stroomverlies?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
stroomverlies?
Hallo!
Mijn Renault 4 kreeg (na APK-keuring) startproblemen. Startmotor ging steeds langzamer draaien en uiteindelijk startte hij niet meer. Aanslepen ging goed en de motor bleef gewoon lopen, 10 minuten rijden en daarna uitgezet en weer gestart...de startmotor draaide hetzij met moeite.
De volgende dag: helemaal niets!
Is de accu nu defect of verliest de auto ergens stroom? Hoe kan ik e.e.a. controleren?
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn Renault 4 kreeg (na APK-keuring) startproblemen. Startmotor ging steeds langzamer draaien en uiteindelijk startte hij niet meer. Aanslepen ging goed en de motor bleef gewoon lopen, 10 minuten rijden en daarna uitgezet en weer gestart...de startmotor draaide hetzij met moeite.
De volgende dag: helemaal niets!
Is de accu nu defect of verliest de auto ergens stroom? Hoe kan ik e.e.a. controleren?
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Peter
- Bruutmans
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Beak blif Beak
- Contacteer:
Bij mij is het ooit zo geweest (ik kwam er net binnenlopen) dat ik toevallig een vonkenregen onder de wagen uit zag komen.
De leerling monteur aldaar wou iets vastdraaien en stak er met een of ander enorm verlengstuk tussen alle componenten door,maarrrrrrrrr................de badmuts raakte de dynamo en nog iets anders en toen was het knetterdeknetter!!!
Met als gevolg de dynamo ,door die enorme oplazer, naar zijn grootje en idd ook de volgende dag "no power".
Het makkelijkst is om even langs de plaatselijke accuboer te rijden en die heeft wel een apparaatje om het er even aan te hangen en je accu door te meten.
Als de accu steeds meer verliest,dan lijkt het er toch op dat je dynamo stuk is,want die levert ten slotte toch weer de stroom op voor de accu zelf.
Suc6 ermee en kijk ook even wat de heren techneuten ervan zeggen alhier
De leerling monteur aldaar wou iets vastdraaien en stak er met een of ander enorm verlengstuk tussen alle componenten door,maarrrrrrrrr................de badmuts raakte de dynamo en nog iets anders en toen was het knetterdeknetter!!!
Met als gevolg de dynamo ,door die enorme oplazer, naar zijn grootje en idd ook de volgende dag "no power".
Het makkelijkst is om even langs de plaatselijke accuboer te rijden en die heeft wel een apparaatje om het er even aan te hangen en je accu door te meten.
Als de accu steeds meer verliest,dan lijkt het er toch op dat je dynamo stuk is,want die levert ten slotte toch weer de stroom op voor de accu zelf.
Suc6 ermee en kijk ook even wat de heren techneuten ervan zeggen alhier

ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Hoe oud is de accu? Deze gaat nou eenmaal het minst lang mee van alle elektrische componenten.
Je kunt zelf wel het e.e.a. controleren, maar heb je een oplader en een multimeter? Anders zul je toch al gauw naar een garage moeten.
Je kunt zelf wel het e.e.a. controleren, maar heb je een oplader en een multimeter? Anders zul je toch al gauw naar een garage moeten.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Het beschreven probleem kan m.i. toegedicht worden aan één van de volgende spelers:
Dynamo: Met een voltmeter (ben bang dat dat een vereiste is voor iedere sleutelaar) de accu meten met stilstaande motor, vervolgens met lopende motor. Bij draaiende motor moet de spanning minimaal 1 volt hoger zijn.
Laadt de dynamo bij, dan zit het probleem in de accu of in stroomlekkage, laadt de accu niet bij, dan zit het probleem in de dynamo of spanningsregelaar.
Accu: Na het rijden accu doormeten. Moet op minimaal 12,1 volt staan. Bij een lager voltage na het rijden zit het probleem in de dynamo of spanningsregelaar, bij voldoende voltage: na een nacht (accu ontkoppelen!) opnieuw doormeten. Bij veel verlies is de accu kapot. Bij geen verlies, de volgende nacht met aangekoppelde accu laten staan. Als er dan wel verlies is, is er sprake van stroomlekkage.
Stroomlekkage betekent in de praktijk meestal dat een kabeltje (plus vlgs mij) ergens in de auto het chassis raakt. De plus heeft dan een min gevonden (het chassis) waardoor het een gebruiker wordt (hmm.... klinkt dat vaag?)
Evt: spanningsregelaar: als je dynamo goed is maar er wordt niet bijgeladen, dan zou de spanningsregelaar kapot moeten zijn.
Het langzaam ronddraaien van de startmotor kan ook aan de startmotor liggen ("ankertje"). Hier zou ik pas aan denken als alle andere mogelijkheden zijn uitgesloten.
Ten slotte: als echt alles goed blijkt te zijn dan kan het, als laatste mogelijkheid nog zijn dat de bekabeling van je startcircuit k*t is. Gebeurt in de praktijk niet zo vaak bij een auto van die leeftijd.
* = apo
Suc6!
MvG
V.
