Pagina 1 van 3
Vervangen van de voorruit
Geplaatst: di nov 02, 2004 10:38 am
door Vossenberg
Hallo,
Er is onlangs een steentje (of een dikke vlieg, who knows) tegen mijn voorruit geketst. Een putje was het gevolg... dit putje is inmiddels met een klein scheurtje verlengd. Balen!
Mijn vraag is nu of ik deze premature voorruitbreuk kan stoppen of dat het toch écht zaak is deze te vervangen. Zo ja kan ik dan het beste bij het clubmagazijn terecht? Is het vervangen van een voorruit iets dat je zelf kan doen of moet dit echt aan de profs overgelaten worden?
Mocht er iemand zijn die me bij dit klusje zou willen helpen dan zou ik het graag horen.
De groeten en tot ziens,
bart
Geplaatst: di nov 02, 2004 10:50 am
door Hanz
een voorruit vervangen is een fluitje van een cent, maar vooral als je met z'n tweeën bent:
- persoon 1: ga op de voorstoel zitten en zet je voeten tegen de voorruit en zet flink kracht
- persoon 2: hou de voorruit tegen zodattie niet ergens voorbij de voorbumper uitkomt als hij los schiet
Montage gaat met een glad koord (waslijn oid) door de gleuf van het rubber.
Vergeet niet goed af te kitten!
Geplaatst: di nov 02, 2004 11:15 am
door R4F6GTX Automaat
Afkitten? Hoe doe je dat? Heb ik niet gedaan maar hij lekt ook niet..
Geplaatst: di nov 02, 2004 11:20 am
door brecht
Er zit toch een pees in het rubber? als de die pees lostrekt kan je de ruit er toch zo uit pakken?
of heb ik nu een bel horen luiden maar.....
Geplaatst: di nov 02, 2004 11:21 am
door R4F6GTX Automaat
Die pees zit gewoonlijk niet in een voorruit. Wel acher.
Geplaatst: di nov 02, 2004 12:12 pm
door Hanz
R4F6GTX Automaat schreef:Afkitten? Hoe doe je dat? Heb ik niet gedaan maar hij lekt ook niet..
dit is er een van het kaliber 'if it ain't broke don't fix it'

als je de ruit eruit hebt zie je snel genoeg of hij ergens lekt of niet

demonteren en remonteren is trouwens niet bevorderlijk voor het niet-lekken
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:12 pm
door Bruutmans
Als we het toch over voorruiten hebben hier.
Ik heb er allemaal van die kleine pikketles in zitten,erg irritant als je er de zon op krijgt,haast verblindend.
Kan je dat op de een of andere manier wegpolijsten of zo?
Iemand ervaring hiermee of bekend probleem?
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:24 pm
door jbeekmann
R4F6GTX Automaat schreef:Die pees zit gewoonlijk niet in een voorruit. Wel acher.
Bij mij zit ie er wel in hoor. Misschien iets van voor een bepaald jaar?
Bij het zetten van de voorruit lijkt hij niet te passen aan de bovenkant. Dit hoort echter zo! Kijk even hoe het nu zit dan zie je wat ik bedoel. Bij het zetten van een nieuwe is het makkelijk het rubber te blijven inspuiten met een zeepoplossing. Hierdoor is het geheel wat handelbaarder. Nadat ik mij eerste ruit gemold had heb ik het samen met een man van Autotaalglas gedaan. Die kon mij een en ander duidelijk maken. Zij gebruiken overigens geen zeepoplossing, maar ruitenreiniger (Glassex-achtig spul)
Hier blijkt overigens wel uit dat Carglass en Autotaalglas gelijk hebben met 'laat de autoruit direct repareren bij een putje/klein scheurtje'
Vraag het eens, misschien kunnen ze er nog iets mee?
Geplaatst: di nov 02, 2004 7:28 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb trouwens de ervaring dat die 'met de schoenen van binnenuit de voorruit eruit duwen' leidt tot een enorme berg splinterzooi in je auto. Het lijkt snel te gaan, maar daarna verlies je een hoop tijd met opruimen. Gewoon netjes het rubber van binnenuit lospeuteren, begin bij een hoek.
Geplaatst: wo nov 03, 2004 10:23 am
door Hanz
Willem de Zwijger schreef:Ik heb trouwens de ervaring dat die 'met de schoenen van binnenuit de voorruit eruit duwen' leidt tot een enorme berg splinterzooi in je auto. Het lijkt snel te gaan, maar daarna verlies je een hoop tijd met opruimen. Gewoon netjes het rubber van binnenuit lospeuteren, begin bij een hoek.
splinterzooi?
als je het met z'n tweeën doet kan het zeer beheerst, geen centje pijn
tenzij die ruit natuurlijk al naar z'n grootje is door een grote barst of zo
Geplaatst: vr nov 05, 2004 9:45 am
door Vossenberg
ik kreeg een mailtje van het clubmagazijn met de mededeling dat ze enkel ongelaagde ruiten op voorraad hebben liggen.
Wat is het verschil tussen gelaagde en ongelaagde ruiten en welke heb ik nodig?
Geplaatst: vr nov 05, 2004 10:25 am
door Ron
Een gelaagde voorruit breekt niet spontaan in een miljard losse stukjes bij steenslag of andersoortige reden voor breuk. Een gelaagde voorruit blijft doorgaans op z'n plek zitten en krijgt alleen schade daar waar de ruit dat nodig vond. Op de plek van de steen, of op de plek van buigen.
Geplaatst: vr nov 05, 2004 10:28 am
door Ron
Welke je nodig hebt hangt af van je veiligheidsbewustzijn, en de consessies die dat bewustzijn doet met je portemonnee.
Geplaatst: zo nov 07, 2004 1:21 am
door Rodeo-6
"steen slag" in ramen kan bijna onzichtbaar worden gelijmt, zodat de breuk niet verder loopt.
Nieuw raam, gelaagd, is ongeveer 60 euirei ex plaatsen.
Er is er 1 in nederland op voorraad.
Gebruikte zijn er zat, roest n.l. niet.
Geplaatst: zo nov 07, 2004 9:15 am
door Bruutmans
Brutus schreef:Ik heb er allemaal van die kleine pikkeltjes in zitten,Kan je dat op de een of andere manier wegpolijsten of zo?
Iemand ervaring hiermee of bekend probleem?
Sorry bruut ik heb geen idee,ik rij namelijk rond met hetzelfde probleem en zou ook graag weten of er een oplossing voor is?!