Dit weekend dacht ik ff m'n uitlaat te vervangen. Blijkt de bevestiging van het uitlaatspruitstuk erg vast te zitten. De moeren beginnen inmiddels al dol te worden. Slijpen lijkt me riskant omdat de bouten vast zitten in het spruitstuk en waarschijnlijk moeilijk te vervangen zijn. O ja, ik had ze van te voren ook al behoorlijk in de WD40 gezet.
Weet iemand een goede truuk om ze toch los te krijgen? Dit probleem kom ik helaas vaker tegen tijdens reparatiewerkzaamheden....
dolle en erg vaste moeren
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Tja, das een lastige. Bovendien is het de vraag of het moeren of de draadeinden zijn die dol zijn. Ik vermoed dat die draadeindjes overigens wel te vervangen zijn, maar het is de vraag of je ze uit het spruitstuk gedraaid krijgt. Als dat niet lukt zou je dus de handel weer op moeten boren en grotere draad tappen en dan dikkere draadeinden erin. Maar dan zit je al op M10.
Ik zou proberen om de moeren voorzichtig te splijten met een dun boortje een zijkant grotendeels perforeren, net niet er doorheen en dan met een steenbeitel de moer splijten.
Ik zou proberen om de moeren voorzichtig te splijten met een dun boortje een zijkant grotendeels perforeren, net niet er doorheen en dan met een steenbeitel de moer splijten.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Of met een inbussleutel als het de "lange" moeren zijn.
De tapeinden zijn "losse" en dus te vervangen.
Soms als een moer erg vast zit komt er 1 uit.
Afbreken komt ook voor: uitboren, linksetap er in en losdraaien.
Het hart van de bout er uit boren en het schroefdraad er uit trekken kan ook, heb het zien gebeuren, zelf nooit na gedaan: uit de hand boor ik altijd iets scheef.
Als het helemaal niet lukt, ik heb een losse cilinderkop liggen...
De tapeinden zijn "losse" en dus te vervangen.
Soms als een moer erg vast zit komt er 1 uit.
Afbreken komt ook voor: uitboren, linksetap er in en losdraaien.
Het hart van de bout er uit boren en het schroefdraad er uit trekken kan ook, heb het zien gebeuren, zelf nooit na gedaan: uit de hand boor ik altijd iets scheef.
Als het helemaal niet lukt, ik heb een losse cilinderkop liggen...