Pagina 1 van 2

Geplaatst: do aug 12, 2004 9:12 am
door Jasper
Bij langzaam rijden en stilstaan, bv voor een stoplicht of voor een scherpe bocht, gaan mijn lichten zwakker branden, gaat het lichtje van de knippers op het dashboard zenuwachtig knipperen en gaat mijn radio uit.
Ik vermoed dat er ergens een massapool niet helemaal goed zit.....??
Wie herkent de symtomen en weet een mogelijke oplossing?

Geplaatst: do aug 12, 2004 9:29 am
door brecht
Doet mij denken aan een lobat

Geplaatst: do aug 12, 2004 9:42 am
door R4F6GTX Automaat
Spanningsregelaar in de alternator (wisselstroomdynamo) kaduuk.

Geplaatst: do aug 12, 2004 9:49 am
door Jasper
Wat is een lobat??

En is die spanningsregelaar los te vervangen of wordt dat dan een nieuwe dynamo?

Geplaatst: do aug 12, 2004 9:55 am
door R4F6GTX Automaat
Hij zit er 'ergens' in en ik weet niet waar, dus of je die zelf kan vervangen weet ik niet; ik zet er zelf altijd een andere dynamo op.

Geplaatst: do aug 12, 2004 10:48 am
door Willem de Zwijger
De spanningsregelaar zit inderdaad in de dynamo, dus hele dynamo uitwisselen.

Geplaatst: do aug 12, 2004 12:29 pm
door brecht
lobat is een afkorting van twee (engelse)woorden die daarna aan elkaar geplakt zijn. Als je hierbij denkt aan dimmende lichten en uitvallende radio's moet het duidelijk worden.

of heb je geen zinn in spelletjes en zal ik het maar gewoon zeggen?

Geplaatst: do aug 12, 2004 1:55 pm
door Jasper
Low battery ??

Geplaatst: do aug 12, 2004 2:10 pm
door Jasper
grama!!

Geplaatst: do aug 12, 2004 2:17 pm
door brecht
jaaaaaa!!!

AfbeeldingAfbeeldinghoihoihoiAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding gefeliciteerd!AfbeeldingAfbeelding

je gaat door naar de volgende ronde!!!!

Geplaatst: do aug 12, 2004 2:23 pm
door brecht
maar met het rden van low battery is je auto niet beter geworden. De vraag is of het in eerste instantie een lobat is (vrij simpel testen.

ten tweede waarom is dat zo? (iets lastiger te testen) Ik heb zo ooit op mijn cb drie accu's versleten voor ik door had dat de spanningsregelaar kapot was en de accu dus niet meer bijgevoed werd. ALs dat laatste bij jou ook het geval is zou je accu inmiddels wel zo leeg moeten zijn dat ie niet meer start. Hij pakt dan nml alle stroom uit de accu, ook voor vonk verlichting e.d.

Dat je licht in lage toeren zwakker gaat branden duit er echter niet op. als alle prik uit je accu komt moet er een constante bundel uit de lamp komen.

Geplaatst: do aug 12, 2004 3:54 pm
door jbeekmann
je kan ook gewoon een slechte accu hebben...

Geplaatst: do aug 12, 2004 6:02 pm
door Rodeo-6
Op 2004-08-12 09:49, schreef Jasper:
Wat is een lobat??


Low Batterie = lage batterij

Geplaatst: do aug 12, 2004 6:06 pm
door Rodeo-6
Op 2004-08-12 10:48, schreef Willem de Zwijger:
De spanningsregelaar zit inderdaad in de dynamo, dus hele dynamo uitwisselen.
De spannings regelaar is een met twee boutjes vast geschroefde unit, deze kan dus los en is te vervangen door een nieuwe.
Wel even de sleepringen controleren, die kan je zien als je deze regelaar verwijdert hebt.
Nieuwe dynamo is niet nodig, alleen deze twee dingen verslijten.

Geplaatst: vr aug 13, 2004 8:31 am
door brecht
misschien eerst even contoleren of ie wel stuk is voor je gaat vervangen. (moet emt een huis-tin-en-keuken-multimeter te doen zijn.) zal ff kijken of ik mijn uitdraaitjes voor testmethode van de CB nog heb. Tenzij iemand anders hier weet wat je waar moet kunnen meten bij een goede spanningsregelaar?

(elektriek is niet mijn grootste hobby)