probleempje dikke olie vlek
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
probleempje dikke olie vlek
na net nieuwe olie erin gedaan te hebben kom ik na 2 dagen en een aantal kilometers gereden te hebben weer bij mijn 1100 gtl, ligt er een flinke plas olie onder. schrik me rot. (shit had toch maar een panda genomen)
rare is dat ie zonder nieuwe olie geen drup lekte, dat hij gereden heeft met nieuwe olie en daarna een nacht gestaan zonder te lekken.
de volgende dag 110km/u gereden op snelweg en de volgende dag ligt er een plas olie onder.
er zit teveel olie in, foutje, vreemde is alleen dat hij lijkt te lekken bij de aftapplug, vies vettig, terwijl die wel goed vast aangedraait is.
hoort er nog een extra ringetje bij te zitten? rubber? zat bij mij alleen metalen ringetje tussen de plug.
wat kan het lekken eventueel zijn als alles dicht zit?
jan (amateur monteur)
friesland/ b'zwaag
rare is dat ie zonder nieuwe olie geen drup lekte, dat hij gereden heeft met nieuwe olie en daarna een nacht gestaan zonder te lekken.
de volgende dag 110km/u gereden op snelweg en de volgende dag ligt er een plas olie onder.
er zit teveel olie in, foutje, vreemde is alleen dat hij lijkt te lekken bij de aftapplug, vies vettig, terwijl die wel goed vast aangedraait is.
hoort er nog een extra ringetje bij te zitten? rubber? zat bij mij alleen metalen ringetje tussen de plug.
wat kan het lekken eventueel zijn als alles dicht zit?
jan (amateur monteur)
friesland/ b'zwaag
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hmmm, je hebt de aftapplug gezien, kon je toen echt niet zien waar de olie vandaan kwam ? Er moet toch ergens een spoortje te zien zijn ? Als je de plug droog wrijft moet je een tijdje kijken of er een druppel aan komt hangen. Desnoods de plug een extra zetje (laten) geven. En staat het oliepeil boven het maximum ?
waar kun je die koperen afdicht ringen krijgen?
ik zag dat het alleen bij de aftapplug erg nat was van de olie verder nergens gekeken waar het kon lekken, maar het drupte niet meer door en het heeft sinds maandag ook niet meer gelekt. oliepeil staat wel echt veels te hoog boven maximum, dus zal hem weer leeg laten lopen en een nieuw ringetje ertussen doen.
wat is nou het beste om eerst stukje te rijden dus met warme olie en dan weer leeg laten lopen of als de olie koud is en dan leeg laten lopen?
ik zag dat het alleen bij de aftapplug erg nat was van de olie verder nergens gekeken waar het kon lekken, maar het drupte niet meer door en het heeft sinds maandag ook niet meer gelekt. oliepeil staat wel echt veels te hoog boven maximum, dus zal hem weer leeg laten lopen en een nieuw ringetje ertussen doen.
wat is nou het beste om eerst stukje te rijden dus met warme olie en dan weer leeg laten lopen of als de olie koud is en dan leeg laten lopen?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Die warme olie is anders wel goed voor je handen; sneetjes en kleine beschadigingen genezen er sneller door.
Teveel olie in je blok is ook niet goed hé, dat perst zich eruit via kanalen die eigenlijk dicht behoren te blijven. Aan de andere kant, iets wat geen olie krijgt kan ook geen olie zuipen (of lekken) dus waarom zou je er nog olie in doen...
Teveel olie in je blok is ook niet goed hé, dat perst zich eruit via kanalen die eigenlijk dicht behoren te blijven. Aan de andere kant, iets wat geen olie krijgt kan ook geen olie zuipen (of lekken) dus waarom zou je er nog olie in doen...

"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Oe ja, das wel erg weinig km's. En dan nú al olieverversen?
Oeps! okee, zal ik doen.
Inderdaad een nieuw koperen ringetje tussendoen en je bent van het lekken af. En de motor niet te vol doen, tot het max-teken is genoeg. Teveel olie betekent teveel druk dus gaat ie het eruit persen. Keeringen kunnen maar een bepaalde druk aan.

