Pagina 1 van 1

borrelen

Geplaatst: ma jan 24, 2005 11:19 am
door loek
Als ik de dop van het expantievat afdraai ( motor is koud ! )
dan hoor ik een hoop gesis, daarna begint er in de motor van alles te " borrelen ".
ik neem aan dat dit niet normaal is en dat ik ergens wat fout heb gedaan
iemand enig idee ?
Loek

Geplaatst: ma jan 24, 2005 11:40 am
door R4F6GTX Automaat
hè :-? toen ik jouw topic las dacht ik dat we uitgenodigd werden voor een borreltje...

Dat borrelen, met koude motor, bedoel je dat de motor dan niet loopt? Probeer eens te ontluchten (slangetje op het schutbord). Maak ook eens de dop schoon van het expansievatje; daar zit een klein gaatje in om lucht te laten ontsnappen.

Geplaatst: ma jan 24, 2005 5:12 pm
door Ron
Als er in de motor van alles gaat borrelen (ik neem aan dat het geluid vanuit een slang komt ergens) dan is je systeem niet goed ontlucht en zitten er ergens luchtbellen.
Als het geborrel in je expansievaatje is dan is je koppakking lek...
Ik vermoed het eerste, en ontluchten is het devies.

Re: borrelen

Geplaatst: ma jan 24, 2005 7:46 pm
door Rodeo-6
loek schreef:Als ik de dop van het expantievat afdraai ( motor is koud ! )
dan hoor ik een hoop gesis, daarna begint er in de motor van alles te " borrelen ".
ik neem aan dat dit niet normaal is en dat ik ergens wat fout heb gedaan
iemand enig idee ?
Loek
Leuk borrelen bij loek in maastricht tijdens carnaval, dacht ik dus.
Maar goed dat was het dus niet.

A: Wanneer je je koelsysteem pas ervoor gevuld hebt, heb je hem dus niet (goed) ontlucht .

B: Het komt soms voor dat je overdrukventiel in de dop stuk of verstopt is.

C: Meestal is het slechter nieuws, n.l. een defecte koppakking of een gescheurde kop, kan door vanalles gebeuren.

Geplaatst: ma jan 24, 2005 11:19 pm
door loek
Mensen,...................de feestdagen zijn alweer een poosje voorbij !!
Dus voorlopig niet meer borrelen ( behalve misschien met carnaval voor Loekie hi,hi )

Klopt Rodeo, heb vorige week een nieuwe radiator geplaatst.
ik krijg de auto niet goed ontlucht, kachel wordt niet warm.
Heb al van alles geprobeerd, maar het wil maar niet lukken.
Naar mijn mening is de kachel ook niet verstopt.
hoe kan ik controleren of het overdrukventiel stuk/verstopt is ?

loek

Geplaatst: ma jan 24, 2005 11:47 pm
door Le Car
Er zijn altijd een paar dingen die je kunt controleren:

Zit de radiator vol koelvloeistof?
Zo niet (na afkoelen)bijvullen.

Als de motor koud is kun je redelijk goed voelen of de slang vanaf de pomp naar de bovenste aansluiting van de radiator eerst koud blijft en dan,als de klep opengaat,langzaam warm wordt.

Worden de 2 leidingen naar de kachel warm,met name als de mortor nog koud is.Dan moet nl de vloeistof wel door de kachel omdat de thermostaatklep nog dicht staat.

Zie je meer bobbels als je gas geeft?
Is dan meestal toch iets mis met koppakking.

Hou het expansievat tijdens ontluchten hoog,dat helpt goed om de lucht eruit te krijgen.

Zet desnoods van een andere renault een losse ontluchtings nippel op de wagen.Een supervijf moet wel wat opzitten.

Wat ook help is een tijdje de dop vat het expansie vat los zetten zodat de lucht goed weg kan.
Dit kun je ook tijden een kort ritje doen.

Michiel

Geplaatst: di jan 25, 2005 12:07 am
door Jan-Geert
het ontluchtingspotje oraal ontluchten helpt ook , gewoon goed in blazen zo krijg je ook luchtbellen weg. Luchtspuit met een doek erom erin en ontluchtingsnippel los, huppa blazen en rustig weer ophouden met blazen anders krijg je koelwater voor je kop :D

Geplaatst: di jan 25, 2005 11:36 am
door Rodeo-6
He, jammer geen borrel dus

LeCar verteld het ook al, het ontluchten gaat als volgt.

Via je radiator het systeem (langzaam) vol gieten, met een losgedraaid ontluchtings nippeltje, borrel borrel doet het dan enzo.
Dan radiator en ontluchting dicht.
Expansie pot op max. vullen en deze ergens wat hoger neer zetten, met de dop eraf, dan gaat het alweer wat borrelen, dan moteur starten, nog steeds dop eraf en staat-zio-nair warm laten draaien, met ontluchting DICHT.
Als je moteur n.l. warm draait gaat je thermostaat open, die bij koude moteur (gesloten) voor het ontluchten in de weg zit.
Is tie warm na een aantal minuten, moteur uit, dop erop en je potje vastzetten, wel weer even bijvullen tot max.
Dan weer starten, even wachten tot ie druk opbouwt, warm water zet uit en dan je ontlucht voorzichtig op draaien (heet) en weer dicht als er vloeistof uit komt.
Moteur aflaten koelen, dat duurt een paar uur en dan weer bijvullen tot max.

De dop controleren weet ik niet, maar deze zijn renault universeel.

Succes ermee :wink: