Enkele gebreken

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vossenberg
Berichten: 20
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
Locatie: Wageningen

Enkele gebreken

Bericht: # 51497Bericht Vossenberg »

Gegroet Renault 4 experts.

Onlangs ben ik met mijn zeegroene renaultje naar het zuiden van Frankrijk gereden. Het was werkelijk prachtig! Daar komt nog eens bij dat het autootje mijzelf en mijn vriendinnetje helemaal heelhuids heen en terug gebracht heeft.

Na terugkomst en met aanvang van het wat koudere weer ben ik echter een vijftal gebreken tegengekomen. Nu weet ik niet of dit in verband staat met het kortstondige intenstieve gebruik van de wagen, maar ik vroeg me af of ik misschien zelf iets aan deze gebreken kan doen.

1) Tijdens het schakelen van drie naar vier trok ik het geleidingsrubber uit het dashboard waardoor ik het idee kreeg de koppeling los in de wagen te hebben liggen. (misschien is het rubber droog en stroef geworden waardoor ik het eruit trok, kan/moet ik dit smeren?)

2) Na een tijdje op de snelweg gereden te hebben om vervolgens weer binnen de bebouwde kom aan te komen begint de motor wat te haperen en te sputteren bij het laten teruglopen van de snelheid. (Is dit een kwestie van afstelling of is er bijvoorbeeld een bougie kapot?)

3) Het stuur kraakt bij het draaien (is ook hier misschien sprake van een drooggelopen stang die gesmeerd moet worden?)

4) bij het remmen produceert de auto af en toe een geluid alsof er zand tussen de remschijven zit (nu weet ik eigenlijk niet eens of deze auto wel met schijfremmen werkt...)

5) Bij een scherpe bocht (rotonde e.d.) springt af en toe het controlelampje voor de olie en de koelvloeistof aan. Deze zijn beide goed op pijl, hoe kan dat?

Ik hoop dat iemand mij in raad en daad bij kan staan (en wanneer is er een sleuteldag, haha).

De groeten en tot ziens,
Bart
compromisloos stuiterballen
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51499Bericht R4F6GTX Automaat »

1 en 3 beetje vaseline of siliconenspray.

4 is het een GTL of F6, dan zijn het zeker schijfremmen (aan de voorkant)

2 kan vanalles zijn, maar ook dat ie van hard werken ineens minder moet doen en zich daardoor iets "verslikt".

5 warme olie wordt erg dun, zeker als ie er al lang in zit. Kan zijn dat daardoor de druk iets minder wordt of dat er op dat moment van in de bocht hangen even geen olie bij de sensor zit dus 'ziet' ie niks.
In een ander topic wordt daar nu ook over geschreven, misschien dat je daar eens gaat kijken, al zijn de antwoorden iets verschillend en verwarrend
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 51508Bericht jbeekmann »

Bij de vaseline/siliconenspray etc: kan vanalles zijn, als het maar olievrij is! Het 'kraken van het stuur is vuil in het glijlager. Dat zit onder die zwarte kap van je dashboard. In principe hoef je die niet te smeren (het is nylon, oftewel Polyamide) dat is zelfsmerend. Perslucht i.c.m. het draaien aan het stuur werkt meestal wel.
Dat inhouden/sputteen kan ook een iets laat staande ontsteking zijn. Even afstellen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51510Bericht R4F6GTX Automaat »

Perslucht? Hmm, ga ik ook eens proberen. Mijn stuur kraakt ook, soms. Ligt aan het weer... Dank je Jappie
Gebruikersavatar
Vossenberg
Berichten: 20
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
Locatie: Wageningen

Bericht: # 51518Bericht Vossenberg »

Ik zal in ieder geval de stang van de versnellingspook invetten en zo ook het rubber. Wat betreft de afstelling van de motor... ik zal er eens naar laten kijken. Wat betreft de remmen... het is een TL uit '86 dus geen idee wat ik hier mee aan moet vangen...
compromisloos stuiterballen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3152
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 51520Bericht Hanz »

v.w.b. het remgeluid:
je zou sowieso de trommels er eens af kunnen halen (ik dacht dat TLs nooit schijven hebben gehad)
kleine moeite, groot plezier
en dan effe de staat van je remvoeringen bekijken
misschien zijn ze wel bijna op; bij mij was er eens een compleet losgeraakt (weet niet meer wat voor geluid dat maakte ;-)
nieuwe remvoeringen kosten toch geen fluit en zijn makkelijk te monteren.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51521Bericht R4F6GTX Automaat »

TL heeft (t)rommelremmen rondom. Trekt ie scheef bij afremmen? Kan ook zijn dat de remmen versleten zijn dat krijg je een ijzerschurend geluid...
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 51546Bericht -Trelleur- »

Eh, een TL kan ook schijven hebben. Net als een GTL ook trommels kan hebben. Hangt af van het bouwjaar.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3152
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 51547Bericht Hanz »

Trelleur schreef:Hangt af van het bouwjaar.
vanaf wanneer dan?
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 51548Bericht -Trelleur- »

Vanaf '86 meen ik.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
Vossenberg
Berichten: 20
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
Locatie: Wageningen

Bericht: # 51550Bericht Vossenberg »

Het is een R4 TL uit '87
compromisloos stuiterballen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3152
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 51551Bericht Hanz »

OK:
- als de wijziging van 4 trommels naar 2 trommels en 2 schijven na 1987 is: 4 trommels openmaken en 8 remvoeringen en 4 remcilinders inspecteren
- als hij van voor 1987 is: voor 2 schijven begluren, misschien even de blokjes eruit halen om beter te gluren, 2 trommels achter openmaken en 4 remvoeringen en 2 remcilinders inspecteren
allemaal er vanuit gaande dat er niet iemand is geweest die de trommels al eens heeft vervangen door schijven
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51556Bericht R4F6GTX Automaat »

De latere TL's zijn geen TL meer maar Savane. Die hebben idd ook schijfremmen. (d8 ik)
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 51563Bericht -Trelleur- »

Klopt deels, er staat wel degelijk "Renault 4 TL" achterop!
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51572Bericht R4F6GTX Automaat »

Bij die ('91) van mij zwager staat alleen een plaatje met Renault 4 achterop. De plaatjes Clan en Savane zijn alleen in stickers geloof ik.
Plaats reactie