Oeps! okee, zal ik doen.
Inderdaad een nieuw koperen ringetje tussendoen en je bent van het lekken af. En de motor niet te vol doen, tot het max-teken is genoeg. Teveel olie betekent teveel druk dus gaat ie het eruit persen. Keeringen kunnen maar een bepaalde druk aan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Deze holle ringetjes zijn gewoon bij de automatrialenhandel te koop.
je kan hem het best met een assistent monteren. Draai de plug los en laat de assistent z'n vinger in het gat doen (zorg ervopor dat de olie niet te heet is) Doe de nieuwe ring om de plug, zorg dat je hem goed om doet! Zoals de oude eraf komt dus.
Vervolgens wisseltruc. Vinger eruit en plug erin. Klaar!
je kan hem het best met een assistent monteren. Draai de plug los en laat de assistent z'n vinger in het gat doen (zorg ervopor dat de olie niet te heet is) Doe de nieuwe ring om de plug, zorg dat je hem goed om doet! Zoals de oude eraf komt dus.
Vervolgens wisseltruc. Vinger eruit en plug erin. Klaar!
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik mocht van die ringetjes een keer een hand vol bij de Kwik Fit meenemen omdat Brezan ze niet meer had.
En ik heb in een vorig leven, ik praat nu over 12 jaar geleden of zo, een keer de situatie gehad dat ik olie liet verversen de dag voor we op vakantie gingen naar Zeeland. Lag er op de ochtend van vertrek een olievlek onder ! Mijn samengeknepen billen over de Zeelandbrug (alsie maar niet op de brug kapot gaat). Kom ik op de boerencamping, kap omhoog, krijg ik de bazin op mijn dak: er wordt bij de tent niet gesleuteld. Ik naar een garage in Oostkapelle, en die zag het gelijk: Daar moet een dikke koperen ring tussen, deze is te plat.
En ook een keer na olieverversen bij Kwik Fit: plasje eronder. Ik terug, een gigantisch eigenwijze eikel categorie uitsmijter begint een lulverhaal over: ja meneer, er zit een barst in uw carter, hebben ze met siliconekit dicht geplakt, er moet een ander carter onder. Met al mijn diplomatie wist ik hem zover te krigen dat hij er een dikkere ring tussen deed (wat je in Oostkapelle al niet kunt leren...) en voila. (Die siliconenkit zag er trouwens wel heel dom uit, alsof de vorige eigenaar ook een lek had gehad en dacht dat hij het zo kon oplossen...)
Sindsdien doe het olieverversen maar zelf, weet je zeker dat het goed gaat.
En ik heb in een vorig leven, ik praat nu over 12 jaar geleden of zo, een keer de situatie gehad dat ik olie liet verversen de dag voor we op vakantie gingen naar Zeeland. Lag er op de ochtend van vertrek een olievlek onder ! Mijn samengeknepen billen over de Zeelandbrug (alsie maar niet op de brug kapot gaat). Kom ik op de boerencamping, kap omhoog, krijg ik de bazin op mijn dak: er wordt bij de tent niet gesleuteld. Ik naar een garage in Oostkapelle, en die zag het gelijk: Daar moet een dikke koperen ring tussen, deze is te plat.
En ook een keer na olieverversen bij Kwik Fit: plasje eronder. Ik terug, een gigantisch eigenwijze eikel categorie uitsmijter begint een lulverhaal over: ja meneer, er zit een barst in uw carter, hebben ze met siliconekit dicht geplakt, er moet een ander carter onder. Met al mijn diplomatie wist ik hem zover te krigen dat hij er een dikkere ring tussen deed (wat je in Oostkapelle al niet kunt leren...) en voila. (Die siliconenkit zag er trouwens wel heel dom uit, alsof de vorige eigenaar ook een lek had gehad en dacht dat hij het zo kon oplossen...)
Sindsdien doe het olieverversen maar zelf, weet je zeker dat het goed gaat.