spruitstukpakking
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Gelukt!
Ik heb het ding er af, maar ik zie eigenlijk nix gex aan de ouwe pakking...
Hij is een beetje zwart uitgeslagen bij de uitlaatspruiten (vooral de buitenste 2) maar da's al.
Aan het spruitstuk zelf heb ik ook nog geen scheurtjes ofzo kunnen ontdekken, alleen een boel roest, maar om nu te zeggen dat ie ergens gans doorgeroest is, nee.
En nu? Alles mooi schoonpoetsen en de nieuwe ertussen, misschien ook maar gelijk nieuwe carbu pakking?
Ik heb het ding er af, maar ik zie eigenlijk nix gex aan de ouwe pakking...
Hij is een beetje zwart uitgeslagen bij de uitlaatspruiten (vooral de buitenste 2) maar da's al.
Aan het spruitstuk zelf heb ik ook nog geen scheurtjes ofzo kunnen ontdekken, alleen een boel roest, maar om nu te zeggen dat ie ergens gans doorgeroest is, nee.
En nu? Alles mooi schoonpoetsen en de nieuwe ertussen, misschien ook maar gelijk nieuwe carbu pakking?
LET OP!!!!!!
Als je de boel er weer tegenaan bout. Vergeet dan niet bij rechtse onderste moer (die rechter inbus-dopmoer zegmaar) het plaatje er ook tussen te monteren anders draait ie lekker op totdat het tapeind helemaal in de moer zit en lijkt ie lekker vast te zitten maar doet ie stiekum nix.
En vergeet niet het hitteschildje er tegelijkertijd met het spruitstuk weer tegenaan te schuiven want anders krijg je hem er echt niet meer tussen. En weglaten is geen goed plan.
Als je de boel er weer tegenaan bout. Vergeet dan niet bij rechtse onderste moer (die rechter inbus-dopmoer zegmaar) het plaatje er ook tussen te monteren anders draait ie lekker op totdat het tapeind helemaal in de moer zit en lijkt ie lekker vast te zitten maar doet ie stiekum nix.
En vergeet niet het hitteschildje er tegelijkertijd met het spruitstuk weer tegenaan te schuiven want anders krijg je hem er echt niet meer tussen. En weglaten is geen goed plan.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ik probeer het motortje van onze gtl weer stationair te laten draaien, wat ik al gedaan heb:
stationair sproeier uitgeblazen (met de fietspomp)
het beruchte slangetje van het spruitstuk nr de carb vervangen met een stukje benzineslang, goed vastgezet met een slangeklem, 8mm bout erin (zat een kleinscheurtje in het originele slangetje, het busje met vernauwing wat hierin zou moeten zitten hoe-heet-dat-ook-alweer, heb ik echter niet kunnen vinden)
nu de spruitstukpakking vervangen dus, maar hij loopt nog altijd niet stationair...
iemand nog ideetjes?
An3s, met dat plaatje uit de eerste alinea bedoel je ook dat hitteschildje uit de tweede alinea toch?
stationair sproeier uitgeblazen (met de fietspomp)
het beruchte slangetje van het spruitstuk nr de carb vervangen met een stukje benzineslang, goed vastgezet met een slangeklem, 8mm bout erin (zat een kleinscheurtje in het originele slangetje, het busje met vernauwing wat hierin zou moeten zitten hoe-heet-dat-ook-alweer, heb ik echter niet kunnen vinden)
nu de spruitstukpakking vervangen dus, maar hij loopt nog altijd niet stationair...
iemand nog ideetjes?
An3s, met dat plaatje uit de eerste alinea bedoel je ook dat hitteschildje uit de tweede alinea toch?
Oh en om toch nog maar iets te proberen, zou ik graag de ontsteking op tijd zetten volgens de door Da-Goof beschreven methode in dit topic:
http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 66&forum=2
Maar welke van die wieltjes waar m'n v-snaren overheen lopen is het vliegwiel ('t is toch een van die?) en waar zit dat inkepinkje dan? En op welke positie zet ik die?
(Oei dat zijn wel heel veel vragen:$)
http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... 66&forum=2
Maar welke van die wieltjes waar m'n v-snaren overheen lopen is het vliegwiel ('t is toch een van die?) en waar zit dat inkepinkje dan? En op welke positie zet ik die?
(Oei dat zijn wel heel veel vragen:$)
Als jij een snaar over je vliegwiel hebt lopen dan heb je een hele bijzondere motor. 
Snaren lopen over pulley's, die worden niet bedoeld. Het vliegwiel zit tussen je motor en de versnellingsbak.
