen. Meestal onder de bumper, rechts van het midden. Dit paste dan mooi bij het mistachterlicht, dat links van het midden onder de bumper zit. In Duitsland bijvoorbeeld werd het op een gegeven ogenblik wel verplicht. De Viertjes voor de Duitse markt werden toen voorzien van twee achteruitrijlichten op de achterklep.Rinootje schreef:Was er eigenlijk uberhaupt een achteruitrij-lamp aanwezig?
Zo niet is de schakelaar er waarschijnlijk ook niet en is op die plaats dus een bout ingedraaid.
Lamp niet aanwezig geen probleem bij apk
Ik heb een Belgisch/Luxemburgse F4 en die heeft ook geen achteruitrijlamp. De GTL van mijn zus echter wel, maar die deed het eerst ook niet wegens vuile contactjes in de fitting. Dat heb ik opgelost door met een pen met een bundel glasvezels er in de boel schoon te krabben. Een schuurpapiertje werkt waarschijnlijk ook wel. Voordat je de zooi eraf rost zou ik dat nog even proberen.
Misschien hebben ze de schakelaar verwijderd (of een ander blok ofzo), maar de bedrading moet je dus nog kunnen zien. Aan de linkerzijde van je bak, middenin. Hij ziet er ongeveer zo uit als je oliedruksensor.Remkault schreef:Ik heb de auto net uit elkaar gehad en ben aan de versnellingsbak geen schakelaar tegen gekomen. Wat nu? Is een achteruitrijlicht eigenlijk verplicht voor de APK?
Groet, Remkault.
Bij mij heeft iemand ooit een lipje aan de schakelstang gemaakt die een schakelaartje indrukt als ik m in z'n achteruit zet. Moet ook kunnen werken (ik heb er geen lamp meer opzitten)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
volgens mij kan je zo'n schakelaar nog gewoon bij de onderdelenboer halen [zit die ook ni in een 5je?] anders misschien nog in Rijssen of het clubmagazijn
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;