gat koker / chassis rechter achter wiel

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gast

Bericht: # 6215Bericht Gast »

Als je langs het rechterachterwiel naar het chassis kijkt is er een gat zichtbaar. Verkoper zegt dat dit gat in het 'dekplaatje'zit, het zit net boven de wielophanging. Er loopt een leiding door het gat. Nu twijfelen we... kopen of niet?? en hoe is dit te verhelpen?
Reacties graag naar weetuiets@hotmail.com (zijn nog geen lid) groeten fleur en bas
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6216Bericht Goof »

als je naar het achterwiel kijkt, is het dan rechts of links? als het links is, is het waarschijnlijk de ontluchtingsslang van de benzinetank die je ziet. als dit gat mooi rond is en geen roestplekken vertoont, dan is het wel goed. Ik raad aan om een schroevendraaier mee te nemen en de bodem van voor tot achter te prikken. Zo kom je erachter of er gaten onder de teer zitten. kijk ook goed tussen het chassis en de dorpels langs, daar wil het ook nog wel eens fout gaan.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
marco
Berichten: 103
Lid geworden op: vr mar 22, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 6235Bericht marco »

Dat is toch gewoon het gat waar de remleiding uitkomt? Of is er een gat geroest/gerot?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6236Bericht Goof »

nee, de remleiding loopt odner de carroserie langs en niet erdoor. Er zit wel een hoekje aan de carroserie gelast waar een gat in zit, waar de remleiding over gaat in een rubber slang naar het wiel. Dit hoort er dus ook te zitten, maar heeft verder geen dragende functie of zo.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gast

Bericht: # 6241Bericht Gast »

we hebben het gat bekeken en waarschijnlijk is het de koker balk, is dit gemakkelijk te repareren d.m.v er een nieuw stuk in te lassen, het gat zit aan het rechterachterwiel en aan de linker kant bij een 4mm dik leidinkje.
parisienne4

Bericht: # 6253Bericht parisienne4 »

De leiding aan de rechterkant is de benzineleiding. De leidingen links zijn remleidingen met, als het goed is, een rubber beschermslang erover. Een gat in de kokerbalk is natuurlijk te repareren, maar wel als je handig bent. Het blijft een rotklus en in principe is dit het begin van het einde. Ik wil niemand afschrikken, maar als je een beginnend 4 rijder bent en je wilt er een paar jaar ongestoord mee rijden, moet je hem NIET kopen. Wil je een opknapper voor weinig, bijvoorbeeld om hem te restaureren, dan kun je hem aanschaffen, maar betaal er niet te veel voor. Wat te veel is, is afhankelijk van de staat van de rest van de auto.
Succes!
Dr.Quatre
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6255Bericht Goof »

een 4 mm dik leidinkje aan de linker kant bij het rechter achterwiel???? dat hoort daar helemaal niet te zitten! Even voor de duidelijkheid. De rechter kant van de auto is de passagierskant. Daar het achterwiel van en dan dus als je er recht naar kijkt links ervan, dus verder naar de achterkant van de auto. Daar zit alleen je dikke vulslang van de benzinetank en de ontluchting ervan, maar das allemaal veel dikker als 4 mm. Die 4 mm klinkt als een benzine of remleiding, maar die kunnen daar helemaal niet zitten. ik denk dat er ergens een misverstand is.
Oh, en als je wilt weten hoe je rotte plekken aanpakt, kijk dan voor de gein maar eens op mijn site. :smile:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
marco
Berichten: 103
Lid geworden op: vr mar 22, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 6273Bericht marco »

Volgens mij heb ik hetzelfde gehad. Op (meer om) de balk zit een plaatje gemonteerd (Heeft dacht ik een functie voor de wielophanging), die was bij mij doorgeroest in in de balk zat ook een gat. Een paar maanden geleden stond in de autoklassieker een stuk over 10 standaardgebreken van de R4, daar was dit er een van. Ik heb het laten lassen door Ruud Wind; nadat we tot de conclusie gekomen waren dat ie verder niet rot was.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6275Bericht Goof »

ja, maar daar loopt toch geen leiding doorheen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gast

Bericht: # 6276Bericht Gast »

het gat zit inderdaad bij het rechterachterwiel en de leiding zit aan de rechterzijde, voor de rest ziet de auto er goed uit dus ik hoop dat we er een verstandige koop aan hebben aangezien we inderdaad al ja hebben gezegt.
advies voor het verhelpen van het gat is van harte welkom.
merci bas en fleur
Gast

Bericht: # 6286Bericht Gast »

Het gat zit voor het rechter achterwiel, net boven de driehoek waarin de torsiestang van het linkerachterwiel verankerd zit. En dan met name nét boven de voorste bout. Er behoort hiet een kleiner gat in te zitten waardoor een met rubberomklede (rem)leiding via de rechter drempel naar voren loopt. Net onder dit gat zit het bewuste nieuw gat. circa 5 cm lang en ca 8 mm hoog. Voor een goed en duurzaam herstel lijkt het mij noodzakelijk dat bovengenoemde driehoek wordt verwijderd. Kan dat vrij eenvoudig of is dat een hele toestand, en hoe gangbaar zijn zulke bouten doorgaans ??? Koekie
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6288Bericht Goof »

wacht, nou weet ik het weer, sorry, dat klopt. Je benzineleiding schiet daar inderdaad door de chassisbalk heen om daarachter vervolgens op de benzinetank te eindigen. Dit is inderdaad een krikkel punt, want die achterassen zijn er door ome renault zo onder gehangen, zonder kit of zo er tussen. Hierdoor kan er vocht tussen chassis en achteras en dat geeft onherroepelijk roest, bovendien is zo'n gat op die plaats ook altijd problematisch, vanwege opspattend vocht. Tis inderdaad aan te raden om er de achteras onderuit te halen en de hele handel goed te bekijken en repareren. Kun je het meteen zo maken dat je der voor de toekomst voor altijd vanaf bent.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 6327Bericht jbeekmann »

Marco, ik heb precies hetzelfde bij mijn bloemen GTL ui '84. Was dat lassen erg kostbaar? Ik was nl. van plan om hem naar de sloop te brengen, maar de rest van de bodem is puntgaaf, ook onderaan de portieren enzo issie prachtig. Misschien heeft er iemand interesse?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6339Bericht Goof »

Nee, niet doen, niet naar de sloop brengen. Geef hem dan voor weinig weg aan iemand die er iets mee kan, desnoods alleen voor onderdelen. He JG, kun jij niks met dat viertje?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 6344Bericht Moaske »

Nou, voor weinig heb ik misschien ook wel zin in een bloemetjes-R4 ! :grin:
Waarom wil je 'm naar de sloop doen eigenlijk als de bodem nog zo goed is als je zegt ?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Plaats reactie