cléon motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma mei 03, 2004 2:00 am
- Locatie: Zwolle
Hallo daar,
Weet iemand hoeveel (statische)voorontsteking de 956cc motor moet hebben?(R268/C53 zijn vervroegingsnummers op onsteking)
Want:
Vergeleken met mijn GTL wordt deze motor iets sneller warm en warmer.
De fan springt al bij na een zeer kort ritje en daarna even stationair draaien...
Koppaking is uitgesloten heb ik al 2 keer bij een GTL meegemaakt.
Wie heeft deze ervaring ook of niet?
Weet iemand hoeveel (statische)voorontsteking de 956cc motor moet hebben?(R268/C53 zijn vervroegingsnummers op onsteking)
Want:
Vergeleken met mijn GTL wordt deze motor iets sneller warm en warmer.
De fan springt al bij na een zeer kort ritje en daarna even stationair draaien...
Koppaking is uitgesloten heb ik al 2 keer bij een GTL meegemaakt.
Wie heeft deze ervaring ook of niet?
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Beetje onduidelijke titel...
Maar de voorontsteking moet 4º zijn bij stationair draaien, tegen 10º voor de GTL. Ik heb ook een 956 cc en die stond afgesteld op 10º. Na dit volgens het boekje veranderd te hebben trok de motor niet meer goed met euro 95 als brandstof. Nu rijd ik dus op super en staat de voorontsteking tussen 5 en 6º, nog later gaat eigenlijk niet.
Dat de fan snel aanspringt heb ik nog nooit gemerkt.
_________________
Renault 4 Tourisme Luxe "Savane" en Peugeot 304 berline
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Trelleur op 2004-05-19 15:05 ]</font>
Maar de voorontsteking moet 4º zijn bij stationair draaien, tegen 10º voor de GTL. Ik heb ook een 956 cc en die stond afgesteld op 10º. Na dit volgens het boekje veranderd te hebben trok de motor niet meer goed met euro 95 als brandstof. Nu rijd ik dus op super en staat de voorontsteking tussen 5 en 6º, nog later gaat eigenlijk niet.
Dat de fan snel aanspringt heb ik nog nooit gemerkt.
_________________
Renault 4 Tourisme Luxe "Savane" en Peugeot 304 berline
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Trelleur op 2004-05-19 15:05 ]</font>
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
De 1000 cc moterOp 2004-05-19 14:42, schreef Terschelling:
Hallo daar,
Weet iemand hoeveel (statische)voorontsteking de 956cc motor moet hebben?(R268/C53 zijn vervroegingsnummers op onsteking)
Want:
Vergeleken met mijn GTL wordt deze motor iets sneller warm en warmer.
De fan springt al bij na een zeer kort ritje en daarna even stationair draaien...
Koppaking is uitgesloten heb ik al 2 keer bij een GTL meegemaakt.
Wie heeft deze ervaring ook of niet?
c1c-a700
956 cc
Max vermogen (kw/pk) 30(42)
Compressie 9,7:1
Inlaat koud 0,15
Uitlaat koud 0,18
Olie SAE 10W/30,40,50
Stat. toerental 700
Zenith 32IF2 (V10508)
Ontstekingstijdstip: 8 graden
(Vacuumslang los !!!!)
Bougies AC C42 CXLS
of Champion N281 YC
of Eyquem C52 LS
Succes
>> Doe mij maar een DAF <<
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Juist, je moet kijken wat er op dat plastic klemmetje op de bobinekabel staat (bij mij dus ook 4º - Savane uit '91).
Ik vermoed trouwens dat de specificaties van de 956 cc die hier boven staan voor een 5 gelden en niet voor een 4. In mijn boek staan namelijk andere dingen (heb het nu niet bij de hand maar o.a. lager vermogen, lagere compressie, andere bougies).
Ik vermoed trouwens dat de specificaties van de 956 cc die hier boven staan voor een 5 gelden en niet voor een 4. In mijn boek staan namelijk andere dingen (heb het nu niet bij de hand maar o.a. lager vermogen, lagere compressie, andere bougies).
