Contactpuntjes gas motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bruutmans
Contacteer:

Contactpuntjes gas motor

Bericht: # 59043Bericht Bruutmans »

Dus 0,4mm aanhouden dan maar?

Moet ze nu ook vervangen.
De laatste keer dat ik dat gedaan heb had ik een aantal dingen fout gedaan met als gevolg een licht aangebrande puntjes met een heeeeel kort leventje nog.

Vanmorgen vond ze het uiteraard midden op een drukke kruising wel leuk om maar tot stilstand te komen,alhoewel,licht belabberd draaien nog en toen uitvallen.
Ook op benzine het zelfde verhaal dus vandaar dat ik meen dat het geen carburatie-probleem zal zijn.
Starten gaat prima,maar zodra je het gas aanraakt is het gedaan,dus ik vermoed dat de vonk niet krachtig genoeg is om het spul fatsoenlijk te laten ontvlammen. (of denkt iemand er anders over?)
Zoeken in de vonk dus was mijn idee en toen schoot me te binnen van die puntjes.
Laatste 350m maar even geduwd,tot ergernis van een hoop luitjes,hahaha,w8-en ze maar even.

Iemand nog ideeen voor contactpuntjes of is dat allemaal 1 pot nat?
Bepaald merk of dit of dat,zal wel nie denk ik.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 59053Bericht Bruutmans »

Nou ik ga er over een tijdje aan beginnen dus ik zie wel waar het schip strand.
Automaterialenzaak gelukkig dicht in de buurt hahaha. :wink:
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 59054Bericht R4F6GTX Automaat »

ja 0,4 aanhouden. Dat ze in een korte tijd verbrandt zijn ligt niet aan de puntjesafstelling. Als de afstelling niet goed is loopt de motor belabberd. Als de puntjes op (te) korte termijn inbranden moet je de condensator vernieuwen. Merk contactpuntjes maakt niet uit wat kwaliteit betreft, maar voor de vorm en type natuurlijk wel. De R4 gebruikt meerdere soorten ontsteking. Ik weet zo gauw niet meer welke op jouw karretje zitten maar ze moeten er wel hetzelfde uitzien... Op de zijkant van de verdeler zal wel ergens een naam staan. Mogelijkheden: Ducelier; Magneti-Mirelli; Femsa, Bosch (zeldzaam); en waarschijnlijk nog wel een paar.. suc7
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 59057Bericht Le Car »

Wat je ook moet doen is het fibbertje (dat bruin kunstof flapje) met wat vet insmeren ,dan slijt hij niet zo snel af er verlopen je punten dus minder.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Supersuus

Bericht: # 59059Bericht Supersuus »

Let wel: de as van het verdelerhuis is 'vierkant' dus 0.4 als hij op zo'n hoek staat
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 59064Bericht Bruutmans »

Oke.
Ik heb het volgende gedaan.
De contactpuntjes "leken" erg aangetast,maar dat was waarschijnlijk meer omdat ik een brilletje nodig heb,dus heb er een keer met een schuurpapiertje doorheen gezeten en dat hoefde volgens mij niet eens.

Echter het rotortje was wel aan vernieuwing toe,nieuwe erop gedaan,was bijna op zelfs,ook de 4 punten in de verdeelkap waren erg aangetast,dus die er ook nieuw opgezet.(@ Paulio = Femsa die van mij)
Ook alle bougiekabels vervangen,want 1 daarvan had gewoon de rooie roest in het rubber staan.

Is het trouwens zowiezo raadzaam om de contactpuntjes te vervangen nu ik al die andere dingen heb vervangen?
Mijns inziens kunnen de contactpuntjes nog wel even mee,maar ik weet niet wat het doet met al die andere nieuwe dingen erin.
Is het ook slim om dat condensatortje te vernieuwen?
Of is het meer het principe van als het werkt laat het dan maar zitten?

Ik moet zeggen dat ze veeeel pittiger aanvoelt nu(kan dat doordat ie beter vonkt en zo,daarmee dus beter verbrand etc,etc??) alleen heb ik nu een heel ander vaag probleem erbij.

Als ik rij moet ik eigenlijk blijven versnellen,want anders valt het gas weg,niet zodanig dat ze uitvalt hoor,want ze blijft gewoon perfect stationair draaien.
Het is net of er een "gat" is tussen oppakken en loslaten van het gas,soort van luchtledig gedeelte als jullie begrijpen wat ik bedoel?!
Dus een mooie constante snelheid aanhouden is haast niet mogelijk.
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 59083Bericht Bruutmans »

Hey bedankt voor alle goeie tips en zo.
Heb een slangetje gevonden aan de carburateur dat ingescheurd was en daardoor valse lucht trok.
Nieuwe erop en meteen vlammen als een gek,maar goed nu is wel de afstelling naar zijn grootje :-?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 59090Bericht Willem de Zwijger »

Ja, bekend euvel daar met dat carterventilatieslangtje, dat kun je maar beter opgelost hebben voor je begint aan allerlei knopjes te draaien.
Eigenlijk moet je een stroob kopen, dat kun je tot in eeuwigheid elektrieke afstelling doen.
Maar om op je vraag terug te komen: het is technisch gezien niet nodig om samen met de rotor / kap en bougiekabels ook de puntjes en condensator te vervangen, maar psychologisch natuurlijk wel erg fijn, vooral als je ook gelijk de bougies vervangt. Zo van, hmmm wat snort dat karretje lekker met al die fijne nieuwe dingetjes die ik erin heb gestopt...
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 59093Bericht Bruutmans »

