veel voorkomende fout bij laswerk

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat

veel voorkomende fout bij laswerk

Bericht: # 49440Bericht R4F6GTX Automaat »

Ook hier was ooit door iemand de bodem gelast, maar er kwam weer roest door. De vloer was aan de
onderkant mooi dicht maar de balk eronder was nog gewoon rot. Dat lijkt me toch ook belangrijk dat die
goed is voor ze de boel dicht stoppen...
Afbeelding

Ik ben oude foto's aan het opruimen en dan kom je wel eens wat tegen...
Willem de Zwijger

Bericht: # 49451Bericht Willem de Zwijger »

Ja, er wordt heel wat afgeprutst met laswerk, ik kwam ook hele stukken bodemplaat tegen achter een ingelaste plaat die ook weer doorgerot was...
Hoe hou je dit soort rottende troep tegen binnen holle ruimtes ? Ik denk dat die lijnolie trucendoos in principe goed is voor dit soort situaties, maar ik ben er nog niet zeker van dat ik die techniek goed onder de knie heb: Ik blaas nu in met een compressor maar ik heb weinig vertrouwen in het resultaat, omdat er veel te veel lucht meeblaast, en de lijnolie teveel vernevelt. En giet je de lijnolie er gewoon in, dan raak je de zijkanten en bovenkant niet.
Ik heb zitten denken aan een spuitsysteem zoals mijn vader vroeger op z'n rug had om gif te spuiten, met de hand oppompen, en dat eruit spuiten via een flexible slang met aan het eind een verstuivertje. Het principe van een plantenspuit, maar dan met een slang. Bijna geen lucht, dus niet zo'n nare superverdunde nevel die niks doet. Zou dat al bestaan, of moeten we dat zelf bouwen ?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 49454Bericht R4F6GTX Automaat »

Wat je zegt, dat bestaat dus, die gifspuit die je vader vroeger gebruikte. Bij de Boerenbond is dat waarschijnlijk nog wel te koop. Dan een slangetje erop of zo en daar die sproeikop weer op. Een idee om eens over na te denken...

Maar een beetje extra lucht is ook niet verkeerd, dat blaast de loszittende troep ook weer van z'n plek.
Goof

Bericht: # 49479Bericht Goof »

Je bedoelt dus een gewone gloria gifspuit. Goeie investering. Zo'n ding kost een paar tientjes, maar als er iets aan kapot gaat dan kun je voor weinig de handel altijd weer bestellen. De boerenbonden hebben ALLE rubbers van gloria standaard op voorraad.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
jbeekmann

Bericht: # 49484Bericht jbeekmann »

Dat ding heeft Gardena ook gewoon hoor. Kijk eens bij een tuinzaak of beter gesorteerde ijzerwarenhandel. Hij is er in meerdere maten.
Ben alleen bang dat het kunststof of de rubbertjes die lijnolie niet zo leuk vinden. Even uitproberen?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 49495Bericht R4F6GTX Automaat »

Och, de meeste hebben maar 1 R4. Als ie helemaal volgespoten is flikker je dat ding toch weg?
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 49498Bericht Rodeo-6 »

Dag mede klussers

Heb ook mijn viertje pas gelijnolied(t), na wat proefspuiten compressor ingesteld op 2 1/2 bar, wel met een rondsproeikopje i.p.v. een recht vooruit sproeikopje.
Een veredelde plantenspuit kan ook, mits je hem op een aantal bars kan oppompen, eventueel kan je de lijnolie iets verdunnen met terpentine.
En natuurlijk kan je aantal keren behandelen. :)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 49502Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee Peter, juist niet verdunnen met terpentine want daar wordt ie te schraal van en dan is het effect weg.
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 49508Bericht Rodeo-6 »

Nee, Paul

IETS, = ongeveer een dopje op een kopje, groot kopje oftewel mok = beker :x
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 49526Bericht R4F6GTX Automaat »

terpentijn wel, geen terpenTINE!!!
Willem de Zwijger

Bericht: # 49574Bericht Willem de Zwijger »

He Bassie, dat rondspuitkopje, had je dat dan op een flexibele slang ? Ik heb het gevoel dat je 50 cm of zo flexibel zou willen hebben om lekker in de rondte te kunnen poeren. En heb je kunnen zien dat de lijnolie overal kwam, en niet alleen in een nevel wat in de rondte woei ?
En ik zal eens kijken bij het tuincentrum iets bruikbaars ligt.
ms.dageraad

Bericht: # 50077Bericht ms.dageraad »

gewoon volgieten. Bij het riden klotst het overal heen. en bovenkanten van balken rotten niet.
oant sjen,
PEET
Willem de Zwijger

Bericht: # 50084Bericht Willem de Zwijger »

Ja meneer van de dageraad, daar geloof ik dus helemaal niets van. Als je een nieuwe auto hebt zal je misschien gelijk hebben, maar bij een oud beestje zit je met allerhande gaatjes die je zelfs met je beste laswerk niet meer dichtkrijgt. Derhalve lekt de lijnolie de balken weer uit, en voor het heeft kunnen klotsen is het alweer verdwenen.
Of spreek je uit recente ervaring ?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 50091Bericht R4F6GTX Automaat »

Plak de gaatjes dan af of kit ze dicht. Afplakken kan met die tape waar aan de ene kant ammelulliumfolie tegen zit en aan de andere kant een soort teer. Gaat perfect. Kan er ook altijd weer vanaf als het nodig is. Die doe ik op de bestaande gaten, een vierkantje uitknippen, erop plakken en een keer met je duim erop drukken, dan zie je de afbeelding van het gaatje mooi erin. Dan in het bovenste gat de lijnolie erin, evt ook nog dichtplekken en rijden maar. Op verse lasnaden eerst owatrol schilderen en als het droog is en je denkt dat het niet dicht is kun je er kit op doen, lijkt me.
Willem de Zwijger

Bericht: # 50129Bericht Willem de Zwijger »

Dat ammelulium/teer foliespul lijkt me inderdaad handig, zelf gebruik ik bitumen met kwast. Maar heb je het zelf al geprobeerd Paul ? Je zit soms met gaatjes waar je heel slecht of absoluut niet bijkomt. Bv de lijnolie loopt door een gaatje uit die chassisruimte voorin (waar je passagier met de voeten tegenaan zit) door een gaatje wat je niet kunt zien omdat die tunnel onder je auto er voor zit.
Of plotseling zie je lijnolie komen uit gaatjes daar waar de voorbalken vastzitten aan de chassisruimte waar ik het net over had. Je kunt er niet bij want de motor zit er in de weg, je kunt niet eens zien waar het vandaan komt. Of het kruipt door de dubbel gepuntlaste plaat daar waar je bodem eindigt tussen je achterwielen.
Ben je zelf onlangs met lijnolie in de weer geweest ? En heb je deze verschijnselen niet gehad ? Misschien ben ik de enige met lekke auto's ?
Plaats reactie