Pagina 1 van 1

Piston ringen?

Geplaatst: do sep 01, 2005 3:00 pm
door Sixshot
Beste Renault4'ers,

Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van een renault 4. De body is in heel goede staat (ik zit in Portugal, en van regen hebben we best wel lang niks van gehoord!) maar de motor heeft een probleem. Een van de spark plugs (sorry, mijn nederlands is een beetje achteruit gegaan! Bougies?) wordt helemaal onder de olie als je hem eruit draait en de motor gebruikt veel olie. Je moet de bougies elke 2 maanden vervangen en nieuwe olie erin gooien heel vaak. Ik denk dat het om een kapote piston ring, wat me redelijk simpel lijkt te vervangen. Heeft iemand dit ooit gedaan, en zo ja, wat voor materialen heb ik nodig (en wat zijn de kosten hiervoor)? Ik ben geen leek waar het om technische werk gaat op autos (ex 2CV6 en kever eigenaar!) maar is het te doen zonder Renault gereedschappen?

Geplaatst: do sep 01, 2005 5:41 pm
door jbeekmann
Als je het bij een 2CV en een kever kan dan kan je het ook bij een 4tje. Het wordt er makkelijker op aangezien de cilinders goed bereikbaar en naast elkaar zitten en een klein beetje moeilijker aangezien er koelwater door het blok loopt.
Speciaal Renaultgereedschap heb je er niet voor nodig. (bestaat het uberhaubt? Dat maak je toch zelf?)

Benodigdheden: setje pakkingen en zuigerveren.
Gereedschap: setje ring-steek, pakkingschraper, momentsleutel, WD40

Als je van tevoren even je compressie controleert dan weet je welke cilinders het probleem hebben.

Geplaatst: do sep 01, 2005 8:41 pm
door Hugo
Als je de kopbouten los hebt, laat er in het midden 1 inzitten.

Nadat de rest van de bouten verwijderd zijn, DRAAI dan de kop los.

Als je de kop probeert op te tillen, is de kans aanwezig dat je een cilinderbus mee trekt. Inderdaad de 4 heeft losse cilinderbussen en deze kunnen los komen en dus ook vervangen worden.

Re: Piston ringen?

Geplaatst: do sep 01, 2005 9:06 pm
door brecht
Sixshot schreef:en nieuwe olie erin gooien heel vaak
wat is heel vaak? De vorige motor die ik red had om de twee weken verse nodig!

Geplaatst: vr sep 02, 2005 3:07 pm
door Sixshot
Bedankt voor alle reacties! Maaaaruh...ik ben Engels van oorsprong, dus mijn technisch Nederlands is a little bit rusty, dus kan iemand mij helpen met de Engelse termen voor de volgende?
jbeekmann schreef: Benodigdheden: setje pakkingen en zuigerveren.
Gereedschap: setje ring-steek, pakkingschraper, momentsleutel,
Dankje! Trouwens, ik zei dat ik een 2CV en een Kever had, maar ik heb nooit de ringen vervangen, dus als je wat extra info kan geven, zou het handig zijn. De cilinderbus tip is heel goed - dankjewel! Zijn er problemen met de koeling systeem die ik moet weten?

Geplaatst: vr sep 02, 2005 3:21 pm
door jbeekmann
Sixshot schreef:Bedankt voor alle reacties! Maaaaruh...ik ben Engels van oorsprong, dus mijn technisch Nederlands is a little bit rusty, dus kan iemand mij helpen met de Engelse termen voor de volgende?
jbeekmann schreef: Benodigdheden: setje pakkingen [gaskets]en zuigerveren [pistonrings].
Gereedschap: setje ring-steek [combinationwrenches], pakkingschraper [gasketscraper], momentsleutel [torquebar],
Dankje! Trouwens, ik zei dat ik een 2CV en een Kever had, maar ik heb nooit de ringen vervangen, dus als je wat extra info kan geven, zou het handig zijn. De cilinderbus tip is heel goed - dankjewel! Zijn er problemen met de koeling systeem die ik moet weten?
Koeling: tip: laat de waterpomp gewoon aan de kop zitten! Die hoeft er niet af.

Geplaatst: vr sep 02, 2005 3:39 pm
door Wingnut
Sixshot schreef:Bedankt voor alle reacties! Maaaaruh...ik ben Engels van oorsprong, dus mijn technisch Nederlands is a little bit rusty, dus kan iemand mij helpen met de Engelse termen voor de volgende?
jbeekmann schreef: Benodigdheden: setje pakkingen en zuigerveren.
Gereedschap: setje ring-steek, pakkingschraper, momentsleutel,
Pakkingen: Gaskets
Zuigerveren: Piston rings
Momentsleutel: Torgue wrench
Met setje ring-steek worden sleutels bedoeld ( spanners ) met aan 1 kant een ringsleutel en aan de andere kant een steeksleutel. Een pakkingschraper weet ik zo gauw niet, maar het zal een plat scherp geval zijn waarmee je de resten van pakkingen van je motorblok af haalt. ( Heeft iemand een fototje? )

Geplaatst: vr sep 02, 2005 5:39 pm
door Sixshot
Beste jbeekman,

plat scherp geval is genoeg voor me om te weten wat het doet dankje! Geen foto nodig denk ik ;-) Dus piston rings zijn 'sucker springs' in het Nederlands....hmmmm, wat een fijne taal :-0 Hehehe.

Dankjewel - ik heb er zin in om mijn nieuwe baby uit elkaar te halen! De body ziet er zo goed uit ook. En voor €500...nou. Zijn er online onderdelen sites voor Renault 4tjes?

Groeten,

William

Geplaatst: vr sep 02, 2005 8:48 pm
door -Trelleur-
Sixshot schreef:Zijn er online onderdelen sites voor Renault 4tjes?
Jawel, deze shop bijvoorbeeld
Hopelijk is je Duits net zo goed als je Nederlands!

Cylinder Compressie

Geplaatst: wo sep 14, 2005 8:17 pm
door Sixshot
Weten jullie mischien wat de oorspronkelijke cylinder compressie cijfers zijn vor de R4 GTL? Ik ga eerst een compressie test uitvoeren op mijn R4, want ik ben nog niet helemaal zeker dat het over de zuigerveren gaat. Heb een Peter Russex handleiding gekocht, maar daar staat het niet in...

Groetjes,

William

Geplaatst: wo sep 14, 2005 9:12 pm
door Hugo
4 GTL 688 9,5:1

Geplaatst: do sep 15, 2005 3:43 pm
door Sixshot
Maaruh, ik ga een compressie test doen, dus dat wordt geen ratio toch? Het zou een hoeveelheid Kg/m2 toch? Of pounds per square inch?

Geplaatst: do sep 15, 2005 7:58 pm
door Rodeo-6
Als je/de moteur goed loopt = op 4 cylinders hoef je geen compressie test te doen.
wil je het wel doen stel dan eerst je kleppen.

Komt er blauwe/zwarte rook uit de uitlaat, by the way ?

Olie lekkage/verbruik kan door versleten pistonrings komen, maar komt erg weinig voor.

Is the engine soms te heet geweest ?

In de cylinder kop zitten klephoedjes, die kunnen ook lekken, olie :roll:

De meet eenheid van een compressie meter ????
Geen idee als ze maar alle 4 ongeveer gelijk zijn

Geplaatst: do sep 15, 2005 8:39 pm
door Hugo
En als bij 1 duidelijk minder, dan iets olie in de cilinder: dit dicht tijdelijk de zuiger af. Dus als dan de druk hoger is zijn de pistonrings defect.