Groot APK dilemma

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Vossenberg

Groot APK dilemma

Bericht: # 61077Bericht Vossenberg »

Hallo beste Renault liefhebbers.

Ze hebben me vandaag eens flink laten schrikken bij de Renault dealer… Het was voor de jaarlijkse APK keuring dat ik mij overgaf aan de expertise van dames heren (eigenlijk enkel heren) autoreparateurs. Deze hadden slecht nieuws voor mij; onverbiddelijke afkeuring. Nu rekenden zij mij even voor wat ik zou moeten ophoesten als ik mijn zeegroene trots aldaar zou laten opknappen. Het bleek een bedrag te zijn dat de anderhalf maal aanschafprijs rijkelijk overschreed! Niet iets wat ik zomaar ergens achter de hand heb.

Nu ben ik heel hard op zoek naar iemand die me zou willen helpen. Ik heb namelijk a) geen kennis b) geen gereedschap en c) geen plaats om dit varkentje te wassen. Ik hoop zo ontiegelijk hard dat iemand me wil bijstaan in dezen om schorsing of misschien zelfs sloop te voorkomen!

Ik zal hieronder de uitslag van het keuringsrapport geven (enkele zaken zijn te overzien en zou ik misschien nog wel zelf kunnen doen, maar andere zaken zijn iets of wat gecompliceerder):

Gordel RV moet vervangen worden
Contactpunt stadslicht RV moet opgeschoond worden
Geen beeld bij koplampen L, R
Accuplaat dient vervangen te worden
Handrem dient strakker afgesteld te worden
Uitlaat lekt bij spruitstuk (dus toch geen authentiek geluid dat pruttelen)
Fuseekogelhoes gescheurd
Fuseekogel RO lichte speling
(en nu komt het…)
Ophanging rond achteras RA doorgeroest

Mocht iemand mij hierbij in raad en daad bijstaan, heel heel graag…

Ik hoop van jullie te horen,
Bart
compromisloos stuiterballen
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 61080Bericht Hanz »

Kop op, dat ziet er allemaal niet zo dramatisch uit. Laten keuren bij officiële Renault is natuurlijk niet de beste optie. Bij mijn laatste APK wilde de garage ook wel voor 1000 euro sleutelen.... werd uiteindelijk 200 oid...
- Gordel RV moet vervangen worden: nou ja, zeurpieten
- Contactpunt stadslicht RV moet opgeschoond worden: beetje krabben, WD40 opspuiten
- Geen beeld bij koplampen L, R: kijken of de reflector OK is (geen roest en zo; bij mij werd er een afgekeurd die ik gewoon heb laten zitten, daarna gewoon goedgekeurd). Het kan ook zo zijn dat het bolletje een beetje scheef zit of niet goed is. In dat geval: bolletje vervangen. In het uiterste geval: koplamp vervangen, zit gewoon geschroefd. Wel grille loshalen dan
- Accuplaat dient vervangen te worden: stukje in of op lassen, goed in de menie zetten zodat ze zien dat je er iets aan gedaan hebt
- Handrem dient strakker afgesteld te worden: pff, weet niet hoe dat bij die nieuwerwetse 4tjes zit... kan je dat stellen bij de handrem?
- Uitlaat lekt bij spruitstuk (dus toch geen authentiek geluid dat pruttelen): spruitstuk losschroeven, nieuwe pakking monteren. Niet vergeten alles goed schoon te maken.
- Fuseekogelhoes gescheurd: zie eerdere topics over fusees. Investeer in een goede trekker.
- Fuseekogel RO lichte speling: idem
(en nu komt het…)
- Ophanging rond achteras RA doorgeroest: da's minder leuk, zoek een lasser en spendeer een paar euri aan wat nieuw blik.

Volgens mij hoeft dit je de kop niet te kosten.
Vossenberg

Bericht: # 61086Bericht Vossenberg »

Dank je voor deze opbeurende woorden.

Nu zoek ik dan dus inderdaad een lasser... kent iemand een lasser die zich daar voor weet te laten porren (of mooier nog is zelf zo'n lasser)?

