probleem of probleempje?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- paprikarooie4
probleem of probleempje?
Ons rooie gtltje uit 84, is bijna klaar voor de apk, alle laswerk is gedaan viel nog alles mee achteraf, alleen achterin de kofferruimte aan de binnenschermen.
Remmetjes en alle hoesen aan de voorzijde gecontroleerd cq vervangen, fuseehoezen en binnenste aandrijfashoes is trouwens best een bereklus!
Twee nieuwe ruitenflappers erop, dus alles is pico.
Maar nu zit ik motorisch nog met een probleem, en ik wil graag jullie deskundige mening horen.
Het volgende is loos: verlies konstant koelvloeistof, maar kan geen lekkage in het koelsysteem vinden, en er lekt flink veel motorolie , kan de plaats van de olielekkage moeilijk exact lokaliseren, maar komt ergens onder de startmotor vandaan. Dacht in dit geval meteen aan een lekke koppakking, maar het rare is dat er geen lichte rook te zien is en de bougies zijn ook keurig droog en lichtgrijs, kan ook in de olie geen sporen van koelvloeistof ontdekken.
Starten gaat ook prima, altijd in 1 keer, en rijden is ook super rara wat is dit?
Graag jullie mening.
Remmetjes en alle hoesen aan de voorzijde gecontroleerd cq vervangen, fuseehoezen en binnenste aandrijfashoes is trouwens best een bereklus!
Twee nieuwe ruitenflappers erop, dus alles is pico.
Maar nu zit ik motorisch nog met een probleem, en ik wil graag jullie deskundige mening horen.
Het volgende is loos: verlies konstant koelvloeistof, maar kan geen lekkage in het koelsysteem vinden, en er lekt flink veel motorolie , kan de plaats van de olielekkage moeilijk exact lokaliseren, maar komt ergens onder de startmotor vandaan. Dacht in dit geval meteen aan een lekke koppakking, maar het rare is dat er geen lichte rook te zien is en de bougies zijn ook keurig droog en lichtgrijs, kan ook in de olie geen sporen van koelvloeistof ontdekken.
Starten gaat ook prima, altijd in 1 keer, en rijden is ook super rara wat is dit?
Graag jullie mening.
1 meisje,1 jongen,1kat, en 1vrouw met rooie 4gtl uit 84.
-
- Rodeo-6
- Contacteer:
Re: probleem of probleempje?
Het verdwijnen van de koelvloeistof kan van alles zijn, heb je b.v. je pijlstok er wel eens uit getrokken en er een vlammetje bij gehouden ?paprikarooie4 schreef: Het volgende is loos: verlies konstant koelvloeistof, maar kan geen lekkage in het koelsysteem vinden, en er lekt flink veel motorolie , kan de plaats van de olielekkage moeilijk exact lokaliseren, maar komt ergens onder de startmotor vandaan. Dacht in dit geval meteen aan een lekke koppakking, maar het rare is dat er geen lichte rook te zien is en de bougies zijn ook keurig droog en lichtgrijs, kan ook in de olie geen sporen van koelvloeistof ontdekken.
Graag jullie mening.
Als het dan knetterd, weet je waar het blijft.
Dit is het ergste wat je kan gebeuren, maar meestal is dit het niet.
Garage's hebben een pompje om het koelsysteem onder druk te zetten en een lek te vinden, vaak onderkant van de radiator of een niet goed vast zittende slangeklem.
Olie lekkage onder de startmoter is een ongebruikelijke plek, daar zit n.l. niet iets van olie, tenzij het ter hoogte van je carterpan pakking is.
Schoon vegen en zoeken + de boutjes vast zetten(van de pan)
Hoeveel heeft het motertje gedraait ?
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- paprikarooie4
Motortje heeft iets van 180.000 gedraaid, zal morgen ff truukie met pijlstok proberen.
Maar denk toch aan een lekke koppakking, begrijp alleen die olielekkage niet helemaal in verband hiermee.
Ik heb de bouten van de carterpan ook al nagetrokken.
Olie van het motorgedeelte en bak is toch gescheiden bij de r4 en niet zoals de eerste peugeot 205 samen?
Maar denk toch aan een lekke koppakking, begrijp alleen die olielekkage niet helemaal in verband hiermee.
Ik heb de bouten van de carterpan ook al nagetrokken.
Olie van het motorgedeelte en bak is toch gescheiden bij de r4 en niet zoals de eerste peugeot 205 samen?
-
Ja, ik roep ook maar wat, als je een beetje veel olie verliest via die keerring kan het door centrifugaalkracht langs het vliegwiel wel omhoog geslingerd worden, en daar bij de starterkrans ergens weer naar buiten of zo weet ik veel ben ook maar een amateur bla bla blaRodeo-Six schreef:Lekkende moter olie die omhoog loopt ????Willem de Zwijger schreef:Olie lekkage via de krukaskeerring zou ik denken.
- paprikarooie4
ga morgen ff met me vinger in de olievuldop poeren en kijken of ik bruine drab heb (ben wel beetje kleurenblind).
Denk zelf niet an de waterpompas, olie lekt echt aan de zijde waar de startmotor zit.
Zit mischien toch wel wat in wat dhr de zwijger zegt, kereing van de krukas, en dat de olie er door de opening bij het vliegwiel uit knikkert.
Want het is wel zo dat ie met draaiende motor veel meer olie lekt.
Maar mijn olie is toch al niet meer lekker op kleur, want heb natuurlijk eerst ff een paardemiddel geprobeerd, door er een blikkie wyns stop oilleak in te mikken.
Denk zelf niet an de waterpompas, olie lekt echt aan de zijde waar de startmotor zit.
Zit mischien toch wel wat in wat dhr de zwijger zegt, kereing van de krukas, en dat de olie er door de opening bij het vliegwiel uit knikkert.
Want het is wel zo dat ie met draaiende motor veel meer olie lekt.
Maar mijn olie is toch al niet meer lekker op kleur, want heb natuurlijk eerst ff een paardemiddel geprobeerd, door er een blikkie wyns stop oilleak in te mikken.
Laatst gewijzigd door paprikarooie4 op vr okt 08, 2004 11:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- paprikarooie4
Ok rodeo ik geef me over, ik ga eerst de kleppendekselpakking en de pakking van de carterpan vernieuwen.
En het koelsysteem ff in de wceend zetten en lekker doorspoelen alle slangen en slangklemmetjes kontroleren.
De kachelradiateur is denk ik niet lek, want zie geen nattigheid in het vooronder van het 4tje en heb ook al een aardig stukkie mee getuft zonder het zoete luchtje van koelvloeistof te ruiken, alhoewel wat is er sterker? de lucht van zware shag of van koelvloeistof?
En het koelsysteem ff in de wceend zetten en lekker doorspoelen alle slangen en slangklemmetjes kontroleren.
De kachelradiateur is denk ik niet lek, want zie geen nattigheid in het vooronder van het 4tje en heb ook al een aardig stukkie mee getuft zonder het zoete luchtje van koelvloeistof te ruiken, alhoewel wat is er sterker? de lucht van zware shag of van koelvloeistof?
- Rodeo-6
- Contacteer:
Troost je WillemWillem de Zwijger schreef:Ja, ik roep ook maar wat, als je een beetje veel olie verliest via die keerring kan het door centrifugaalkracht langs het vliegwiel wel omhoog geslingerd worden, en daar bij de starterkrans ergens weer naar buiten of zo weet ik veel ben ook maar een amateur bla bla blaRodeo-Six schreef:Lekkende moter olie die omhoog loopt ????Willem de Zwijger schreef:Olie lekkage via de krukaskeerring zou ik denken.
Ook ik ben amateur, alhoewel men mij soms R4 ervarings deskundige noemt.
Vind het alleen niet nodig om daarmee te koop te lopen.
Twee plaatjes van de krukas.
het rode pijltje is van de water aftap plug van het 850 blokje, heeft er nu even niets mee te maken

