Enkele gebreken
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Vossenberg
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
- Locatie: Wageningen
Enkele gebreken
Gegroet Renault 4 experts.
Onlangs ben ik met mijn zeegroene renaultje naar het zuiden van Frankrijk gereden. Het was werkelijk prachtig! Daar komt nog eens bij dat het autootje mijzelf en mijn vriendinnetje helemaal heelhuids heen en terug gebracht heeft.
Na terugkomst en met aanvang van het wat koudere weer ben ik echter een vijftal gebreken tegengekomen. Nu weet ik niet of dit in verband staat met het kortstondige intenstieve gebruik van de wagen, maar ik vroeg me af of ik misschien zelf iets aan deze gebreken kan doen.
1) Tijdens het schakelen van drie naar vier trok ik het geleidingsrubber uit het dashboard waardoor ik het idee kreeg de koppeling los in de wagen te hebben liggen. (misschien is het rubber droog en stroef geworden waardoor ik het eruit trok, kan/moet ik dit smeren?)
2) Na een tijdje op de snelweg gereden te hebben om vervolgens weer binnen de bebouwde kom aan te komen begint de motor wat te haperen en te sputteren bij het laten teruglopen van de snelheid. (Is dit een kwestie van afstelling of is er bijvoorbeeld een bougie kapot?)
3) Het stuur kraakt bij het draaien (is ook hier misschien sprake van een drooggelopen stang die gesmeerd moet worden?)
4) bij het remmen produceert de auto af en toe een geluid alsof er zand tussen de remschijven zit (nu weet ik eigenlijk niet eens of deze auto wel met schijfremmen werkt...)
5) Bij een scherpe bocht (rotonde e.d.) springt af en toe het controlelampje voor de olie en de koelvloeistof aan. Deze zijn beide goed op pijl, hoe kan dat?
Ik hoop dat iemand mij in raad en daad bij kan staan (en wanneer is er een sleuteldag, haha).
De groeten en tot ziens,
Bart
Onlangs ben ik met mijn zeegroene renaultje naar het zuiden van Frankrijk gereden. Het was werkelijk prachtig! Daar komt nog eens bij dat het autootje mijzelf en mijn vriendinnetje helemaal heelhuids heen en terug gebracht heeft.
Na terugkomst en met aanvang van het wat koudere weer ben ik echter een vijftal gebreken tegengekomen. Nu weet ik niet of dit in verband staat met het kortstondige intenstieve gebruik van de wagen, maar ik vroeg me af of ik misschien zelf iets aan deze gebreken kan doen.
1) Tijdens het schakelen van drie naar vier trok ik het geleidingsrubber uit het dashboard waardoor ik het idee kreeg de koppeling los in de wagen te hebben liggen. (misschien is het rubber droog en stroef geworden waardoor ik het eruit trok, kan/moet ik dit smeren?)
2) Na een tijdje op de snelweg gereden te hebben om vervolgens weer binnen de bebouwde kom aan te komen begint de motor wat te haperen en te sputteren bij het laten teruglopen van de snelheid. (Is dit een kwestie van afstelling of is er bijvoorbeeld een bougie kapot?)
3) Het stuur kraakt bij het draaien (is ook hier misschien sprake van een drooggelopen stang die gesmeerd moet worden?)
4) bij het remmen produceert de auto af en toe een geluid alsof er zand tussen de remschijven zit (nu weet ik eigenlijk niet eens of deze auto wel met schijfremmen werkt...)
5) Bij een scherpe bocht (rotonde e.d.) springt af en toe het controlelampje voor de olie en de koelvloeistof aan. Deze zijn beide goed op pijl, hoe kan dat?
Ik hoop dat iemand mij in raad en daad bij kan staan (en wanneer is er een sleuteldag, haha).
De groeten en tot ziens,
Bart
compromisloos stuiterballen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
1 en 3 beetje vaseline of siliconenspray.
