borrelen

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
loek
Berichten: 104
Lid geworden op: zo aug 03, 2003 2:00 am
Locatie: margraten
Contacteer:

borrelen

Bericht: # 51364Bericht loek »

Als ik de dop van het expantievat afdraai ( motor is koud ! )
dan hoor ik een hoop gesis, daarna begint er in de motor van alles te " borrelen ".
ik neem aan dat dit niet normaal is en dat ik ergens wat fout heb gedaan
iemand enig idee ?
Loek
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 51367Bericht R4F6GTX Automaat »

hè :-? toen ik jouw topic las dacht ik dat we uitgenodigd werden voor een borreltje...

Dat borrelen, met koude motor, bedoel je dat de motor dan niet loopt? Probeer eens te ontluchten (slangetje op het schutbord). Maak ook eens de dop schoon van het expansievatje; daar zit een klein gaatje in om lucht te laten ontsnappen.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 51381Bericht Ron »

Als er in de motor van alles gaat borrelen (ik neem aan dat het geluid vanuit een slang komt ergens) dan is je systeem niet goed ontlucht en zitten er ergens luchtbellen.
Als het geborrel in je expansievaatje is dan is je koppakking lek...
Ik vermoed het eerste, en ontluchten is het devies.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: borrelen

Bericht: # 51394Bericht Rodeo-6 »

loek schreef:Als ik de dop van het expantievat afdraai ( motor is koud ! )
dan hoor ik een hoop gesis, daarna begint er in de motor van alles te " borrelen ".
ik neem aan dat dit niet normaal is en dat ik ergens wat fout heb gedaan
iemand enig idee ?
Loek
Leuk borrelen bij loek in maastricht tijdens carnaval, dacht ik dus.
Maar goed dat was het dus niet.

A: Wanneer je je koelsysteem pas ervoor gevuld hebt, heb je hem dus niet (goed) ontlucht .

B: Het komt soms voor dat je overdrukventiel in de dop stuk of verstopt is.

C: Meestal is het slechter nieuws, n.l. een defecte koppakking of een gescheurde kop, kan door vanalles gebeuren.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
loek
Berichten: 104
Lid geworden op: zo aug 03, 2003 2:00 am
Locatie: margraten
Contacteer:

Bericht: # 51425Bericht loek »

Mensen,...................de feestdagen zijn alweer een poosje voorbij !!
Dus voorlopig niet meer borrelen ( behalve misschien met carnaval voor Loekie hi,hi )

Klopt Rodeo, heb vorige week een nieuwe radiator geplaatst.
ik krijg de auto niet goed ontlucht, kachel wordt niet warm.
Heb al van alles geprobeerd, maar het wil maar niet lukken.
Naar mijn mening is de kachel ook niet verstopt.
hoe kan ik controleren of het overdrukventiel stuk/verstopt is ?

loek
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 51429Bericht Le Car »

Er zijn altijd een paar dingen die je kunt controleren:

Zit de radiator vol koelvloeistof?
Zo niet (na afkoelen)bijvullen.

Als de motor koud is kun je redelijk goed voelen of de slang vanaf de pomp naar de bovenste aansluiting van de radiator eerst koud blijft en dan,als de klep opengaat,langzaam warm wordt.

Worden de 2 leidingen naar de kachel warm,met name als de mortor nog koud is.Dan moet nl de vloeistof wel door de kachel omdat de thermostaatklep nog dicht staat.

Zie je meer bobbels als je gas geeft?
Is dan meestal toch iets mis met koppakking.

Hou het expansievat tijdens ontluchten hoog,dat helpt goed om de lucht eruit te krijgen.

Zet desnoods van een andere renault een losse ontluchtings nippel op de wagen.Een supervijf moet wel wat opzitten.

Wat ook help is een tijdje de dop vat het expansie vat los zetten zodat de lucht goed weg kan.
Dit kun je ook tijden een kort ritje doen.

Michiel
Laatst gewijzigd door Le Car op di jan 25, 2005 1:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 51434Bericht Jan-Geert »

het ontluchtingspotje oraal ontluchten helpt ook , gewoon goed in blazen zo krijg je ook luchtbellen weg. Luchtspuit met een doek erom erin en ontluchtingsnippel los, huppa blazen en rustig weer ophouden met blazen anders krijg je koelwater voor je kop :D
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 51479Bericht Rodeo-6 »

He, jammer geen borrel dus

LeCar verteld het ook al, het ontluchten gaat als volgt.

Via je radiator het systeem (langzaam) vol gieten, met een losgedraaid ontluchtings nippeltje, borrel borrel doet het dan enzo.
Dan radiator en ontluchting dicht.
Expansie pot op max. vullen en deze ergens wat hoger neer zetten, met de dop eraf, dan gaat het alweer wat borrelen, dan moteur starten, nog steeds dop eraf en staat-zio-nair warm laten draaien, met ontluchting DICHT.
Als je moteur n.l. warm draait gaat je thermostaat open, die bij koude moteur (gesloten) voor het ontluchten in de weg zit.
Is tie warm na een aantal minuten, moteur uit, dop erop en je potje vastzetten, wel weer even bijvullen tot max.
Dan weer starten, even wachten tot ie druk opbouwt, warm water zet uit en dan je ontlucht voorzichtig op draaien (heet) en weer dicht als er vloeistof uit komt.
Moteur aflaten koelen, dat duurt een paar uur en dan weer bijvullen tot max.

De dop controleren weet ik niet, maar deze zijn renault universeel.

Succes ermee :wink:
>> Doe mij maar een DAF <<
Plaats reactie