Nieuwe APK!!!

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nieuwe APK!!!

Bericht: # 63642Bericht Helmertje »

Ik heb een nieuwe APK!!!!

:) :) :) :)

Precies toen ik de auto weg wilde brengen kreeg ik m niet meer gestart. Dus ik de accu maar weer opladen (terwijl ie niet leeg kon zijn) en toen startte ie gelukkig weer. Had wel even de kriebels. Ik heb hem gekeurd bij een vent die citroen oneindig veel beter vond dan renault, maar na veel gemopper en gedoe toch goedgekeurd.

Een aantal dingen vielen op:
CO was 12%, dus schroef weer helemaal teruggedraaid, zelfs dichtgedraaid was de CO nog 4% (door de vingers gezien dus)

Hij liep niet helemaal lekker, veel ontstekingsmissers (volgens die vent "een renaultkwaaltje") maar ik vind het niet normaal, ik heb bijna alles vervangen behalve laagspanningsgedeelte. Misschien staat ie dan toch niet 100% goed afgesteld,.

Verder nog wat kleine dingetjes als roest en rubbers wat niet veel voorstelt. En speling op de wiellagers achter.

Maar ik kan er weer een jaartje tegenaan :) viel me nog alleszins mee.
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 63643Bericht -Trelleur- »

Proficiat Afbeelding! En rijden maar weer.
Ik hoop vandaag hetzelfde goede nieuws te krijgen, weliswaar voor m'n andere auto.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuwe APK!!!

Bericht: # 63644Bericht otogazzi »

Helmertje schreef:Ik heb een nieuwe APK!!!!

:) :) :) :)


Verder nog wat kleine dingetjes als roest en rubbers wat niet veel voorstelt. En speling op de wiellagers achter.

Maar ik kan er weer een jaartje tegenaan :) viel me nog alleszins mee.
Gefeliciteerd.....

Maar ga je dus nu gewoon weer een jaar rijden, en dan bij de volgende keuring weer hopen dat het meevalt of ga je nu wat aan de kleine dingetjes, roest en rubbers op voorhand wat doen............?
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: Nieuwe APK!!!

Bericht: # 63645Bericht jbeekmann »

Helmertje schreef:... En speling op de wiellagers achter....
De lagers zijn conisch en kan je dus zelf opstellen. (tenzij dat al meerdere malen is gedaan natuurlijk, uiteindelijk verslijten ze wel)
Uit elkaar trekken, schoonmaken, nieuw vet erin en netjes monteren. Kan ie er weer even tegen!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 63646Bericht Helmertje »

Eigenlijk is het een langlopend opknap-projekt, maar het tempo waarin ie kapot gaat en roest gaat eigenlijk harder dan dat ik hem kan opknappen. Dus ik had deze zomer er keihard aan gewerkt:

- alle roestplekken behandelt (antiroest-vet+grondverf-mix)
- hoofdremcylinder vernieuwd, remmen ontlucht, nieuwe dopjes, alles waar de remolie op heeft gelekt overgeschilderd
- alle rubbers die erg kapot waren aan elkaar gelijmd
- hele hoogspanningsgedeelte van ontsteking vervangen
- kleine dingen voor apk gemaakt (richtingaanwijzers vochtvrij, ruitewissers enzo)

Nu ga ik dus een paar nieuwe rubbertjes erop zetten, wiellagers stellen en in de planning staat nog een nieuwe achterdeur (in die van nu zit een enorme deuk)
Ook moet er binnenkort eigenlijk nieuwe motorolie in en de oliefilter vervangen.
En eigenlijk zou ik iets moeten doen zodat ie wat beter loopt, maar ik zou niet weten wat...... Maar je moet iets te streven blijven hebben...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Nieuwe APK!!!

Bericht: # 63648Bericht Willem de Zwijger »

Helmertje schreef: Een aantal dingen vielen op:
CO was 12%, dus schroef weer helemaal teruggedraaid, zelfs dichtgedraaid was de CO nog 4% (door de vingers gezien dus)

Hij liep niet helemaal lekker, veel ontstekingsmissers (volgens die vent "een renaultkwaaltje") maar ik vind het niet normaal, ik heb bijna alles vervangen behalve laagspanningsgedeelte. Misschien staat ie dan toch niet 100% goed afgesteld.
Stop er gelijk nieuwe puntjes en een nieuwe condensator in (kost weinig) en stel hem af met een stroboscoop (kost meer, zie koopadvies elders op Forum) en je zult hem niet terug kennen. Ik denk dat slecht lopen van een R4 motortje eerder een 'renaulteigenaarskwaaltje' is dan een 'renaultkwaaltje', zo'n motortje kan echt heel mooi lopen.
Veel CO komt door een slechte vonk, en dat onregelmatig lopen idem dito met een rietje, en een slechte vonk wordt vaak veroorzaakt door slechte puntjes en/of slechte timing.
Gebruikersavatar
Ifris
Berichten: 82
Lid geworden op: di aug 02, 2005 12:23 am
Locatie: Putten
Contacteer:

