Na twee jaar met spullen op het dak gereden te hebben willen we nu misschien toch een bagage wagentje kopen. De trekhaak heb ik nog niet, maar wil eerst een kijken hoe de ervaringen van andere r4 rijders zijn.
Wat is het verschil in een wagentje met korte of lange trekstang (dissel) .
Wielmaat?
Gewicht?
Hoe langer de dissel, hoe gemakkelijker met achteruit rijden. Ik heb een ouwe Saris bagagewagen, minstens 35 jaar oud, rijdt heerlijk achter de R4. Travelsleeper gaat ook prima.
Hoe lichter het karretje, hoe eerder het op en neer springt. Dus een leeg lichtgewichtje is irritant, maar als het goed vast zit volgt het wel hoor.
850 motor.... Ik weet het niet hoor.
Klein bagagewagentje krijg je nooit zo zwaar dat het niet meekomt, een Alpenkreuzer (300 kg?) zal toch echt moeilijker worden.
Als de trekhaak erop zit moet je gewoon eens met diverse dingen gaan testrijden.
Jij ging toch altijd naar Frankrijk? Heuveltje op en af met een hoop gewicht aan een klein motortje gaat je 's zomers bijna gegarandeerd koelingsproblemen opleveren.
Het zou voor de motor in theorie niets uit moeten maken of dat gewicht nu op het dak ligt of achter je aan komt. (het beetje extra gewicht van de aanhangwagen niet meegenomen dan).
Het gevaar is alleen dat je in zo'n saris bakje meer kwijt kunt dan op je dak en dat je dat dan dus ook gaat doen...
We willen niet meer bagage meenemen, want er kan al zoveel in die 4.
Maar op het dak ligt een zware tent die veel wind vangt. De tent wil ik weer in de achterbak en dan in het karretje de lichte spullen.
Ook wil ik de beweegruimte van de kinderen iets vergroten, en het uitzicht door het achterraam vergroten.
Dan hangt in deze vergelijking met variabele onbekenden het er van af hoeveel het karretje weegt.
Zo te horen moet het wel lukken, mits klein karretje. Ben benieuwd
Weet wel dat de kinderen elk jaar zwaarder worden.
wagen weegt iets meer dan imperial, maar die heeft weer meer luchtweerstand. Als het extra gewicht van het karretje niet meer energie kost dan dat ie minder enrgie verbruikt door lagere luchtweerstand dan de imperial zou het moeten lukken.
Ivo, het fietsenrek dat jullie voorheen achterop de R4 hadden, gebruiken jullie dat nog? En is dat een universeel toepasbaar rek, dus ook voor achterop een vierdeurs Saab 99 (zie plaotje hieronder)? Indien je het kwijt wilt, heb ik wel interesse. En zo niet: weet jij misschien waar ik zo'n rek voor niet veel geld kan kopen? Kan ik straks m'n bergfietsie namelijk achterop de Saab vervoeren (wat betekent: zodra ik een fietsie heb om te vervoeren... ) en hoef ik daar niet elke keer m'n Viertje voor te gebruiken.
Het aantal peekaatjes van 850 en 1100cc is ongeveer hetzelfde, qua koppel is het een iets ander verhaal, maar dan zou je wat meer moeten gassen en de koppeling wat meer moeten laten slippen om met een zwaarder beladen aanhanger weg te komen. Dit dus met iets meer risico op een verbrande koppelingsplaat. Zelf heb ik goede ervaringen met de 1100 qua power om een met puin beladen aanhanger, 1,20 x 1,80, naar de stort te sleuren, een bult oud ijzer (halve Renault Rambler) ook met die aanhanger daarheen te brengen en met twee motorblokken (R16 en R18) erin merk je bijna niet dat 'ie achter de 4 hangt. Dus een bescheiden bagagekarretje zou een 4tje geen problemen mee moeten hebben. Qua fietsdrager (twinny Load) achterop de trekknobbel van het 4tje ook weinig moeite, 4 weken rondreis Frankrijk zonder problemen, alleen met veel vakantiebagage en de fietsen achterop wat staartlastig in spoorvorming op de snelweg van Luik naar Maastricht.
Het grootste gewicht dat ik achter mijn GTL had was ooit meer dan 2 ton. Dat zat zo. Voor de Dageraad had ik een huis waar ook aan geklust moest worden. Op een gegeven moment moest ik dakpannen halen. Dus dikke tandemasser geleend. Zo 1tje waar een 4tje ook wel op kan in plaats van voor. Bij de dakpannenboer stonden pallets met s200 dakpannen. Wat weegt een dakpan ongeveer, vroeg ik die vent. Ik denk iets van een kilo, zei 'ie. Dan kan ik wel 3 pallets hebben, vond ik. Dus de heftruck zette 3 pallets op die kar. Toen ik wegreed vond ik het al zwaar gaan. Ik ben niet uit de 2 geweest en heb nooit harder gereden dan 30. Thuisgekomen eerst maar eens een dakpan op de keuken weegschaal.
DAT WAS SCHRIKKEN! 3 kg per stuk! met elkaar dus 3 x 200 x 3 = 1800kg.
Eerder had ik al eens met een 2-wielige bouwkeet van 1300 kg een hellingproef gedaan op een helling van 30 graden met een haakse bocht. Ook dat kon de GTL aan. wel met wiepende pielen en stinkende koppeling. dus dat moest niet te vaak gebeuren. Wat een TL kan weet ik dus niet, maar de GTL is voor mij de trekauto van de eeuw.
Verder weet ik zeker dat een lange dissel veel lekkerder rijdt. Een oud caravannetje heeft een perfect onderstel voor jou doel. Goed geveerd en geremd! en weegt bijna niks. Je moet er wel iets semi-officieels op zetten van 'laadvermogen 350 kg' Dan hoeft er geen apk op. zo'n caravannetje heb je in deze tijd voor iets van 75,-- eurootjes.
Ik heb binnenkort een vouwwagen in de aanbieding die je hiervoor gratis mag ophalen. Het is er 1 met een harde deksel, dus als je hem als open bak wilt gebruiken moet de deksel eraf halen, maar waar een wil is... is deze weg. Met neuswiel en oplooprem.
Bedankt vast voor alle reacties
Ga nu eerst maar eens opzoek naar een trekhaak. Dan er nog onder monteren( kan dat zelf?), en dan de stap naar het aanhangertje.
Heb al wel leuke kleine gezien voor weinig.