lekke band

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

maarten k

lekke band

Bericht: # 63219Bericht maarten k »

Gisteren lekker aan het rijden door het gansche land :wink: - voel ik na 2 uur rijden opeens een licht gehobbel. toch maar even gestopt om te kijken.
Een hevig gesis deed mijn vermoeden al bevestigen. Dus een lekke band. Nou heb ik dat het afgelopen jaar wel vaker gehad (dit was de 6e al :cry: ) ik weet ook niet wat ik verkeerd doe.... Ben nu overigens wel heel handig in het verwisselen van die dingen.

Er is nu wel weer enig evenwicht: links de originele velgen, rechts gtl-velgen. maar dat was niet helemaal de bedoeling...........

Maar waren de vorige 5 doodgewone spijkers - deze zag er anders uit. Wat is hier gebeurd volgens de experts?

[img][img]http://img364.imageshack.us/img364/1959 ... 4cv.th.jpg[/img][/img]

[img][img]http://img364.imageshack.us/img364/3424 ... 7dd.th.jpg[/img][/img]

en gedurende 350 kilometers geen een andere r4 tegengekomen??? de meest mooie schitterende prachtige klassiekers (al dan niet in wording) zien rijden en geen r4? Waar was iedereen? :wink:
jbeekmann

Bericht: # 63220Bericht jbeekmann »

Zowhee, die bandjes had ik al een paar 1000 km geleden vervangen...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
maarten k

Bericht: # 63221Bericht maarten k »

dat vermoeden had ik al
maar vorige week zo door de apk
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 63230Bericht Hanz »

Hmm, een diepte-investering in een paar nieuwe banden zou niet slecht zijn. Tenslotte kost een nieuwe band niet zoveel meer dan een tank benzine. En het rijdt een stuk beter en veiliger. Ik vind dat ze bij jouw keuring vrij coulant zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Hanz op ma aug 29, 2005 4:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 63244Bericht Le Car »

Deze is helemaal op ,zelfs de slijtindicatoren zijn versleten

Wat je fout doet? Nou,eeuuh te laat nieuwe kopen.....
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Hugo
Contacteer:

Bericht: # 63310Bericht Hugo »

Wat was de banden spanning voor hij leeg liep?
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
maarten k

Bericht: # 63313Bericht maarten k »

Na deze reacties van experts en gelouterde 4-rijders toch maar eens goed laten kijken naar mijn banden. Geloof het of niet: onder deze R4 zaten schijnblijkelijk nog de originele banden uit 1981. Geen wonder dus dat ze het voor gezien hielden.

Dus 4 nieuwe banden (met de apk was er al 1 vervangen-dat is nu het reservewiel geworden) op de auto laten zetten. En dus ook weer vier dezelfde velgen.

Bij deze beloof ik plechtig aan allen dat deze set banden sneller vervangen zal worden dan de vorige. :wink: bijna 24 jaar is misschien toch ietwat lang :D

@hugo: bandenspanning was denk ik 1.7 ofzo. Hoezo?
Hugo
Contacteer:

Bericht: # 63356Bericht Hugo »

Leek door de sterke slijtage of er te veel spanning op stond. :lol:
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Ron

Bericht: # 63360Bericht Ron »

Ik vond het al een old-timer profieltje. Zie je niet zo vaak meer.
Nou kan een profiel van 25 jaar best goed zijn, maar je banden raken ook een keer uitgedroogd.
Ifris
Contacteer:

Bericht: # 63363Bericht Ifris »

Tja ... is idd helaas een uitgedroogde band die waarschijnlijk door de warmte op een ietwat hogere druk is gekomen waardoor de zwakste plek het begaf ...

Trouwens wel petje af hoor voor je bandjes en jou, ik moet met mijn auto van de zaak bijna 2 keer per jaar aan nieuwe banden, dus die zullen niet zo snel uitdrogen 8)

Wijze les dus voor iedereen ... (haar)scheurtjes in je banden wijzen op uitdroging, in dit geval het beste even naar de garage en daar laten bekijken of ze aan vervanging toe zijn, ben zelf 1 keer met een oude Transit op de snelweg alle kanten op gedoken doordat ik een klapband kreeg en ben blij dat ik het na kan vertellen, veiligheid boven alles dus :wink:
>>> Keep the rubber side down <<<
brecht
Contacteer:

Bericht: # 63392Bericht brecht »

stuur maar door als jij ze niet meer gebruikt, prachtbandjes! Het ijzerdraad is toch nog niet zichtbaar? hahaha.

Ik zal maar weer een met een "hier in tanzania verhaal" komen: ik zie ze hier echt met met naald en draad gerepareerde buitenbanden rijden, zelfs al eens een om de buitenband heen geknoopte binnenband dwars op de rijrichting. APK? nooit van gehoord.

Maar goed da's mijn smaak gelukkiug ook nog niet. Gefeliciteerd met de nieuwe bandjes.
maarten k

Bericht: # 63394Bericht maarten k »

dus als ik brecht goed begrijp was er eigenlijk nog niets aan het handje?
gewoon beetje tape, touwtjes en houtjes enzo eromheen en nog een paar jaartjes doorijden? :wink:

Moet wel zeggen dat ik de auto sneller vind (gevoel?) en beter en makkelijker vind remmen.
Laatst gewijzigd door maarten k op do sep 01, 2005 10:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hankleinjan.nl

Bericht: # 63400Bericht hankleinjan.nl »

Nieuwe banden doen heel veel aan het rijgedrag van je auto. Die banden die je erop had zitten waren echt levensgevaarlijk!! Uitgehard en uitgedroogd rubber. Als je een noodstop moet maken op een nat wegdek zwabber je geheid alle kanten op. In Tanzania kunnen ze idd. die banden nog goed gebruiken. Daar kun je er nog jaren mee door de blubber baggeren. (Hier in de westerse wereld gooien we eigenlijk veel te snel wat weg.)
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Ifris
Contacteer:

Bericht: # 63408Bericht Ifris »

In Tanzania kunnen ze idd. die banden nog goed gebruiken. Daar kun je er nog jaren mee door de blubber baggeren. (Hier in de westerse wereld gooien we eigenlijk veel te snel wat weg.)
Maar das natuurlijk ook wel het verschil tussen zand en modder remmen en op keihard asfalt remmen, en niet te vergeten de snelheden op een modderweg en op het asfalt :wink:
>>> Keep the rubber side down <<<
hankleinjan.nl

Bericht: # 63440Bericht hankleinjan.nl »

o.a.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Plaats reactie