4 is het een GTL of F6, dan zijn het zeker schijfremmen (aan de voorkant)
2 kan vanalles zijn, maar ook dat ie van hard werken ineens minder moet doen en zich daardoor iets "verslikt".
5 warme olie wordt erg dun, zeker als ie er al lang in zit. Kan zijn dat daardoor de druk iets minder wordt of dat er op dat moment van in de bocht hangen even geen olie bij de sensor zit dus 'ziet' ie niks.
In een ander topic wordt daar nu ook over geschreven, misschien dat je daar eens gaat kijken, al zijn de antwoorden iets verschillend en verwarrend
4 is het een GTL of F6, dan zijn het zeker schijfremmen (aan de voorkant)
2 kan vanalles zijn, maar ook dat ie van hard werken ineens minder moet doen en zich daardoor iets "verslikt".
5 warme olie wordt erg dun, zeker als ie er al lang in zit. Kan zijn dat daardoor de druk iets minder wordt of dat er op dat moment van in de bocht hangen even geen olie bij de sensor zit dus 'ziet' ie niks.
In een ander topic wordt daar nu ook over geschreven, misschien dat je daar eens gaat kijken, al zijn de antwoorden iets verschillend en verwarrend
Bij de vaseline/siliconenspray etc: kan vanalles zijn, als het maar olievrij is! Het 'kraken van het stuur is vuil in het glijlager. Dat zit onder die zwarte kap van je dashboard. In principe hoef je die niet te smeren (het is nylon, oftewel Polyamide) dat is zelfsmerend. Perslucht i.c.m. het draaien aan het stuur werkt meestal wel.
Dat inhouden/sputteen kan ook een iets laat staande ontsteking zijn. Even afstellen.
Dat inhouden/sputteen kan ook een iets laat staande ontsteking zijn. Even afstellen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Vossenberg
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
- Locatie: Wageningen
- Hanz
- Berichten: 3152
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
v.w.b. het remgeluid:
je zou sowieso de trommels er eens af kunnen halen (ik dacht dat TLs nooit schijven hebben gehad)
kleine moeite, groot plezier
en dan effe de staat van je remvoeringen bekijken
misschien zijn ze wel bijna op; bij mij was er eens een compleet losgeraakt (weet niet meer wat voor geluid dat maakte
nieuwe remvoeringen kosten toch geen fluit en zijn makkelijk te monteren.
je zou sowieso de trommels er eens af kunnen halen (ik dacht dat TLs nooit schijven hebben gehad)
kleine moeite, groot plezier
en dan effe de staat van je remvoeringen bekijken
misschien zijn ze wel bijna op; bij mij was er eens een compleet losgeraakt (weet niet meer wat voor geluid dat maakte
nieuwe remvoeringen kosten toch geen fluit en zijn makkelijk te monteren.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
- Vossenberg
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo sep 01, 2004 2:00 am
- Locatie: Wageningen
- Hanz
- Berichten: 3152
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
OK:
- als de wijziging van 4 trommels naar 2 trommels en 2 schijven na 1987 is: 4 trommels openmaken en 8 remvoeringen en 4 remcilinders inspecteren
- als hij van voor 1987 is: voor 2 schijven begluren, misschien even de blokjes eruit halen om beter te gluren, 2 trommels achter openmaken en 4 remvoeringen en 2 remcilinders inspecteren
allemaal er vanuit gaande dat er niet iemand is geweest die de trommels al eens heeft vervangen door schijven
- als de wijziging van 4 trommels naar 2 trommels en 2 schijven na 1987 is: 4 trommels openmaken en 8 remvoeringen en 4 remcilinders inspecteren
- als hij van voor 1987 is: voor 2 schijven begluren, misschien even de blokjes eruit halen om beter te gluren, 2 trommels achter openmaken en 4 remvoeringen en 2 remcilinders inspecteren
allemaal er vanuit gaande dat er niet iemand is geweest die de trommels al eens heeft vervangen door schijven
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad