Pagina 1 van 2
Geplaatst: ma aug 02, 2004 11:06 pm
door marco
Vanuit mijn carburateur vertrekken twee rubberen slangetjes: een naar het spruitstuk en een naar de kleppendeksel. Bij deze laatste verbinding lekt er steeds olie.
-wat is het doel van de slangetjes?
-hoe maak ik ze het best lekdicht?
Geplaatst: ma aug 02, 2004 11:31 pm
door Rodeo-6
A: Calibratie van je carter ventilatie
B: Met duck-tape
En
C: hij hoort daar helemaal geen olie te lekken, olie kan helemaal niet omhoog lekken.
Geplaatst: di aug 03, 2004 12:01 am
door R4F6GTX Automaat
slangklem... ?
Geplaatst: di aug 03, 2004 7:29 am
door an3s
Op 2004-08-02 23:31, schreef Rodeo-Six:
C: hij hoort daar helemaal geen olie te lekken, olie kan helemaal niet omhoog lekken.
Wel als om een of andere reden de carterdruk zo hoog is dat er daar vernevelde olie uitgeperst wordt.
Weet je trouwens zeker dat ie daar lekt en niet langs het kleppendekselrubber eronder?
Geplaatst: di aug 03, 2004 9:46 am
door jbeekmann
Op 2004-08-02 23:06, schreef marco:
Vanuit mijn carburateur vertrekken twee rubberen slangetjes: een naar het spruitstuk en een naar de kleppendeksel. Bij deze laatste verbinding lekt er steeds olie.
-wat is het doel van de slangetjes?
-hoe maak ik ze het best lekdicht?
die van het kleppendeksel vertrekt dus ook niet vanuit de carb, maar vanuit het kleppendeksel. Een tie-wrap werkt trouwens naast een slangklemmetje ook prima om hem te klemmen.
Geplaatst: di aug 03, 2004 10:30 am
door marco
Wel als om een of andere reden de carterdruk zo hoog is dat er daar vernevelde olie uitgeperst wordt.
Weet je trouwens zeker dat ie daar lekt en niet langs het kleppendekselrubber eronder?
[/quote]
Het is zeker niet de pakking van de kleppendeksel. Je ziet echt een oliestroompje bij de verbinding. Teveel olie zit er ook al niet in
Geplaatst: di aug 03, 2004 12:52 pm
door Moaske
Het zou in het ergste geval dus wel een lekke koppakking kunnen wezen; dan heb je ook zodanig druk dat er daar olie uitkomt...
Geplaatst: di aug 03, 2004 4:07 pm
door jbeekmann
Dat slangetje zit er toch juist voor dat het carter zijn overdruk kwijt kan en dat ie dat niet los in de motorruimte doet omdat het een olienevel is? Dat betekent dat als die olienevel door het slangetje heen gaat en neerslaat op de wand van het slangetje en als die verbinding van het slangetje op het carterdeksel niet goed afdicht, dat het daar tussenuit lekt. Da's niet het gevolg van te veel overdruk in je carter of wat dan ook. Het hoort zo, met uitzondering dat de aansluiting slangetje-carterdeksel gewoon netjes hoort af te dichten...
mmm... duidelijk?
Geplaatst: di aug 03, 2004 4:21 pm
door brecht
ik snap je, maar als wat jij verteld waar is gaat de overdruk uit je carterdeksel in de vorm van oliedamp je carb in?
Betekend dat dan ook dat ie (als niet alle damp weer olieachtig wordt in het slangetje) olie IN je carb loost?! lijkt me ook nie gezond.
Geplaatst: di aug 03, 2004 5:45 pm
door marco
dus als ik het goed begrijp komt de olie uit de carburateur en hoef ik alleen de boel af te dichten?
Geplaatst: di aug 03, 2004 8:13 pm
door an3s
Nee. de olie(damp) komt uit je blok. En dat is normaal. Het is alleen niet normaal dat het uit dat slangetje lekt.
Omdat meneer de staat en mevrouw milieu liever niet hebben dat die damp ontsnapt wordt het de motor ingeleidt waar het verbrand.
Dat zij-slangetje naar je carburateurvoet moet er in principe voor zorgen dat dat gebeurd, maar omdat oliedamp zuigen en valse lucht zuigen in principe hetzelfde is, is dat slangetje vernauwd zodat daar niet al te veel lucht/gas doorheen gaat. Alles wat eventueel overblijft gaat dus door de carb het blok in.
Kortom: Waarschijnlijk is er nix aan de hand. Alleen teveel oliedamp kan duiden op een probleem in je motor.
Geplaatst: wo aug 04, 2004 9:20 am
door jbeekmann
Op 2004-08-03 16:21, schreef brecht:
ik snap je, maar als wat jij verteld waar is gaat de overdruk uit je carterdeksel in de vorm van oliedamp je carb in?
Betekend dat dan ook dat ie (als niet alle damp weer olieachtig wordt in het slangetje) olie IN je carb loost?! lijkt me ook nie gezond.
inderdaad...
niet gezond... jawel hoor, maar niet zo efficient. Die olie word door de benzdamp netjes opgelost en meeverbrand. Ik geloof dat dat een van de eerste dingen is die je lostrekt als je wat meer vermogen uit je blokje wilt is het niet? Even slangetje verlengen en op straat laten spugen. (of in je balken, meteen roestpreventie

)
Geplaatst: wo aug 04, 2004 3:18 pm
door Le Car
Wat ook wel wordt gedaan is een klein filtertje plaatsen in de leiding.
Deze zijn zowel haaks als recht te krijgen bij de Renault Dealer.
Als je deze in de caterontluchting plaatst kan hij redelijk snel zijn overdruk kwijt en wordt de aanzuiging van uit de carb van olie en damp door de onderdruk in de carb beperkt.
bij de R5 GTT was dit een renault modificatie omdat er ondanks een olie retourpotje in de caterontluchting toch nog veel olie richting de turbo werdt gezogen.
Hier zit nl de carterontluchting op de turbo ipv de carb omdat de carb van het overdruk type is.
Ook zie je dit filter veel bij de r15/16/17 en fuego blokken.
Michiel
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-08-04 15:19 ]</font>
Geplaatst: wo aug 04, 2004 3:41 pm
door jbeekmann
heeey! Da's info waar we wat aan hebben! Iemand zo'n filtertje in de aanbieding?
Geplaatst: wo aug 04, 2004 3:53 pm
door brecht
Deze zijn zowel haaks als recht te krijgen bij de Renault Dealer.