Pagina 1 van 1

motor in en uitbouwen, hoe veel tijd?

Geplaatst: vr aug 05, 2005 7:12 pm
door Karen
Hallo allemaal! ik ga zaterdag de motor van de pickup eruithalen nakijken en weer terug plaatsen. Is dat kwa tijd goed te doen of niet?
Ben ervaren monteur met renault werkplaatshandboek ernaast :D
het is een 1100 motortje.

groetjes, Jacob
vriend van karen....

Geplaatst: vr aug 05, 2005 7:17 pm
door Jan-Geert
zit de motor niet vast?

zo ja kan je beter een ander blokje erin gooien , voor meer info kan je ook wel ff toevoegen aaan msn

r4fpjx11@hotmail.com zonder r4 ervoor ;)

Geplaatst: vr aug 05, 2005 7:47 pm
door Bruutmans
Met 2-en heb je em er op een goei 2 a 2,5 uur wel uit hoor.
Succes met em,ow ja en foto`s maken van de operatie en dan hier plaatsen,altijd leuk en interessant ook. :wink: :D

Geplaatst: vr aug 05, 2005 8:59 pm
door Rodeo-6
je kan toch ook gewoon de moteur in de pick-up nakijken :lol:

spiegeltje erbij voor de moeilijke hoekjes :-?

Geplaatst: vr aug 05, 2005 11:29 pm
door Le Car
IK snap niet helemaal wat je wilt nakijken???

De garage bouwt hem ook niet uit,toch....:roll:

Geplaatst: vr aug 05, 2005 11:41 pm
door R4F6GTX Automaat
inderdaad, waarom eruit bouwen om na te kijken. Verveel je je? Heeft ie 500.000+ km gelopen dan?
Ben ervaren monteur met renault werkplaatshandboek ernaast
Werk jij aan Lada's of Skoda's dan of zo?

Geplaatst: za aug 06, 2005 1:37 am
door Karen
De oude startmotor werkte niet meer, dus heb ik die vervangen door een gereviseerde. Nou hebben ze het schroefdraad van die twee gaten (ipv 3) in de nieuwe startmotor eruit geboord, er moet onderaan dus nog een moer op die bout, en het blokje wil ik even goed schoonmaken en polijsten :wink: .
+ ik kan de remleidingen beter bekijken, is ook belangrijk.

Geplaatst: za aug 06, 2005 2:33 am
door R4F6GTX Automaat
startmotor zit altijd met bouten plus moeren vast... (3 stuks op het koppelingshuis)
Remleiding kan je zo toch ook zien? zaklampje doet wonderen.

Maar als jij graag het hele blok eruit pakt moet je dat doen. Ik zal je niet tegen houden. Ik kom je ook niet helpen!

Begin met de accu eruit te halen. Dan de centrale dopjes van je voorwielen verwijderen. In het middengat steek je een lange dop van 24 (of korte met klein verlengstuk) en draait de centrale moer van de aandrijfas los. Dan krik je de voorkant op en haal je de voorwielen eraf. Dan de remklauwen losmaken en aan de kant hangen; fuseekogels losmaken en stuurkogels ook, dan de hele naaf eraf pakken en zo de aandrijfassen eruit nemen. Als het goed is loopt er nu wat olie uit de bak. Let op de moeren waar die vanaf komen; ze zijn onderling niet verwisselbaar. Dan de naaf weer terug zetten anders is het moeilijk om de wagen heen en weer te zetten, tenzij je een compleet ingerichte garage ter beschikking hebt. Stuurkogels los laten want het hele stuurhuis moet eraf. Kijk uit dat de stelplaatjes er niet bij verloren raken en goed kijken hoe die zitten. Motorkap eraf halen. > 2 moertjes dop 11 en een knikstuk langs de onderkant met veel kruipolie. Alle snoertjes en bedradingen die er aan zitten eraf halen, zo ook de slangen etc, dat is wel duidelijk. Koppelingskabel loshalen (achter bij de startmotor) en de moeren aan de onderkant van het motorsteunrubber losmaken (elke kant 1)(dop 13) Aan de voorkant van de bak de 2 bovenste bevestigingsbouten verwijderen, de onderste2 een gedeelte losdraaien. Versnellingspook moet er ook nog vanaf, uitlaatbocht ook, slangen van de kachel, radiateur helemaal eraf, de dwarsbalk waar de stangen van de radiateur aan hangen moet ook weg, hier en daar zit een klein snoertje dat ook los moet (1 onder de oliefilter en 1 van het koelwatertemperatuursensortje (op de cylinderkop). Vergeet de gaskabel en de chokekabel ook niet los te maken. Dan ben je zover dat je de motor eruit kan gaan takelen.
En dat om te kijken of de remleiding okee is... Veel plezier ermee ! Afbeelding

Geplaatst: za aug 06, 2005 6:09 pm
door Karen
Bij nader inzien hebben we ervoor gekozen het blok er toch maar niet uit te halen...
Alles zit nu toch op z'n plek, en hij doet't!