Warm lopen... Mogelijke oorzaken ???

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 37980Bericht Moaske »

FF vraagje over warmlopen:
Was vanavond bezig met de laatste hand te leggen aan mijn F4 met 1108cc motor (zie onderschrift), en na een minuut of 10 stationair draaien liep het ding al warm. Dit moet toch niet kunnen na zo'n korte tijd (na KOUDE start) ? Ik constateer de volgende dingen die niet kloppen: het expansievat zit zowat tot boven toe vol (duidt dat op moeten ontluchten ?), en ik kan me ook niet herinneren dat ik de ventilator heb horen aanspringen...
Kan het een met het ander te maken hebben, of is gewoon (zoals zo vaak bij die gebakjes) de temp.-voeler onder in de radiateur om zeep ?

Ik had um alleen ff gestart en voor een rechte muur stationair laten draaien (ivm achteruit en weer terug zetten) om ff de lichten af te stellen... Bij mijn F6 had ik daar minstens 15 min (echt stilstaande) file voor nodig (na een uur 120 blazen) om tot warmlopen te komen...

Moet binnenkort naar de RDW, en daar zal het voor de invoer wel niet veel uitmaken, maar als ze hem moeten laten draaien heb ik toch wel graag dat ze de boel niet de soep in draaien. Kortom; 'k wil het oplossen voor ik 'm aan hun toevertrouw.
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 37985Bericht Rodeo-6 »

Eerst ontluchten en je sensor in je radiator testen.
Bij koude moter de hoogte van de vloeistof in je expansievat checken. Niet boven MAX !!
Als dat oke is starten zonder de dop op de pot, bruist het eruit, ligt je koppakking eruit.
Het is helaas niet anders.
>> Doe mij maar een DAF <<
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 37989Bericht R4F6GTX Automaat »

Die ventilator, kan me inderdaad niet herinneren dat ie ooit aangesprongen is tijdens het gesleutel.
Het ontluchtingsdingske heb ik wel ooit open gedraaid en daar kwam meteen nattigheid uit.
Maak de contactjes eens schoon van de temp. voeler, misschien doetietdan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 37999Bericht jbeekmann »

Verbindt die contactjes anders even door en kijk of je fan het uberhaubt doet. >>Thermostaat checken (bovenste slang waterpomp eraf, thermostaat in pannetje water checken).
>>Goed ontluchten en dat je expansievatniveau op max zetten (na enigzins afkoelen).
>>Nog een x proberen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 38023Bericht Moaske »

Op 2004-05-26 09:25, schreef Rodeo-Six:
Als dat oke is starten zonder de dop op de pot, bruist het eruit, ligt je koppakking eruit.
Het is helaas niet anders.
Koppakking lijkt me op zich niet, want ik heb ook geen witte prut onder aan de oliedop hangen... Een ventilator kan ik nog wel uit m'n F6 slopen, dus ik ga eens checken of die het wel doet uberhaupt, en of er wel water in de radiateur staat.
Vindt het zo vreemd dat me expansievaatje tot boven toe vol zit zo'n beetje...
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 38062Bericht R4F6GTX Automaat »

Witte prut is alleen als het water zich met de olie mengt. Koppakking kan ook kapot zijn op plaatsen waar het koelwater zich alleen met de cylinderruimte mengt, waardoor je dus druk in het koelsysteem krijgt. kijk die stekkertjes van de temp. sensor maar eens na of verbind deze door zodat de fan altijd loopt. Kijk of ie dan ook nog warm loopt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 38468Bericht Moaske »

En hoe sluit ik een kapotte koppakking eventueel uit ? Motor laten draaien met dop van het expansievat, en als ie borrelt is het fout boel ??

Ennuh Paul; ik heb je thee bij me trouwens :grin:
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 38471Bericht Le Car »

Het verhaal van Paul klopt.
Mijn olie was ook zeer schoon,zonder witte drap.
Toch blies er door de koppakking lucht naar het koelsysteem,zonder dat er een verbinding was naar het olie gedeelte.

Kijk eens of je radiator volstaat met water, als je thermocontact lucht "meet" gaat je fan niet aan.

Als je vloeistofnivo, ondanks het goed ontluchten, in je expansievat steeds blijft stijgen en na het afkoelen weer in je radiator loopt is meestal toch je koppakking lek.
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 38473Bericht Moaske »

Ik heb nog niet de kans gehad te kijken (wegens korte vakantie), maar dat van die half lege radiateur vermoed ik toch ook eigenlijk... Overigens staat het vaatje ook als ie koud is zo vol.
Zit er aan te denken om uit voorzorg gewoon sowieso vast een ander thermocontact erin te flatsen...
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 38482Bericht Rodeo-6 »

Natuurlijk kan het ook iets heel simpels zijn zoals een waterpomp die geen water meer pompt......
>> Doe mij maar een DAF <<
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 38484Bericht Moaske »

En hoe is er achter te komen of het dat is ? Dat van de ventilator enzo ga'k wel vinden, maar een pomp checken ? Hoe doe je dat ?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 38486Bericht Rodeo-6 »

Kijk maar even in je mailbox
>> Doe mij maar een DAF <<
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 38487Bericht Moaske »

Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
OPA
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 2:00 am
Locatie: Den Haag

Bericht: # 38513Bericht OPA »

En een radiator die van binnen verstopt zit? Zou dat ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
Ik heb wel eens gehad dat er allemaal prut inzat.
Daarnaast spuit ik ook wel eens de buitenkant van de radiator met perslucht schoon.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: OPA op 2004-06-03 08:35 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: OPA op 2004-06-03 08:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 38713Bericht Rodeo-6 »

Op 2004-06-02 23:07, schreef Moaske:
En hoe is er achter te komen of het dat is ? Dat van de ventilator enzo ga'k wel vinden, maar een pomp checken ? Hoe doe je dat ?
Slangetje los maken en moter starten, jonge, jonge, jonge ...........
>> Doe mij maar een DAF <<
Plaats reactie