Dynamo: Met een voltmeter (ben bang dat dat een vereiste is voor iedere sleutelaar) de accu meten met stilstaande motor, vervolgens met lopende motor. Bij draaiende motor moet de spanning minimaal 1 volt hoger zijn.
Laadt de dynamo bij, dan zit het probleem in de accu of in stroomlekkage, laadt de accu niet bij, dan zit het probleem in de dynamo of spanningsregelaar.
Accu: Na het rijden accu doormeten. Moet op minimaal 12,1 volt staan. Bij een lager voltage na het rijden zit het probleem in de dynamo of spanningsregelaar, bij voldoende voltage: na een nacht (accu ontkoppelen!) opnieuw doormeten. Bij veel verlies is de accu kapot. Bij geen verlies, de volgende nacht met aangekoppelde accu laten staan. Als er dan wel verlies is, is er sprake van stroomlekkage.
Stroomlekkage betekent in de praktijk meestal dat een kabeltje (plus vlgs mij) ergens in de auto het chassis raakt. De plus heeft dan een min gevonden (het chassis) waardoor het een gebruiker wordt (hmm.... klinkt dat vaag?)
Evt: spanningsregelaar: als je dynamo goed is maar er wordt niet bijgeladen, dan zou de spanningsregelaar kapot moeten zijn.
Het langzaam ronddraaien van de startmotor kan ook aan de startmotor liggen ("ankertje"). Hier zou ik pas aan denken als alle andere mogelijkheden zijn uitgesloten.
Ten slotte: als echt alles goed blijkt te zijn dan kan het, als laatste mogelijkheid nog zijn dat de bekabeling van je startcircuit k*t is. Gebeurt in de praktijk niet zo vaak bij een auto van die leeftijd.
* = apo
Suc6!
MvG
V.
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Dit kun je ook handiger bepalen. Gewoon de massakabel van de minpool halen en direct stroomverbruik meten tussen die twee. Dit mag maximaal zo'n 10 mA zijn, als je accesoires hebt zoals een klokje of een radio die continu een beetje stroom nodig hebben. Is het 0.1 A of meer, dan heb je duidelijk een verborgen verbruiker die je accu leegtrekt.Bij geen verlies, de volgende nacht met aangekoppelde accu laten staan. Als er dan wel verlies is, is er sprake van stroomlekkage.
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
- Locatie: Leeuwarden
Als ik het gas loslaat om te schakelen of zo, dan zakken mijn lampen in tot kaarsnivo. Met draaiend motor heb ik wel dik 13 V op de accupolen. Is symptoom van bovenstaand probleem of is er iets anders aan de hand. Ik heb net een goed lijkende accu uit een diesel gehaald. en het probleem blijft.
oant sjen,
PEET
PEET
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
Zet je lampen eens aan bij het starten. Dimt je verlichting of gaat deze zelfs uit dan is het de accu. Simpel he :p
Dimmen de lampen niet en hoor je de startmotor alleen maar klik zeggen dan heb je waarschijnlijk een kapot relais in de startmotor zitten. Had ik zelf vorige week.
Even een gereviseerd motortje halen en weer vrolijk verder rijden.
Dimmen de lampen niet en hoor je de startmotor alleen maar klik zeggen dan heb je waarschijnlijk een kapot relais in de startmotor zitten. Had ik zelf vorige week.
Even een gereviseerd motortje halen en weer vrolijk verder rijden.
Lijkt erop dat de vsnaar slipt of dat bijv het lagertje van het spanwiel stuk is.
Iig raakt de dynamo bij sterk zakken van het toerental zijn overbrenging zeg maar "kwijt".Pas als de motor weer zonder versnelling of vertraging draait sloft de aandrijving van de dynamo weer bij.
Ik zou het daarin zoeken.
Iig raakt de dynamo bij sterk zakken van het toerental zijn overbrenging zeg maar "kwijt".Pas als de motor weer zonder versnelling of vertraging draait sloft de aandrijving van de dynamo weer bij.
Ik zou het daarin zoeken.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Ik zeg: accu!
De dynamo levert stationair namelijk minder dan verhoogd toerental. De laatste zou 14,4 Volt moeten zijn overigens. Als je dynamo niet of langzaam draait dan moet de resterende power uit de accu komen, als deze dat niet kan leveren...>> dimmende lampen.
Als we aannemen dat die andere accu goed is dat zou ik het zoeken in de bedrading van/naar je accu. Check de massa-aansluiting op de bak en de aansluiting van de dynamo. Accupolen netjes schoon en de draden niet gecorrodeerd in de kabelschoentjes?
De dynamo levert stationair namelijk minder dan verhoogd toerental. De laatste zou 14,4 Volt moeten zijn overigens. Als je dynamo niet of langzaam draait dan moet de resterende power uit de accu komen, als deze dat niet kan leveren...>> dimmende lampen.
Als we aannemen dat die andere accu goed is dat zou ik het zoeken in de bedrading van/naar je accu. Check de massa-aansluiting op de bak en de aansluiting van de dynamo. Accupolen netjes schoon en de draden niet gecorrodeerd in de kabelschoentjes?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!