Er zit ergens een gat bovenin de ijzeren bende, ter hoogte van de overgang motor-versnellingsbak. Daar zie je een stukje van het vliegwiel.
Je ziet tandjes (als op een tandwiel) aan de buitenkant zitten. Die tandjes zijn ervoor bedoeld om je startmotor grip te laten krijgen op het vliegwiel om zodoende je hele motor te kunnen laten draaien. Als je motor draait zie je ook het vliegwiel draaien. Ergens op dat vliegwiel zit een inkeping. Op de rand van het gat ook, of er zit een soort metalen wijzertje. Dat is een ijkpunt voor je ontsteking. Die twee dingen staan tegenover elkaar op het moment supreme.
Als je motor draait kan je noooit dat streepje zien. Dat kan alleen de man van zesmiljoen. Daar hebben ze dan een flitslamp voor uitgevonden, die je aansluit op je bougie (bijvoorbeeld) en op je vliegwiel mikt. Tijdens het stroboscoopeffect lijkt het vliegwiel stil te staan en kan je goed zien waaar het streepje staat astie flitst.
Zonder flits kan ook. Zet de auto in de versnelling en rol, met de motor uit, de auto totdat de streepjes matchen, maar dat staat allemaal al in topics.
Succes.

Snaren lopen over pulley's, die worden niet bedoeld. Het vliegwiel zit tussen je motor en de versnellingsbak.
Er zit ergens een gat bovenin de ijzeren bende, ter hoogte van de overgang motor-versnellingsbak. Daar zie je een stukje van het vliegwiel.
Je ziet tandjes (als op een tandwiel) aan de buitenkant zitten. Die tandjes zijn ervoor bedoeld om je startmotor grip te laten krijgen op het vliegwiel om zodoende je hele motor te kunnen laten draaien. Als je motor draait zie je ook het vliegwiel draaien. Ergens op dat vliegwiel zit een inkeping. Op de rand van het gat ook, of er zit een soort metalen wijzertje. Dat is een ijkpunt voor je ontsteking. Die twee dingen staan tegenover elkaar op het moment supreme.
Als je motor draait kan je noooit dat streepje zien. Dat kan alleen de man van zesmiljoen. Daar hebben ze dan een flitslamp voor uitgevonden, die je aansluit op je bougie (bijvoorbeeld) en op je vliegwiel mikt. Tijdens het stroboscoopeffect lijkt het vliegwiel stil te staan en kan je goed zien waaar het streepje staat astie flitst.
Zonder flits kan ook. Zet de auto in de versnelling en rol, met de motor uit, de auto totdat de streepjes matchen, maar dat staat allemaal al in topics.
Succes.
Hobbes,
Heb je een vacuumvervroeger?
Zo ja, heb je die al aan een test onderworpen?
Doet dat ding het? (zelf zuigen, dan voel je dat)
Ik had ook van dit soort valse lucht ellende.
Heb uiteindelijk "nieuwe" carburateur, stroomverdeler en spruitstuk (met pakkingen) gemonteerd en plots liep ie weer als een zonnetje....
Achteraf gezien verdenk ik de carb. die was denk ik gewoon versleten. (230.000 km's)
Heb je een vacuumvervroeger?
Zo ja, heb je die al aan een test onderworpen?
Doet dat ding het? (zelf zuigen, dan voel je dat)
Ik had ook van dit soort valse lucht ellende.
Heb uiteindelijk "nieuwe" carburateur, stroomverdeler en spruitstuk (met pakkingen) gemonteerd en plots liep ie weer als een zonnetje....
Achteraf gezien verdenk ik de carb. die was denk ik gewoon versleten. (230.000 km's)
if it aint broke - find out why
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
je vaccuumvervroeger is dat zwarte dingetje dat ik je liet zien dat niet werkte...
Maar ook zonder vaccuum vervroeger moet ie toch stationair kunnen lopen. Het vliegwiel met de inkepingen is daar waar ik met de stroboskooplamp in 'scheen'. Waar ik ook dat streepje zocht met jouw zaklamp.
Ik kom volgende week wel terug met een andere kop; volgens mij klopt daar toch iets niet in.
Ik zal jouw ouwe kop na laten kijken en evt nieuwe kleppen erin doen.
Maar ook zonder vaccuum vervroeger moet ie toch stationair kunnen lopen. Het vliegwiel met de inkepingen is daar waar ik met de stroboskooplamp in 'scheen'. Waar ik ook dat streepje zocht met jouw zaklamp.
Ik kom volgende week wel terug met een andere kop; volgens mij klopt daar toch iets niet in.
Ik zal jouw ouwe kop na laten kijken en evt nieuwe kleppen erin doen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"