waterinjectie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ms.dageraad

Bericht: # 42542Bericht ms.dageraad »

Ik heb gelezen dat automotoren beter presteren bij vochtig weer en mist, omdat er dan vocht mee expandeerd. Volgens mij heb ik dit ook zelf wel eens bemerkt.
Is het een idee, om een 2de carburateur te plaatsen die waternevel het inlaatspruitstuk inbrengt? Uiteraard moet je dan af en toe ook water tanken. Er moet uiteraard ook veel minder water/lucht mengsel toegelaten worden. Voordelen, gratis meer vermogen, minder hete motor (vooral gasautootje vindt dit fijn), wellicht zuiniger.
nadelen. witte rook, dus daaraan herken je geen lekke kop meer. Uitlaat rot sneller.
oant sjen,
PEET
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 42543Bericht R4F6GTX Automaat »

vele oldtimer racewagens (Austin Healey's en zo) hebben waterinjectie. Wordt veel gebruikt in de racerij.
ms.dageraad

Bericht: # 42546Bericht ms.dageraad »

Weet je daar meer over? past dat op mijn gtletje of f6je?
oant sjen,
PEET
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 42552Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, is wel pas te maken. Ik heb het ooit op een Fiatje 600 gemaakt.
jbeekmann

Bericht: # 42581Bericht jbeekmann »

water-luchtmengsel zorgt voor meer expansie (bij verwarmen wordt water waterdamp en dat gaat gepaard met een volumevergroting van zo'n 1600%) Naast dit effect koelt water de cilinderruimte waardoor er bij de volgende slag meer mengsel in past.
Effect kan je bijvoorbeeld verkrijgen door je luchtfilter te besprenkelen met water, of in een bakje water zetten en het cappilaire effect z'n werk te laten doen. 2e carburateur vind ik ook een leuke oplossing. Helaas geeft water ook een hoop nadelige effecten zoals bevorderen van corrosie en afzetting van bijvoorbeeld kalk. (misschien is dat nog wel op te lossen door gedemineraliseerd water te gebruiken). Ook zal je de watertoevoer een paar minuten voor het afzetten van je motor moeten stoppen. De olie op je cilinderwand wordt nl. een soort van mayonaise die je kwijt wilt voordat je m de volgende x start.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Goof

Bericht: # 42587Bericht Goof »

Waterinjectie in een standaard r4 motor lijkt me niet aan te raden om de redenen die beekman als laatste noemt. Waterinjectie wordt eigenlijk alleen toegepast bij hoogvermogen motoren met een hoge verbrandingstemperatuur. Het wordt dan ook gezien als koelmiddel en niet zozeer als prestatieverhogend heb ik het idee... Als je meer vermogen uit je blokje wilt persen op een conventionele en veilige manier, laat de kop dan vlakken, zodat de compressie omhoog gaat en zet er ipv een watercarb, 2 dubbele webers op of zo. In combinatie met een iets vervroegde ontsteking zal dat toch de nodige pk's opleveren.
Maar waarom zo moeilijk doen? Lepel er gewoon een 1400 of alpine blokje in!
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Moaske
Contacteer:

Bericht: # 42601Bericht Moaske »

Op 2004-08-19 16:41, schreef Da-Goof:
Maar waarom zo moeilijk doen? Lepel er gewoon een 1400 of alpine blokje in!
Lijkt me toch anders aanzienlijk meer werk dan de andere vermogen-verhogende opties hier genoemd hoor.... :grin:
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
cees en jantine

Bericht: # 42603Bericht cees en jantine »

en ik ga het toch proberen.... :smile:
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 42607Bericht R4F6GTX Automaat »

Heel eenvoudig. Gaatje boren in het inlaatspruitstuk, schroefdraad erin tappen, nippel erin draaien, stukje brandstofleiding van een F16 erop aan sluiten en de andere kant van de leiding in een potje water hangen. Het vaccuum van de motor regelt het zelf wel, of als je niet zo wilt hobbyen neem je gewoon een (oud) kopsmeringsetje, iets wat vroeger wel eens bij LPG motoren als optie werd geleverd. (gegrafiteerde olie voor smering/koeling van de kleppen, regelbaar tot ongeveer 8 druppeltjes per minuut).
cees en jantine

Bericht: # 42608Bericht cees en jantine »

een alpine blok dan(dat ga ik proberen, had ff moeten quoten)
kan natuurlijk ook met water injectie
weet trouwens wel dat wärtsila motoren waterinjectie hebben.
denk inderdaad om het geheel wat beter te koelen en ik geloof dat je de verbranding er beter mee onder controle hebt.

in principe zou het inderdaad moeten lukken met een nozzle in het spruitstuk, maar zou het nu ook echt werken??

cees
Ron

Bericht: # 42609Bericht Ron »

Ik zag het onlangs op een MG-site, maar die ben ik kwite. Geschiedenis gewist.
Maar effe zoeken op internet kost ook maar twee seconden.
Ziehier :

http://member.newsguy.com/~gtfour/modERL.htm

In relatie met het turbo-verhaal wordt het wat interessanter.
cees en jantine

Bericht: # 42610Bericht cees en jantine »

een alpine blok dan(dat ga ik proberen, had ff moeten quoten)
kan natuurlijk ook met water injectie
weet trouwens wel dat wärtsila motoren waterinjectie hebben.
denk inderdaad om het geheel wat beter te koelen en ik geloof dat je de verbranding er beter mee onder controle hebt.

in principe zou het inderdaad moeten lukken met een nozzle in het spruitstuk, maar zou het nu ook echt werken??

cees
ms.dageraad

Bericht: # 42673Bericht ms.dageraad »

goeie info! Niks turbo,alpineblokje of kop vlakken! Ik wil met weinig inspanning veel resultaat. En geen hoger brandstofverbruik. Ik heb die waterinjectie-site vluchtig bekeken. Volgens mij is dit ideaal voor LPG-motortjes. Die worden toch al te heet.
mayonaiseverhaal klinkt logisch en beetje verontrustend. Paul zijn truc is echt volgens het KISS-principe, dus goed. Maar waar haal ik een F16 leiding vandaan? en hoe gaat dat met de mayonaise? Oh ja, maakt jou natuurlijk niks uit,want gij is ene ouwe belg
vanzelf. met patattekes.
oant sjen,
PEET
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 42679Bericht R4F6GTX Automaat »

F16 leiding heb ik op een dump gevonden. Kan ook met een andere leiding, alleen is die van de F16 van een soort legering (titanium en nog wat) dus heeft geen effect op wat-voor-vloeistof-dan-ook erdoor gaat en de binnendiameter is minder dan 1 mm.
Dezelfe F16 leiding heb ik een paar keer om de uitlaat (dicht bij de motor) gedraaid en dit op het (electrisch) ruitensproeiersysteem aangesloten. Op mijn Jeep dan, maar zal op een R4 ook werken. Beetje sop in het ruitensproeierreservoir en je hebt lekker warm water om de ruit schoon te maken. Werkt perfect. Misschien een nieuw topic aanmaken met huis-tuin-en-keukentips...
ms.dageraad

Bericht: # 42737Bericht ms.dageraad »

Paul,
Hoeveel water verbruikt ie dan?
oant sjen,
PEET
Plaats reactie