APK voor mijn 1400 TL
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
APK voor mijn 1400 TL
beste renault freaks,
Mijn autotje is zo goed als gekeurt, maar.... ze beginnen over dat tie onverwacht stuurgedrag vertoont. Dus drempel over dan zwabbert de auto. Ik dacht dat het de schokdemper waren, die waren idd versleten. maar ze zeggen dat het komt door de montage van het stuur huis. morgen kan ik hem halen en dan heb ik van het weekend om het in orde te maken. Weet iemand hoe dat zit???? je hebt het stuurhuis 2 van die soort stel dingen met de boutjes en moertjes. ??? hoe krijg ik dit gelijk.
groeten barry
Mijn autotje is zo goed als gekeurt, maar.... ze beginnen over dat tie onverwacht stuurgedrag vertoont. Dus drempel over dan zwabbert de auto. Ik dacht dat het de schokdemper waren, die waren idd versleten. maar ze zeggen dat het komt door de montage van het stuur huis. morgen kan ik hem halen en dan heb ik van het weekend om het in orde te maken. Weet iemand hoe dat zit???? je hebt het stuurhuis 2 van die soort stel dingen met de boutjes en moertjes. ??? hoe krijg ik dit gelijk.
groeten barry
renault 12, bigger not better
- Bruutmans
- Contacteer:
Onverwacht stuurgedrag,ja ja..........
Ik begin altijd heel hard achter mijn oor te krabben als iemand met dat soort "vage" uitspraken komt.
Tegen de goede man zeggen of beter nog vragen of hij wel eens in een echte auto heeft gereden,al wijzend op je 4tje en er meteen aan toevoegen of ben je alleen die dikke patserbakken gewend,want ja jij als garagist zult toch ook moeten weten dat er wel verschil is in de techniek van nu en toen,of niet soms mijnheer??
Want als hij zijn vak kent (en door die uitspraak hierboven maak je stiekem onbewust aanspraak op zijn kennis en trek je die in twijfel ook nog,hij voelt het wel,maar kan zich niet aangevallen voelen,breeduit lachen als je het zegt he!!) had hij je wel laten zien waar het euvel zat en je vertelt hoe je dat kon oplossen ook,of niet?
Ik begin altijd heel hard achter mijn oor te krabben als iemand met dat soort "vage" uitspraken komt.
Tegen de goede man zeggen of beter nog vragen of hij wel eens in een echte auto heeft gereden,al wijzend op je 4tje en er meteen aan toevoegen of ben je alleen die dikke patserbakken gewend,want ja jij als garagist zult toch ook moeten weten dat er wel verschil is in de techniek van nu en toen,of niet soms mijnheer??
Want als hij zijn vak kent (en door die uitspraak hierboven maak je stiekem onbewust aanspraak op zijn kennis en trek je die in twijfel ook nog,hij voelt het wel,maar kan zich niet aangevallen voelen,breeduit lachen als je het zegt he!!) had hij je wel laten zien waar het euvel zat en je vertelt hoe je dat kon oplossen ook,of niet?
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Wil je dit eens uitleggen?Rodeo-6 schreef:je hoeft niks gelijk te stellen aan die boutjes en dinges dingen![]()
Wat je wel moet doen is je toespoor veranderen in uitspoor, daardoor zwabbert ie n.l.
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Ik denk dat je het andersom bedoelt Rodeo. Een auto behoort toespoor te hebben zodat het stuur altijd naar neutraal terugkeert. Toespoor is dat het linkerwiel naar rechts gestuurd staat en het rechterwiel naar links (een graad tot enkele graden, afhankelijk van de wielgeometrie>autoafhankelijk). Dit kan je laten doen bij zo'n beetje ieder garagebedrijf en bandenboer en kost zo rond de 30-40 euro. Zelf is dit erg lastig omdat je niet zo nauwkeurig kunt meten.Rodeo-6 schreef:Wat je wel moet doen is je toespoor veranderen in uitspoor, daardoor zwabbert ie n.l.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
- Hanz
- Contacteer:
Weet je dat zeker? Ik dacht namelijk dat het andersom was, en dat de wielen, wanneer je gaat rijden recht komen te staan. Auto staat stil, wielen gaan rijden, en door de traagheid van de auto en de grip van de banden op het wegoppervlak gaat het geheel van wiel plus aandrijfas roteren om een imaginaire vertikale as ter hoogte van de plek waar de aandrijfas vast zit aan de rest van de auto. Links is dat met de klok mee, rechts tegen de klok in, van boven gezien. Natuurlijk gaat het niet om vele graden rotatie maar om zo weinig dat je het zelf niet kan meten.jbeekmann schreef:... Een auto behoort toespoor te hebben zodat het stuur altijd naar neutraal terugkeert....Rodeo-6 schreef:Wat je wel moet doen is je toespoor veranderen in uitspoor
Intuïtief voelt dit wel goed aan, vandaar dat ik altijd maar heb aangenomen dat het klopt. Zie bijvoorbeeld http://www.angelfire.com/extreme2/carra ... anging.htm: 'Hoewel het bij normale voorwiel-aangedreven auto’s gewoonte is om een paar graden uitspoor te geven, wordt dit vrijwel nooit aangeraden bij RC/auto’s'. Andere gevonden websites zeggen hetzelfde (afgezien van de sites die over achterwielaangedreven auto's gaan)
Ik begrijp trouwens niet waarom een stuur naar neutraal zou terugkeren als de auto toespoor dan wel uitspoor heeft (ik weet trouwens helemaal niet hoe dat terugkeren werkt, wel uit eigen ervaring dat wanneer het chassis aan het scheuren is, het terugkeren niet meer gaat...)
- Bruutmans
- Contacteer:
Je kan het extreem goed zien bij zo`n oud fiatje (zo`n bolleke) bij de achterbanden als ie stilstaat,kiek mer us als je er eentje ziet staan.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-
Ja, die hebben een positieve wielvlucht aan de achterkant door de pendelas-constructie. Maar dat is weer iets anders dan toespoor/uitspoor.
De Haynes manual vermeldt inderdaad uitspoor voor de Renault 4: 1 tot 5 mm.
Nu is het nog de vraag of dit gaat bijdragen tot een vers gekeurde 1400 TL. Ik zou gewoon eens langsgaan bij Euromaster oid, schokdempers en wielgeometrie laten testen.
De Haynes manual vermeldt inderdaad uitspoor voor de Renault 4: 1 tot 5 mm.
Nu is het nog de vraag of dit gaat bijdragen tot een vers gekeurde 1400 TL. Ik zou gewoon eens langsgaan bij Euromaster oid, schokdempers en wielgeometrie laten testen.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
-
- Bruutmans
- Contacteer:
Maar die trekken toch ook "recht" om het zo even te zeggen,net als toe/uitspoor doet toch??
Ander systeem,maar principe hetzelfde?
Ander systeem,maar principe hetzelfde?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Dit gaat over modelauto's maar is wel een lekker duidelijk stukje en volgens mij ook toepasbaar op gewone auto's:
http://www.intermodelbouw.nl/algemeen/b ... 20chas.htm
http://www.intermodelbouw.nl/algemeen/b ... 20chas.htm
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
APK voor mijn 1400 TL
Een Renault 4 moet inderdaad toespoor hebben, maar of dat ook de reden van het zwabberen is. Heb je gekeken of de fuseekogels nog in orde zijn, een kapotte lijkt meestal op een probleem met toespoor en rijdt als een zwabber, daarbij ligt er ook een iets zwaardere motor in die dat gedrag versterkt.
Succes met sleutelen, ®udi.
Succes met sleutelen, ®udi.
Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Renault Estafette Alouette 1973 pompiers, origineel "tres bon etat''
Renault Kangoo Family 2016
Fiat Panda
Tandemasser gevuld met een heteluchtballon
Fiat Panda
- Rodeo-6
- Contacteer:
Stelletje amateurs $#@##$
Toespoor betekend dat je voorwielen aan de voorzijde naar elkaar toestaan, zo dus / \.
Dat is helemaal niet erg, je banden slijten wat harder en het stuurt een beetje rot de bocht om.
Maar het wordt wat beroerder als je over een heuveltje gaat, dan gaat ie n.l. "zoeken", dat is opzich ook niet zo erg.
Wel wordt het wat rotter rijden als je met 120 over een heuvel "gaat", want dan gaat ie op dat moment ook zoeken.
De vangrails is dan heel snel heel dichtbij en over de kop gaan is eveneens niet uitgesloten.
Dus uitspoor, zo dus \ / 1 tot 5 milimeter gemeten op het hart van de banden.
En voor de bet-weters, stuur helemaal naar rechts of helemaal naar links en maak met de voorwielen 2 denkbeeldige cirkels.
Simpel he
Toespoor betekend dat je voorwielen aan de voorzijde naar elkaar toestaan, zo dus / \.
Dat is helemaal niet erg, je banden slijten wat harder en het stuurt een beetje rot de bocht om.
Maar het wordt wat beroerder als je over een heuveltje gaat, dan gaat ie n.l. "zoeken", dat is opzich ook niet zo erg.
Wel wordt het wat rotter rijden als je met 120 over een heuvel "gaat", want dan gaat ie op dat moment ook zoeken.
De vangrails is dan heel snel heel dichtbij en over de kop gaan is eveneens niet uitgesloten.
Dus uitspoor, zo dus \ / 1 tot 5 milimeter gemeten op het hart van de banden.
En voor de bet-weters, stuur helemaal naar rechts of helemaal naar links en maak met de voorwielen 2 denkbeeldige cirkels.
Simpel he

>> Doe mij maar een DAF <<
APK voor mijn 1400 TL
Sorry, schrijf ik het toch weer verkeerd op.
En dat met een vader in de familie die 43 jaar werkzaam is geweest bij Renault (chef werkplaats).
Ik had die medicijnen niet moeten nemen...
En dat met een vader in de familie die 43 jaar werkzaam is geweest bij Renault (chef werkplaats).
Ik had die medicijnen niet moeten nemen...

Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Fiat Panda
Fiat Panda