alpine kop

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
like r4

alpine kop

Bericht: # 49701Bericht like r4 »

hallo, past een alpine cilinderkop op een standaard 1100 van mijn R4???
het is omdat ik injectie wil monteren op mijn blokje maar het zou gemakkelijker zijn als mijn inlaat kanaal aan de andere kant van mijn uitlaatkanalen zo zitten.
Moaske
Contacteer:

Bericht: # 49723Bericht Moaske »

Injectie ? :P
Keep us posted dude... :D
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Goof

Bericht: # 49730Bericht Goof »

Kun je dan niet beter de kop van een twingo monteren, inclusief injectiesysteem en motormanagement?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
like r4

Bericht: # 49755Bericht like r4 »

Da-Goof schreef:Kun je dan niet beter de kop van een twingo monteren, inclusief injectiesysteem en motormanagement?
past een volledige motor van een twingo op mijn versnellingsbak van mijn 4tje??
jbeekmann

Bericht: # 49764Bericht jbeekmann »

motor denk ik niet, maar kop..... Theoretisch is het onderblok hetzelfde. Heeft iemand het al geprobeerd eigenlijk?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
cees en jantine

Bericht: # 49767Bericht cees en jantine »

in theorie moet het kunnen(geloof ik), maar de vermogens winst door de ombouw is niet echt groot.
veel werk voor weinig denk ik
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Goof

Bericht: # 49770Bericht Goof »

Vraag me af wat bijv. een twingo blok met verhoogde compressie en chiptuning doet. In theorie moet montage van een twingo blok mogelijk zijn en verhogen van de compressie is een kwestie van kop vlakken. Je kunt ook overwegen er een turbo op te zetten, maar dan moet de electronica weer aangepast worden. Bovendien is een twingo blok maar 1200 cc. Dus dan kun je weer beter r5 1400 cc bussen en zuigers gebruiken of het complete onderblok natuurlijk.
Maar als je puur voor de vermogenswinst gaat en zuinig rijden is dan weer niet zo heel belangrijk, pak dan een crossflow kop en monteer 2 dubbele carbs. Niet echt een goedkope oplossing, dat niet.

Waar ik overigens pas achter gekomen ben is dat als ik me niet vergis, er ook ooit NG serie versnellingsbakken op de r18 turbo geleverd zijn. Die bakken zijn weer familie van de ng3 bakken van bijvoorbeeld de r5 alpine. aangezien de standaard r4 bak dezelfde aansluiting op het koppelingshuis heeft als de ng3 bak, zou dat kunnen betekenen dat het r18 turbo blok te koppelen is aan een r4 versnellingsbak. Dus zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om een 1600 cc turbo blok in je 4 te lepelen. Dezelfde bakken zijn ook geleverd in de r25, welke ook ooit in v6 turbo uitvoering geleverd is. Je voelt het al aankomen..... jaja, dat kan misschien ook.
Hoe Hotze Holtrop dat clio blok in de r4 heeft gekregen kan ik zo even niet beredeneren, maar dat zal ook wel via een kopplingshuis van een bepaalde model renault gegaan zijn. Uiteindelijk draait het pas kunnen maken enkel om de versnellingsbak. Deze moet aan de aandrijfassen gekoppeld kunnen worden.
Maar het monteren van een twingo kop zal zeer zeker kunnen en je bent dan wel uniek. Overigens weet ik niet of een twingo een crossflow kop heeft, maar dat is in dit geval weer niet heel erg belangrijk.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
like r4

Bericht: # 49776Bericht like r4 »

dank u voor het antwoord, maar ik zou graag zelf een injectie systeem bouwen en de electronica wel over nemen van een twingo op clio..
Maar wat je zegt over de turbo op een twingo motor kan zeker zonder de electronica aan te passen, je map sensor of luchtdebiet meter meet gewoon meer lucht en gaat daarom meer inspuiten.maar een crossflow cilinderkop wat is dat? is dat een alpine5 kop?
IK ben van plan om uit een standaard motor zoveel mogelelijk pk's te halen zonder een turbo te monteren want ben beetje bang voor mijn krukaslagers...
like r4

Bericht: # 49777Bericht like r4 »

ok ik heb al gevonden op het web wat een crossflow kop is dat is dus een kop met aan de eene kant de inlaatkanalen en de andere kant de uitlaatkanalen, maar past dat dan met de stroomverdeler?heef t iemand zo een kop liggen??
Jan-San

Bericht: # 49778Bericht Jan-San »

Van 4 naar 6 cilinders wodt lastig op de keuring! Denkje niet??

Maar wel leuk om over die zaken te kleppen.
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
like r4

Bericht: # 49779Bericht like r4 »

Le Car
Contacteer:

Bericht: # 49801Bericht Le Car »

Als je voor vermogen gaat en het zonder turbo wilt doen kun je idd het beste een crossflow kop pakken.
Bij deze koppen staan de kleppen ook in v-vorm waardoor er meer ruimte is en ze dus groter zijn.

Let er wel op dat er verschillen zijn in distributie ed.

Bijv fuego blokken hebben de fan en de waterpomp aan dezelfde zijde.
Renault 12+15 en 17 blokken weer niet.

Crosflow blokken zijn oa dus in 1400cc(alpine),1565cc(r15/17),1605cc(r17 gordini met injectie) en 1648cc(fuego/r17).

ook zijn er binnen de RTC vijfjes gemaakt met turbo en injectie,deze hebben normaal een overdruk carburatie.De r5 alpines hebben weer een onderdruk systeem.

Verdiep je maar eens goed wat je wilt en leuk lijkt er is veel mogelijk.
Heb bijv ook al eens een project met een R19 1,4 energie motor in een viertje van dichtbij gezien.

Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
like r4

Bericht: # 49829Bericht like r4 »

Hey bedank voor de zeer interessante info,
heeft toevallig iemand een cilinderkop liggen van een R12,R15of een R17??
alvast bedankt.ienamd een gedacht wat ik kan doen met mijn zuigers, is het te doen om ze te verlichten of zijn ze nogal delicaat??
motortje heeft geen 100.000km gelopen zou het nodig zijn om nieuwe krukaslagers te monteren?
jbeekmann

Bericht: # 49832Bericht jbeekmann »

hey, da's grappig. Dat is een vriendje van mij! Of eigenlijk helpt hij degene die dit project doet. Hij heeft bijvoorbeeld remschijven voor achter gemaakt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
like r4

Bericht: # 49899Bericht like r4 »

een alpine R5 GTT cilinder kop voor 150uero comleet met veren en kleppen kleppendeksel.... is dat een goede prijs?
iemand een gedacht van mijn zuigers?
Plaats reactie