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Op verzoek van Rodeo-Six, plaats ik hier wat gegevens van de 956 cc motor van de Renault 4. Deze werd vanaf mei '86 in de TL gemonteerd, te herkennen aan de typeaanduiding 112 C. Hij is gebaseerd op de 1108 cc van de GTL (Cléon-fonte) met als belangrijkste verschil de kleinere boring. In Nederland is de R4 nooit nieuw verkocht met deze motor, maar door import rijden er nu toch behoorlijk wat rond. Het is misschien daarom wel handig om de juiste data eens op dit forum te zetten. Je kunt dan ook zien dat de 956 cc van de R5 duidelijk andere specificaties heeft.
Motortype C1C-708
Boring 65 mm
Slag 72 mm
Compressieverh. 8.3:1
Vermogen (DIN) 34 pk bij 5000 t/min
Koppel (DIN) 6.2 kgm bij 2500 t/min
Carburateur Zenith 28 IF
Stationair toerental 700
Voorontsteking 4º stationair, vacuümslang los
Bougies Champion L92Y, electrodenafstand 0.6 mm
ALGEMEEN
Wagengewicht (leeg): 695 kg (GTL 720 kg)
Max. aanhangergewicht geremd: 600 kg (GTL 600 kg)
Max. snelheid: 118 km/h (GTL +120 km/h)
Verbruik bij 90 km/h: 6 l/100 km (GTL 5.4 l)
Verbruik in stadsverkeer: 7.1 l/100 km (GTL 6.3 l)
Bron:
Motortype C1C-708
Boring 65 mm
Slag 72 mm
Compressieverh. 8.3:1
Vermogen (DIN) 34 pk bij 5000 t/min
Koppel (DIN) 6.2 kgm bij 2500 t/min
Carburateur Zenith 28 IF
Stationair toerental 700
Voorontsteking 4º stationair, vacuümslang los
Bougies Champion L92Y, electrodenafstand 0.6 mm
ALGEMEEN
Wagengewicht (leeg): 695 kg (GTL 720 kg)
Max. aanhangergewicht geremd: 600 kg (GTL 600 kg)
Max. snelheid: 118 km/h (GTL +120 km/h)
Verbruik bij 90 km/h: 6 l/100 km (GTL 5.4 l)
Verbruik in stadsverkeer: 7.1 l/100 km (GTL 6.3 l)
Bron:
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma mei 03, 2004 2:00 am
- Locatie: Zwolle
Ik heb nu de ontsteking van mijn GTL in de TL geprobeerd, het ding rijdt nu als een trein.
Alle vervroegingskrommen ten spijt maken
die grofweg 100cc minder kennelijk niet zoveel uit; ook al wordt het max vermogen bij 1000 t/min meer afgegeven.
Ook hoeft de choke nu niet meer een stukje open bij inhaal-manoeuvres.
Vreemd, want met de oorspronkelijke ontsteking geheel op tijd was het kreng niet vooruit te branden.
Zouden deze ex-defensie TL-letjes dan afgeknepen zijn op hun ontsteking?
De motor-temperatuur blijft overigens nu ook wat meer binnen de perken.
Alle vervroegingskrommen ten spijt maken
die grofweg 100cc minder kennelijk niet zoveel uit; ook al wordt het max vermogen bij 1000 t/min meer afgegeven.
Ook hoeft de choke nu niet meer een stukje open bij inhaal-manoeuvres.
Vreemd, want met de oorspronkelijke ontsteking geheel op tijd was het kreng niet vooruit te branden.
Zouden deze ex-defensie TL-letjes dan afgeknepen zijn op hun ontsteking?
De motor-temperatuur blijft overigens nu ook wat meer binnen de perken.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma mei 03, 2004 2:00 am
- Locatie: Zwolle
- maartenbokslag
- Berichten: 131
- Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
- Locatie: Tilburg
Re: cléon motor
weet iemand ook hoe de versnellingsbak verhoudingen van de 956 cc Renault 4 zich verhouden tot de GTL?
Ik heb weleens berekend dat de (oude) TL bij 100 km per uur 1000 toeren meer draait dan de GTL. Zou graag weten hoe dat met deze iets zwaardere TL-motor ligt. Ik heb de boekjes er helaas niet van.
groet,
Maarten
Ik heb weleens berekend dat de (oude) TL bij 100 km per uur 1000 toeren meer draait dan de GTL. Zou graag weten hoe dat met deze iets zwaardere TL-motor ligt. Ik heb de boekjes er helaas niet van.
groet,
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;