Stuurnaaf
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
-
- Bruutmans
- Contacteer:
Yes,dankje Paul.
Nee geen idee Ms Dageraad,ze lullen allemaal over een stuurnaaf,waar dan weer een stuur op past (sportstuurtje of zo,of een GTT stuur of zoiets)
Dus ik begon me af te vragen of die dan identiek zou zijn,of dat je dan de stuurnaaf,waar het stuurwiel dan weer op past,moet vervangen door een ander speciaal naafje zodat het weer past allemaal.
Nee geen idee Ms Dageraad,ze lullen allemaal over een stuurnaaf,waar dan weer een stuur op past (sportstuurtje of zo,of een GTT stuur of zoiets)
Dus ik begon me af te vragen of die dan identiek zou zijn,of dat je dan de stuurnaaf,waar het stuurwiel dan weer op past,moet vervangen door een ander speciaal naafje zodat het weer past allemaal.
-
Een naaf is gewoon een algemene aanduiding. Mijn korte omschrijving van een naaf: drager die aan een as bevestigd is.
Een spline is overigens een driedimensionale lijn met wisselende richtingscoëfficiënten. Wat dat met die tandjes van doen heeft weet ik niet hoor.
Een spline is overigens een driedimensionale lijn met wisselende richtingscoëfficiënten. Wat dat met die tandjes van doen heeft weet ik niet hoor.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
wat wil je daar voor hebben Jan San? Kan je opmeten hoe hoog die is? Ik wil m'n stuurtje graag nog wat dichter bij (lange stelten van mij
) Nu heb ik ringetjes tussen de naaf het het stuur, maar da's niet echt schoon natuurlijk. Zouden er verschillende hoogtes in naven zijn? De mijne meet ik vanavond wel ffkes op.

Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
- Bruutmans
- Contacteer:
Dus die kan je meteen omzetten zonder de naaf te hoeven aanpassen?!Da-Goof schreef:Ik heb gewoon een compleet r5 gtt stuur in me 4 zitten. Past meteen en is makkelijk verkrijgbaar en een leuk stuurtje.
Trouwens iedereen bedankt voor de uitleg,die van paul was me meteen duidelijk eigenlijk,de fietsnaaf.
Tja je begrijpt wel wat er bedoelt word,maar snapt het niet helemaal.
Hebben andere mensen dat trouwens ook wel eens dat je precies begrijpt wat er bedoelt word maar als iemand dan vraagt hoe het in elkaar steekt of hoe het eruit ziet moet je antwoord schuldig blijven terwijl je het toch weet?!
Of is dit nu heeeel vaag wat ik zeg?!
-
De naaf aanpassen zal moeilijk gaan. Tenminste, het gedeelte dat op de stuurstang gaat zitten allemaal groeven in de lengterichting (splines). Deze zorgen ervoor dat de hele handel meedraait als je aan het stuur draait en niet als bv de centrale moer iets los zou zitten, je aan het stuurwiel draait maar er gaat niks mee daaronder. Dat kan slordig zijn. Dus, de diameter van de stuurstang is bepalend welk stuur erop moet/kan. Geen idee of dat van een R19 of welke dan ook past of niet. Van aftermarket sportstuurtjes heb je losse naven in het program dat op de stuurstang past en waar je weer een stuur naar keuze op schroeft, met meestal 5 of 6 boutjes. Ik zal wel wat foto's zoeken maar nu niet want ik moet naar een begrafenis.
(hond van vriend is dood)
(hond van vriend is dood)
-
Het nadeel van dat alpine stuurtje is dat het stuurtje zelf geen "diepte" heeft. Is dus vrij plat. Een gtt stuur heeft wel een behoorlijke diepte en dezelfde naaf. Al met al komt het stuur dan weer een 2 tot 3 cm verder naar je toe. Diepere naven zijn wellicht te krijgen bij mecaparts maar zullen ongetwijfeld een klein kapitaal kosten. Je zou idd ook een metalen schijf met gaten tussen stuur en naaf kunnen leggen.jbeekmann schreef:wat wil je daar voor hebben Jan San? Kan je opmeten hoe hoog die is? Ik wil m'n stuurtje graag nog wat dichter bij (lange stelten van mij) Nu heb ik ringetjes tussen de naaf het het stuur, maar da's niet echt schoon natuurlijk. Zouden er verschillende hoogtes in naven zijn? De mijne meet ik vanavond wel ffkes op.
Gtt stuurtje incl naaf mag overigens niet meer dan 30 euro kosten.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------