Bericht: # 63663Bericht Ifris »

Gefeliciteerd, en we kunnen mekaar de hand geven want die van mij is vandaag ook weer voor een jaar rijvaardig (volgens de monteur van de garage dan) :lol:
>>> Keep the rubber side down <<<
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 63666Bericht Helmertje »

Gefeliciteerd!!!! :)
ruud verheijen
Berichten: 39
Lid geworden op: vr aug 19, 2005 5:04 pm
Locatie: ulicoten

Bericht: # 63716Bericht ruud verheijen »

Ifris schreef:Gefeliciteerd, en we kunnen mekaar de hand geven want die van mij is vandaag ook weer voor een jaar rijvaardig (volgens de monteur van de garage dan) :lol:
ik kan nog een gelukkige toevoegen mijn belgacommetje. ik wens iedereen weer veel rij plezier.
belgacommetje
Gebruikersavatar
Ifris
Berichten: 82
Lid geworden op: di aug 02, 2005 12:23 am
Locatie: Putten
Contacteer:

Bericht: # 63723Bericht Ifris »

Ook jij gefeliciteerd natuurlijk he !
>>> Keep the rubber side down <<<
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 63735Bericht Helmertje »

Motor is met stroboscoop afgesteld, mijn puntjes zijn ook nieuw... Ga er eens een nieuwe condensator in zetten. En daarna een nieuwe bobine en dan is alles nieuw, dus dan weet ik het echt niet meer, ik denk dat ik hem dan het kanaal in duw (nadat ik alle nieuwe onderdelen er weer netjes afgeschroefd heb)
Mijn accu heeft een lekstroompje van 1.7 mA, dus daarom issie misschien in die weken leeggelopen, of de accu is gewoon rot. Maar daar maak ik me niet zoveel zorgen over. Die ontstekingsmissers moeten er echt uit, op de snelweg rijdt ie voor geen meter en als ik ervanaf kom begint ie te janken, V-snaren zijn nieuw en goed op spanning, lagertje dan misschien???
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 63738Bericht Willem de Zwijger »

Helmertje schreef:Motor is met stroboscoop afgesteld, mijn puntjes zijn ook nieuw... Ga er eens een nieuwe condensator in zetten. En daarna een nieuwe bobine
Heel verstandig. En nieuwe bougies / kabels had je al ?
Dat janken....je zou de kap eens open moeten gooien als hij dat doet. Kan natuurlijk een lagertje zijn. Is het toerental afhankelijk ? Is het snelheidsafhankelijk ? Maakt het uit of je de koppeling intrapt ?
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 63746Bericht Helmertje »

Ik ben inderdaad gestopt en de motorkap opengegooid
maar stationair verdwijnt het "gefluit" heel langzaam. Als je binnen zit hoor je het echt supergoed, maar als je onder de kap aan het kijken bent dan hoor je het haast niet (ook door het motorlawaai) ik zat eerst te denken aan de V-snaar of een lager van de wieltjes waar de V-snaar overheen loopt, maar daar valt haast niets aan te horen. heel vaag.
Hele hoogspanning is vervangen, dus bougies+kabels zijn nieuw. Een vriend van me die monteur is heeft me geadviseerd de bougies van 0.6 naar 0.7 te zetten, misschien dat dat helpt....
Helmertje
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 22, 2004 2:00 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht: # 63747Bericht Helmertje »

Over dat janken, het begint dus als je een tijdje op de snelweg rijdt, dus in zijn 4 rijden en aardig wat toeren maak (ongeveer 100 kmpu rijden), maar als je in zijn 3 rijdt bij zelfde toeren heeft ie het niet.
Toerental omlaag betekent dat het gejank ook iets minder wordt en het verdwijnt langzaam als je hem een tijdje stationair laat draaien. Als je dan weer optrekt begint ie weer constant te janken.
Het moet dus in de motor of draaiend onderdeel zitten dat ook meedraait bij stationair, want bij stationair is het nog steeds, zei het wel minder hard.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 63791Bericht Willem de Zwijger »

En koppeling intrappen ?
Plaats reactie