Pagina 1 van 2

Geplaatst: vr mei 28, 2004 9:34 pm
door bois
R4 staat al een tijdje stil en ik wil hem weer aan de praat krijgen. Heb nieuwe accu erin gezet en de startmotor draait rond. Echter start hij niet. De kabel uit het midden van de verdelerkap gehaald en bij het motorblok gehouden, maar ik zie geen vonken. Nieuwe condensator helpt ook niet en verdere metingen zoals op blz 92 van het Autohandboek Renault 4 staan beschreven lijken OK. Iemand tips?

Geplaatst: vr mei 28, 2004 11:51 pm
door Rodeo-6
De kabel uit het midden van je verdelerkap hoort in je bobine te zitten.

Geplaatst: za mei 29, 2004 12:00 am
door bois
Klopt, daar zit ie ook in. Ik heb die draad ook doorgemeten en die lijkt goed. Zou het in de bobine kunnen zitten? Zo ja, hoe kan ik die testen?

Geplaatst: za mei 29, 2004 12:09 am
door Rodeo-6
Met een lampje op de plusdraad, z.g.h.
spanningszoeker, wel je contact aanzetten.
Je kunt ook de bobinekabel lostrekken uit de verderkap en door er een schroevedraaier in te steken massa maken.
Doe een dikke werkhandschoen aan is 10.000 Volt

Geplaatst: za mei 29, 2004 8:32 am
door Bruutmans
Bel je me even als je dat gaat doen?!
Dat moet ik meemaken man!!!hahahaha.
10duzend,godsamekraken man,das nie mis.

Geplaatst: zo mei 30, 2004 8:48 am
door R4F6GTX Automaat
Gaan de puntjes wel open? vonkt het daar als je er voorzichtig met een schroevendraaier tussen friemelt? (moet ie natuurlijk wel op contact staan)

Geplaatst: zo mei 30, 2004 10:39 am
door bois
Ja, de vonkjes zijn daar wel. Ik zal de test van de Bobine eerst nog eens uitvoeren.

Geplaatst: zo mei 30, 2004 1:35 pm
door Bauke Bos
Hoe zijn de kabels en de bougies? Misschien kun je de contactpunten met schuurpapier of een klein vijltje schoonmaken.

Geplaatst: zo mei 30, 2004 3:08 pm
door bois
Heb nieuwe bougies en kabels erin zitten. Ik heb niet zo veel ervaring hiermee, maar is het vonken van de bobinekabel bij het motorblok afhankelijk van de staat van de contactpunten?

Geplaatst: vr jun 04, 2004 10:01 pm
door bois
Als ik de bobine wil testen met een spanningsmeter, op welke punten moet ik dan precies meten? En moet ik enkel het contact aanzetten of ook starten?

Geplaatst: vr jun 04, 2004 10:21 pm
door Bruutmans
Alleen contact is genoeg.Het circuit staat nu "onder stroom"
Starten is niet nodig.Das puur en alleen om de startmotor rond te zwengelen.
Waar je de rode en de zwarte op moet zetten van je multimeter heb ik geen idee van.

Geplaatst: za jun 05, 2004 1:14 am
door Rodeo-6
Hallo Boppers,
Als je vonk hebt dan je hoef je je bobine toch niet te testen ??????????????

Geplaatst: za jun 05, 2004 9:31 am
door Rodeo-6
Oke, je hebt een vonk over de contactpunten, dus tot zover werkt de ontsteking.
Nu onderzoeken of een bougie vonkt, dus een kabel lostrekken er een bougie in doen, massa maken op het kleppen deksel en even starten, vonk ?? is dat ook oke.
Zijn dan de kabels in de juiste volgorde aangesloten en staat je ontsteking op tijd ?
Is dat ook oke, brandstof slang loshalen en controleren of ie brandstof pompt, ja, carburator controleren, luchtfilter eraf, starten en in het gat kijken of je benzine ziet.
Nee, carburator schoonmaken

P.s. zit er wel benzine in je tank, je zal niet de eerste zijn :smile: :smile: :smile:

Geplaatst: za jun 05, 2004 10:04 am
door W111
Ik weet niet hoe lang ie al stil staat, maar als dat meer dan een jaar is, is het ook goed mogelijk dat de benzine te oud is. Maar dat ruik je wel als je de tankdop eraf doet. Gooi anders een eierdopje benzine boven in de carb en ga dan starten. Als ie vonkt en heeft zo dus benzine, moet dat toch lukken, dunkt me.

Geplaatst: za jun 05, 2004 11:25 am
door Bruutmans
Vind het echt super dat iedereen zoveel ideeen aandraagt zo leer je nog es wat!!
Heb alleen aan oldtimer brommertjes gesleuteld en zelfs daar wist ik nie alles van,maar dit forum is echt mega handig!!