Hey ha die willem,ja psychisch is dat idd een lekker idee.
Vind het alleen al een mooi gezicht die nieuwe kabels :D

Ja ik heb weer vanalles geprobeerd,maar echt goed lopend krijg ik het niet.
Na het vervangen van het slangetje liep ze ineens heeel hard stationair.
Die een beetje teruggedraaid,maar de regelschroefjes op de carb reageren niet??
Erg vreemd.
Heb zelfs nog even met rino geprobeerd,maar ook dat mocht niet baten.
Kan toch niet zijn dat je heel de elektriek en zo moet veranderen omdat je vasle lucht trok??

Ze loopt nu wel,maar heeft totaal geen pit meer,echt vermogensverlies dus. :-?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 59117Bericht Willem de Zwijger »

Ja, ehhh, je hebt iets met gas, daar heb ik geen enkele sjoege van. Maar da hoge stationair krijg je altijd weg met het het aanslagje van de gasklep, dat schroef je gewoon terug, maar daarmee heb je een cosmetisch iets. Als je vermogensverlies is je mengsel denk ik niet helemaal goed, en moet je aan de mengselschroef draaien. Heb je een boek waarin staat wat je moet doen ?
En je ontsteking moet wel goed staan, anders weet je nog niet wat je aan het doen bent. Maar als dat goed stond, en je hebt niets gedaan aan de stand van de puntjes en niet gedraaid aan het ontstekingshuis zou het goed moeten zijn.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 59151Bericht Bruutmans »

Ik ben wel een keer met een schuurpapiertje door de puntjes heengegaan om het even schoon te maken,maar was eigenlijk niet nodig.
Dat zal toch geen effect hebben?

Het was trouwens dat kleine slangetje dat weer teruggaat naar de onderkant van je carb.,niet die dikke die van de carter zelf komt,maar dat smalletje.
Heb wel een boek,maar ze reageert niet op het draaien aan de stelschroeven.
Als je er van de bestuurderskant voorstaat (kijkend naar de accu) dan reageerd ze eigenlijk een beetje op de schroef rechts,als die bijna dicht is gaat ze heel ietsje (niet veel) harder lopen,draai je nog verder verandert er niks.
De andere schroef die er eigenlijk wat schuin insteekt (de links dus) reageert ze helemaal niet op!!
Ze loopt nu echt belabberd,net of het op drie poten is,maar dat is het niet.

Benzine loopt ze nu helemaal niet meer op of met volle choke en nog gas bijtrappen om ze aan de praat te krijgen!!??
Ook heel onregelmatig.
Ik begin toch echt te denken dat alles weer afgesteld moet worden hoor.
D8 heel eventjes dat het niet zou hoeven omdat alles perfect stond,maar ogenschijnlijk wil ze graag een "behandeling" :wink:
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 59155Bericht Willem de Zwijger »

Tsja, waar is steunpunt Zuid ?.....
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 59166Bericht R4F6GTX Automaat »

BrůţųÅ â„¢ schreef:De andere schroef die er eigenlijk wat schuin insteekt (de links dus) reageert ze helemaal niet op!!
Dat is het afstelschroefje voor het benzine-lucht mengsel, dus dat doet helemaal niks als je op gas rijdt.

BrůţųÅ â„¢ schreef: Benzine loopt ze nu helemaal niet meer op
Heb je het bovenstaand schroefje misschien helemaal dicht gedraaid? Probeer het eens een paar slagen open te draaien of dat beter werkt..
BrůţųÅ â„¢ schreef: Ik begin toch echt te denken dat alles weer afgesteld moet worden hoor.
D8 heel eventjes dat het niet zou hoeven omdat alles perfect stond, maar ogenschijnlijk wil ze graag een "behandeling" :wink:
Goed mogelijk... wie niet...
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 59167Bericht R4F6GTX Automaat »

Willem de Zwijger schreef:Tsja, waar is steunpunt Zuid ?.....
Riep daar iemand?
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 59191Bericht Bruutmans »

R4F6GTX Automaat schreef:Heb je het bovenstaand schroefje misschien helemaal dicht gedraaid? Probeer het eens een paar slagen open te draaien of dat beter werkt..
Welke is dat?
Bovenstaand?
Voor zover ik kan zien zitten er 2 die schuine en ietsje rechts ernaast die andere.

Ik ga i.i.g zaterdag ff met de stroob eraan en ook even de contacthoek meten en zo en toch maar even nieuwe puntjes doen voor de zekerheid.
Tussen 58 en 64 dwell toch?meen ik me nog te herinneren uit een ander topic?!
Trouwens heeft een ducelier ook op de kop liggende contactpuntjes zoals een femsa?
Want dat vind ik eigenlijk maar een beetje bud en zit er nu toch wel over te denken er eens een ducelier in te gooien,wat moet zo`n ding kosten en waar halen we die nog vandaan? 2ehands doen of maar een nieuwe?
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Plaats reactie