- paprikarooie4
mooie tekening, maar uh wat willem zegt kan toch wel kloppen dan, krukas wordt toch afgesloten door een oliekereing, die de verbinding met het vliegwiel heeft, en dat kan ook lekken en de olie naar buitenslingeren, maar dan zouden eigenlijk mijn koppelingsplaten weer vet moeten worden, maar merk met koppelen en optrekken niks.
Mmm toch wel interessant zo'n r4 motortje.
Mmm toch wel interessant zo'n r4 motortje.
- Rodeo-6
- Contacteer:
Een paprika rooie 4 die zich aan mij overgeeftpaprikarooie4 schreef:Ok rodeo ik geef me over, ik ga eerst de kleppendekselpakking en de pakking van de carterpan vernieuwen.

Nou wordt ie helemaal fraai.
Ik stop er mee, stik al in de 4tjes, ook een tomaat rode.
Carterpan pakking LATEN zitten, als je daar niet in thuis bent, NIET aankomen.
Nog een geheim van de 4, als je krukas keerring lekt, ligt er olie onder, dus op straat.
Ik rook tobacco farm van de *ldi, maar de geur van koelvloeistof is sterker, mits je de kachel open hebt staan

Til je vloermat maar eens op en snuif.
Hoeveel biertjes zit ik nu op ?
- paprikarooie4
Mmmm kratje denk ik, maar ja je rookt van de lidl, dan kan je ook drinken van de lidl, meer bier voor minder!
Maar uh me olie ligt ook op straat natuurlijk, behalve deze week, want toen heeft ie binnen gestaan in de garage.
Ben trouwens niet bang om de carterpanpakking te vervangen hoor, er heeft nog nooit een auto van mij gewonnen, maar voor handige en zeer handige tips sta ik altijd open.
Maar uh me olie ligt ook op straat natuurlijk, behalve deze week, want toen heeft ie binnen gestaan in de garage.
Ben trouwens niet bang om de carterpanpakking te vervangen hoor, er heeft nog nooit een auto van mij gewonnen, maar voor handige en zeer handige tips sta ik altijd open.