Hoofd koel houden en stap voor stap afwerken die punten, vossenberg; beet hij zichzelf toe in de derde persoon. :D
Supersuus

Bericht: # 61088Bericht Supersuus »

Ik heb nog wel een gordel liggen.
En de handrem kan ik ook wel afstellen...
Erik

Bericht: # 61090Bericht Erik »

hoi Vossenberg

Nou dit zijn in mijn ogen niet echt grote afkeur punten.

Mijn advies ga eens naar DROEF en vraag naar Rein Woonde op barak 53 Woont nu in GRoningen maar is daar heel erg vaak. Hij wil dit vast wel samen met je reaparen. En ander advies ga nooit met een oudere auto naar de dealer maar naar een gewone garage. Liefst klein

Succes
Ps Ik neem aan dat je droef kent
Rodeo is af
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 61105Bericht otogazzi »

lassen aan de achteras: zie www.otogazzi.com (r4zaken) volgens mij is dat ongeveer het klusje (of kunsje) wat gedaan moet worden.

En voor las klussen kun je volgens mij terecht bij "R4F6GTX Automaat" (in de buurt van valkenswaard, als hij tijd en zin heeft) of "Le Car" (Amsterdam, als hij tijd en zin heeft)

groeten Nico
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Tanja & Maus

Bericht: # 61106Bericht Tanja & Maus »

Niet toevallig een oranje 4 he? Net achter het centrum in Wageningen? :D
________4
Vossenberg

Bericht: # 61223Bericht Vossenberg »

Tanja & Maus schreef:Niet toevallig een oranje 4 he? Net achter het centrum in Wageningen? :D
Nope... net iets verder... een zeegroene TL halverwege de grebbedijk tegenover de steenfabriek (richting blauwe kamer).

In ieder geval bedankt voor alle raad. Ik zal de auto laten schorsen bij de RDW aangezien ik de klus niet meer geklaard krijg voor de uiterste keuringsdatum. Dan heb ik ook alle tijd om op mijn gemak de auto weer klaar te stomen voor een nieuwe keuring.
Tanja & Maus

Bericht: # 61246Bericht Tanja & Maus »

succes en hou em op de weg he! Niet naar de slopert! :)
________4
Peter H

Bericht: # 61258Bericht Peter H »

- Gordel RV moet vervangen worden: nou ja, zeurpieten
Helaas mag een gordel niet gerafeld zijn of teveel haren
Wij branden de losse draadjes weg met een aansteker als het niet te erg is
Er mogen geen banen in de gordel beschadigd zijn is inderdaad afkeur.
- Geen beeld bij koplampen L, R: kijken of de reflector OK is (geen roest en zo-

Als de reflector dof of vochtig is maak hem eens schoon dit helpt meestal voldoende
Peter H

groot apk dilemma

Bericht: # 61259Bericht Peter H »

Sory
Een keer was voldoende
joepes

Bericht: # 61280Bericht joepes »

ha bart,
met lassen kan ik je ook niet helpen, maar ben je bijv al bij Maarten van Kessel geweest? (garage Kihon) zit op pleintje met autobedrijven in de Nude, de ingang van het pleinje is schuin tegenover de renault dealer. Hij heeft flink wat viertjes en ook veel onderdelen.
weet je auto wel door keuring te krijgen voor een stuk minder dan bij de dealer. Succes!!

groeten Joep
(van die lichtblauwe, die ook nog wel eens over de Grebbedijk scheurt. heb hem dit jaar zelf door de keuring gekregen, mankeerde niks gelukkig)
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 61289Bericht Rodeo-6 »

Uiterste keurdatum van de APK, betekend officieel dat ie dan weer gekeurd dient te zijn.........
MAARRRRRRR

Je mag er wel een paar weekjes overheen, niet te gek natuurlijk.
En wat ook wel handig is om te weten is........
Dat je twee maanden voordat je APK verloopt het object al weer kan laten keuren, waarbij je de oorsprokelijke einddatum, 1 jaar verder behoud, dus dan heb je max 14 maanden APK op je object.
>> Doe mij maar een DAF <<
Vossenberg

Bericht: # 61977Bericht Vossenberg »

De grootste klus is geklaard. Na wat extra roest rond de gaten weggeslepen te hebben en de plaatjes er opgelast te hebben ziet hij er beter uit dan ooit tevoren!

Egbert uit Woerden... Hartelijk bedankt!!!

Groeten,
Bart
:D
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 61984Bericht otogazzi »

foto's?
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Plaats reactie