Pagina 1 van 1

remblokken vervangen

Geplaatst: ma okt 04, 2004 9:52 am
door Bruutmans
Remblokken vervangen.

Jongens ik heb al lopen speuren hier , maar hoe en wat ik allemaal los moet halen om een remblok te verwijderen staat er helaas niet?!

Ok ik heb het wiel eraf liggen en zie nu boven en onder 2 borgpennetjes (heel klein) en ik zie 2 veren,die steken door naar de andere zijde en steken in het midden omhoog en klemmen aan de binnenkant.
Moeten die los,zo ja hoe krijg je dat weer terug erin dan??

Help help.

Geplaatst: ma okt 04, 2004 10:00 am
door R4F6GTX Automaat
Die kleine borgveertjes eruit halen, dan een schroevendraaier of zoiets tegen de zijkant van dat plaatje zetten en via die schroevendraaier het plaatje eruit meppen (met een hamer). Makkelijkste is de bovenste. Dan zit er genoeg ruimte dat je de onderste er zo uit kunt duwen. Klauw eraf nemen (naar voren) en dan wijst het zich vanzelf.
Monteren in omgekeerde volgorde, eerst het onderste plaatje erinschuiven, dan de schroevendraaier als heveltje gebruiken om de remklauw wat naar achter te duwen en met wat druk erophet plaatje er (handmatig) tussenfrotten en dat dan met de hamer op zijn plaats slaan. Ik zou wel de delen waar het plaatje op schuift incl het plaatje zelf wat insmeren met kopervet of grafietvet of zoiets. Wel uitkijken dat er geen vet op de remblokken zelf komt.
Kijk goed hoe het zit voor je de boel losmaakt want het kán verkeerd gemonteerd worden. Daar kom je dan achter als je een noodstop maakt...

Geplaatst: ma okt 04, 2004 10:11 am
door Le Car
Onder "vervolg sleuteldag Heemstede" staan ook fotos en uitleg over het remsysteem van Nico zijn GTL

Michiel

Geplaatst: ma okt 04, 2004 10:12 am
door Bruutmans
Dank u dank u ik ga eens wat stunten.

Geplaatst: ma okt 04, 2004 10:13 am
door jbeekmann
Zo te horen heb je Bendixklauwen (met de schuifspieëen). Zorg ervoor dat je voordat je het zaakje weer monteert, dat je alle schuivende delen even met een fijn schuurpapiertje glad maakt en in licht in het kopervet zet.
Ik haal overigens als eerste de klauwen er helemaal af, dan heb je wat meer ruimte bij de blokken. Monteer de bevestigingsbouten van de klauw met een drupje Loc-Tite (de rode)

Geplaatst: ma okt 04, 2004 10:20 am
door R4F6GTX Automaat
volgens mij ben je een beetje in de war Jasper... welke boutjes bedoel je dan? ...Schuifplaatjes met borgveertjes...

Geplaatst: ma okt 04, 2004 11:31 am
door Bruutmans
Ja idd er zitten schuifplaatjes,ben ermee geweest bij de automaterialen en ze bestellen ze voor me.

Geplaatst: di okt 05, 2004 12:51 pm
door jbeekmann
R4F6GTX Automaat schreef:volgens mij ben je een beetje in de war Jasper... welke boutjes bedoel je dan? ...Schuifplaatjes met borgveertjes...
die klauw zit op je fusee vast met twee dikke jetsers van bouten...
Als je de klauw los hebt kan je wat beter bij de binnenkant om schoon te maken, schuren, vetten (evt. zuigertje zuiveren als je toch bezig bent). Ontluchten en daarmee flink wat remvloeistof doorpompen. Oude vloeistof heeft vocht opgenomen en da's niet lekker voor je systeem.

Geplaatst: di okt 05, 2004 11:56 pm
door R4F6GTX Automaat
De klauw zelf zit vast met die 2 schuifplaatjes. De houder van de klauw zit met die dikke bouten aan de fusee vast maar die hoeft er helemaal niet vanaf. Die dient nergens anders voor dan de remblokken en de klauw op zijn plaats te houden. Dit met het Bendix systeem. De Girling is wat jij bedoelt.

Geplaatst: wo okt 06, 2004 12:13 am
door W111
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: wo okt 06, 2004 1:01 pm
door jbeekmann
mmm... zo te zien kan je ook wel bij die glijvlakken van het vaste deel als je die erop laat zitten. Ik dacht van niet, maar dat had ik mis.
Girling is bij de weg compleet anders hoor Paul, die heeft pennen waar hij overheen schuift (met mooi stofhoesje).

Geplaatst: wo okt 06, 2004 8:08 pm
door R4F6GTX Automaat
Ja weet ik Jasper, en als je Girling klauwen eraf wilt halen moet je idd wel 2 bouten losdraaien. (die van die stofhoesjes)

Geplaatst: wo okt 06, 2004 10:45 pm
door Bruutmans
Maar zoals op de foto`s van paul,dat zijn ze echt wel,voordat ik in de smiezen had hoe dat werkte was ik al een paar cigaretjes verder en een hele hoop krabben achter mijn oor,ik d8 op een gegeven moment zelfs dat je die veren eruit moest peuteren op de een of andere manier. :)

Geplaatst: wo okt 06, 2004 10:50 pm
door R4F6GTX Automaat
Bedankt Tom maar voor de foto's.

Geplaatst: wo okt 06, 2004 11:23 pm
door Bruutmans
Jij voor `t plaatsen en tom voor de foto`s dan!