Creatief met diepvries

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Goof

Creatief met diepvries

Bericht: # 46220Bericht Goof »

Tja, ik wil dus het een en ander gestraald hebben en daar liefst niks aan uitgeven. Straalpistool had ik al gekocht voor weinig, maar het ontbrak me aan een cabine en die kosten nogal wat. Zodner cabine is het overigens niet te doen, het springt alle kanten op en je wordt zelf ook gestraald. Dus ben ik op zoek gegaan naar een geschikte cabine. Een neef van me doet in witgoed en die heb ik bereid gevonden een oude, kapotte diepvries voor me apart te houden. Die heb ik op een zaterdagje tijd geconverteerd tot straalcabine. Dus nu kan ik zelf m'n eigen velgen, beugels e.d. stralen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
otogazzi
Contacteer:

Bericht: # 46221Bericht otogazzi »

Da-goof,

Geweldig!
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 46222Bericht Bruutmans »

Geniaal idee man!!
Meteen met foto`s erbij,super!!
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 46245Bericht Rodeo-6 »

Wat een mooie kleur handschoenen :lol:
Heb je ook een bouwbeschrijving ??
En hoe doe je het dan b.v. met de luchtafzuiging ?
>> Doe mij maar een DAF <<
Goof

Bericht: # 46265Bericht Goof »

Bouwbeschrijving lijkt me vrij logisch. Men zage een gat in de deksel voor het venster, 2 ronde gaten voor de koeveusehandschoenen (mooi galgjewoord), men plaatst het venster ( eerst deksel verstevigen dmv plaatsing houten rand), monteerd de handschoenen, maakt onderin de kist een opvangbak voor het zand en rommel, plaats een rek om de producten op te zetten, maak een aansluiting voor de perslucht en een afvoer voor de overdruk en klaar is kees. Die afvoer hoeft overigens niet geforceerd te worden met een ventilator, want er is al sprake van overdruk. Gewoon een pijpje door de wand heen en daar een stuk vijverslang op, die je in een emmer hangt om eventueel stof op te vangen. Heb het ding nog niet geprobeerd, geen tijd voor gehad, maar het zal best werken. Tis alleen nogal lomp zwaar en groot, maar ja, je moet iets.
-------
Willem de Zwijger

Bericht: # 46283Bericht Willem de Zwijger »

Schitterend, ik heb zelf wel eens staan klooien met zand, had ik een soort bak gemaakt van zeil en alu pootjes, maar echt fijn is het nooit geworden. Dit is goed, zeker als je een beetje ruimte hebt. Hoe doe je dat met zand ? Ik heb een onderbeker aan een spuitpistool zitten, maar dat werkt niet echt fijn: om de haverklap istie weer leeg, en soms verstopt de boel. En mijn compressortje kon het ook niet bijsloffen waardoor ik veel tijd kwijt was met weer op druk brengen.
Ik zit ook te denken aan velgen stralen, iemand enig idee wat dat buiten de deur kost ?
Goof

Bericht: # 46300Bericht Goof »

Mijn pistool zuigt het zand aan via een slang. Die hang ik in de bak die ik in de kast gemaakt heb (kun je ook zien zitten als je goed kijkt) Het zand wordt op die manier gerecycled.
-------
Ron

Bericht: # 46306Bericht Ron »

Mijn ervaring met zelf stralen (in zo'n profi-kast) is toch wel dat de afzuiging sterk aan moet staan, anders zie je helemaal niks.
Elke 3 seconden even 10 seconden wachten totdat de stof weggewerveld is schiet ook niet op.
Ik ben dan misschien een minemeut, maar ik wil élk stukje roest weg (en zo hoort het). Je moet gewoon goed helder kunnen kijken.
Wat daarbij goed helpt is een felle lamp. Heb je die ook?
RenaultVierWiel

Bericht: # 46308Bericht RenaultVierWiel »

Da-Goof, dat jij zo'n vinding gewoon maar prijs geeft zonder eerst patent aan te vragen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iemand in Friesland al in de weer is om een replica in elkaar te knutselen.
Proficiat met de uitvinding! Overigens, als je de straalbak van een koelkast gemaakt zou hebben, dan had je waarschijnlijk niet zo'n dikke handschoenen nodig gehad ................?!?!
schoapke

Bericht: # 46412Bericht schoapke »

nu maar hopen dat ze het in friesland goed begrepen hebben en niet een diepvries van een straalbak gaan maken 8)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Goof

Bericht: # 46695Bericht Goof »

eerste test gelukt. Tis in het begin ff zoeken en ben tot de conclusie gekomen dat scherpzand toch niet de oplossing is. Het moet ontzettend droog zijn en dan klontert het nog als de gekken. Dus toen toch maar ff 25 kilootjes straalgrit gekocht voor 6,5 pleuri. Dat ging wel fijn, alleen zuigt m'n spuit niet altijd even goed aan omdat de aanzuigslang door het bewegen wel eens niet zo goed in het grit steek of zelfs helemaal niet. Daar moet ik nog iets op verzinnen. Als ie wel goed pakt, dan straalt ie ook als de gekken. Eerst eens een dwarstraverse gestraald en dat ging al heel aardig, gezien de dikke brokken roest op de uiteinden. Ziehier het resultaat

BEFORE
Afbeelding

AFTER
Afbeelding
-------
Ron

Bericht: # 46717Bericht Ron »

Goed man! Heb je geen last van stof? Of is dat straalgrit niet zo stoffig?
Met glasparelen zie je in die bak gelijk niks meer.
Goof

Bericht: # 46726Bericht Goof »

Na verloop van tijd slaat het stof tegen mijn plexiglas ruit. Denk dat die enigszins statisch is. Voor de rest stoft het eigenlijk niet zo veel. Wat er stoft is met name hetgeen je er vanaf straalt, niet het grit zelf. Dat spul lijkt een beetje metaal achtige spaantjes te zijn, maar volgens mij is het dat ook weer niet. Zal wel een of andere gebroken afvalproduct van de industrie zijn.
-------
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 46727Bericht Rodeo-6 »

Wat een SUPER, SUPER vondst, wouw :D :lol: :D

Maar, met hoeveel bar blaas je ?????
>> Doe mij maar een DAF <<
ms dageraad

Bericht: # 46734Bericht ms dageraad »

gefelici4t!
Kan dit ook met een chassis? of bestaan er niet zulke grote vriezers?

groet,
Peet
Plaats reactie