R5 blok jonger dan '94

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Ard

R5 blok jonger dan '94

Bericht: # 44963Bericht Ard »

In mijn F6 wil ik een zwaardere motor (1400) en zit nu aan een R5 blok te denken. Nu heb ik begrepen dat er met name bij een R5 ouder dan '94 nogal wat aanpassingen nodig zijn maar waar moet ik op letten als de R5 jonger dan '94 is? Er is vast over geschreven maar ik kan er weinig over vinden...
IgoR4
Contacteer:

Bericht: # 44968Bericht IgoR4 »

Wel een uitdaging, aangezien bij de latere R5's (SuperCinq) de motor dwars voorin ligt. Lijkt me daarom niet heel eenvoudig om 'm voorin een Viertje te krijgen, i.v.m. de versnellingsbak. Bij het eerste model R5 is de plaatsing van de motor/versnellingsbak gelijk aan de R4: blokje in lengterichting, met de bak er vóór. Wat in mijn ogen ook de reden is dat een R5 Alpine-blokje relatief gemakkelijk voorin een R4 te bouwen is.

Maar misschien is het inbouwen van een SuperCinq-motor inderdaad simpeler dan dat het klinkt. Ik heb daar zelf echter nog nooit wat over gehoord. Op het evenement in Arnhem was er echter ook een F6 met dieselmotor uit een Express.......
4 + 5 = (mal)
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 44970Bericht Le Car »

Jonger als 1994 zal niet gaan....
Dan heet hij nl Clio
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Goof

Bericht: # 44971Bericht Goof »

Sterker nog, jonger dan '92 zal niet gaan. Je bedoelt waarschijnlijk '84
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
IgoR4
Contacteer:

Bericht: # 44976Bericht IgoR4 »

Productie van de SuperCinq is pas in 1996 definitief gestaakt, maar toen was de auto al een poosje van de Nederlandse markt verdwenen. Beetje à la R4 dus, waar de verkopen hier in '86 gestopt werden maar die nog t/m 1992 gebouwd is.
4 + 5 = (mal)
Willem de Zwijger

Bericht: # 45038Bericht Willem de Zwijger »

Ard, je moet inderdaad een motor hebben 1979 - 1984, ligt in de lengterichting. Je hebt keuze uit de TS/TX motor en de automaatmotor. Het minste moeite is de TS/TX motor aan een GTL bak te hangen, dan bestaat de aanpassing alleen uit verhoogde motorsteunen plus wat klein spul.
Een stapje moeilijker is de TS/TX motor met een vijfbak (ook uit TS/TX); dan moet ook de voorbalk aangepast worden.
Nog een stapje moeilijker is de automatenmotor omdat je de nokkenaspoeli dan niet goed uitkomt op het koppelingshuis; dit kun je oplossen met een zelfgemaakt asje; dit heb ik gedaan, in combinatie met de TS/TX vijfbak.
Volgende stap is de Alpine motor, maar wat je je daar mee onderhanden haalt weet ik niet precies.
De allerhoogste catagorie is de Alpine Turbo, de heer da Goof heeft mooie plaatjes op z'n website, deze optie heeft grote aantrekkingkracht op R4 sleutelaars, een soort heilige graal.
Vergeet ik geloof ik nog de GTT, deze is dacht ik nog moeilijker, ik weet niet precies waarom, ik dacht dat de nokkenas poeli er aan de andere kant zit of zo.
Goof

Bericht: # 45039Bericht Goof »

bij een gtt blok moet je het complete schutbord aanpassen
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie