Pagina 1 van 3

Geplaatst: di feb 24, 2004 8:50 pm
door Willem de Zwijger
Weet iemand toevallig de overbrengingsverhoudingen van de F6 bak en de GTL bak ? De getalletjes in de Haynes zijn hetzelfde, en dat kan toch niet waar zijn ?

Geplaatst: di feb 24, 2004 10:18 pm
door R4F6GTX Automaat
Bak wel, diff niet.

Geplaatst: di feb 24, 2004 11:07 pm
door Willem de Zwijger
Daar zit het kneepje dus. Klopt het als ik concludeer dat als ik in allebei dezelfde motor zet, en ik laat die motor een toerental draaien waarbij de F6 100 km/u rijdt, dat de GTL dan 132 km/u rijdt ? (4.125/3.100) x 100 km/u

Geplaatst: wo feb 25, 2004 12:46 am
door R4F6GTX Automaat
Dat klopt in de praktijk aardig. 132 <> 100 is misschien een beetje veel, maar het scheelt wel een km of 20-25. Dus een GTL bak onder een F6 is leuk, tenzij je vaak met (zware) lading in de F6 rijdt, dan heeft ie het moeilijk om op gang te blijven, zeker als ie een heuveltje op moet.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 12:22 pm
door Ron
Aerodynamisch is het toch al geen feest.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 12:38 pm
door Goof
Dat houdt dus ook in dat als ik het diff van een f6 in m'n 5TX 5 bak zet, ik dus een lagere topsnelheid, maar een snellere accelleratie krijg. Zo had ik er nog nooit over gedacht. Vind het ergens wel een interessante optie.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 12:57 pm
door an3s
Snellere acceleratie? Je motor komt sneller op toeren ja, maar je auto rijdt bij hetzelfde toerental 33% trager. Ik denk dat je flink gas moet geven wil je net zo snel optrekken als met het gewone diff.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 12:59 pm
door an3s
Je hebt tenslotte vermogen zat.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 1:06 pm
door an3s
Ik vraag me trouwens wel af wat er gebeurd als je een AT of GTT motor in een f6 Sinpar hangt. Kan je volgens mij met een gerust hart een ploeg achter hangen :smile:

Of heeft een f6 sinpar bak gewoon een GTL diff?

Geplaatst: wo feb 25, 2004 1:51 pm
door Willem de Zwijger
Op 2004-02-25 11:38, schreef Da-Goof:
Dat houdt dus ook in dat als ik het diff van een f6 in m'n 5TX 5 bak zet, ik dus een lagere topsnelheid, maar een snellere accelleratie krijg.
Dat brengt ons waar ik een beetje heen wilde: de TS vijfbak heeft in de hoogste versnelling een iets lagere overbrenging dan de GTL bak, ik zal de getalletjes even opzoeken (3.27 voor GTL, 3.18 voor TS), wat betekent dat je met een GTL bak bij gelijk toerental harder kunt rijden dan met de 5TX bak.
Andersom geredeneerd: als An3s met z'n 1400 motor en GTL bak geen probleem heeft met op snelheid komen en op snelheid houden, hoef ik er met mijn 5 bak helemaal niet bang voor te zijn.
Tot dusver heb ik twee ervaringen gehoord in die richting: Wim Meester waarschuwde me dat hij iemand kende die een F6 met 1400 5 bak die evenwel de 5de versnelling niet kon gebruiken (ik ben vergeten door te vragen naar tel nr), en iemand die het 1400 automatenblok aan een GTL bak gekoppeld had in een F4, en die zei dat het perfect ging.
Wat is jouw ervaring An3s ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-02-25 18:43 ]</font>

Geplaatst: wo feb 25, 2004 1:55 pm
door Goof
Dus als ik het goed begrijp is die 5 bak een close-ratio bak. Dat is wel ideaal, want hele hoge snelheden haal je toch bijna nooit en lekker snel optrekken is ontzettend fun. Of is het zo dat het f6 diff al in die 5 bak zit en er dus ook eventueel een gtl diff in kan.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 1:58 pm
door Goof
Wie heeft de precieze overbrengingsverhoudingen voor me? Ook die van de verschillende diff's indien mogelijk.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 2:23 pm
door an3s
Nou, ik heb dus een GTL vierbak en optrekken is geen probleem ondanks dat ie op gas rijdt. Maar in de vierde versnelling merk ik wel dat de motor niet evenveel toeren haalt als in de 3. Met andere woorden: Dat is wel zo ongeveer de limiet. Maar als die 5-bak in zijn vijf ongeveer dezelfde overbrenging heeft als een GTL bak dan is dat vergelijkbaar.

Geplaatst: wo feb 25, 2004 3:00 pm
door Goof
Ik heb er ff "de bijbel" op nageslagen en kom tot de volgende cijfers.
Het betreft hier de zogenaamde 354 versnellingsbak, toegepast in alle versies r4 vanaf 1972.

Wagentype:..4L en TL......GTL.......F6
overbrenging
1e...................3,67:1......3,833:1...3,833:1
2e...................2,24:1......2,235:1...2,235:1
3e...................1,46:1......1,458:1...1,458:1
4e...................1,03:1......1,026:1...1,026:1
achteruit........3,23:1......3,545:1...3,545:1
EINDOVERBR...4,125:1.....3,1:1.....4,125:1

De f6 bak is dus wat betreft overbrengingen gelijk aan de gtl en wat betreft eindoverbrenging aan de L/TL bak.
Overigens vind ik het verschil in eindoverbrenging behoorlijk groot.
Ik ga er vanuit dat de 5TX bak qua overbrengingen hetzelfde is als de 4gtl bak + extra 5e versnelling. het verschil zit hem dus in het diff. Ik ben vrij zeker hiervan aangezien ik de 4 en 5 bakken langs elkaar heb gelegd en geen verschillen in de tandwielen kon ontdekken, buiten de 5e versnelling dan. Renault kennende vermoed ik dan ook dat ze een f6 diff of omgekeerd TL diff hebben gebruikt in die 5 bak.
Het opvoeren van de topsnelheid zou dus simpel moeten kunnen door het monteren van een gtl diff in de 5 bak.
Dit eventueel gecombineerd met de 2e 3e en 4e versnellingen van een TL bak om het weer wat te compenseren en het optrekken te versnellen, maar of dat laatste kan weet ik niet.


_________________
-------------------------------------------
R4: last but not leased
KLIK HIER VOOR MEER 4
If you can't glue it, weld it! If you can't weld it, SCREW IT!!
-------------------------------------

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2004-02-25 14:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2004-02-25 14:03 ]</font>

Geplaatst: wo feb 25, 2004 5:05 pm
door Ron
Mmmmm......
Die snellere acceleratie met die F6-bak is een weinig zinloos met een AT vermoed ik.
Je moet je nu al beheersen om niet te gaan spinnen. Stel dat je het wel doet, en met droog weer inderdaad een paar meters pakt, als je doortrekt naar de topsnelheid is de lol wel weg. Nu weet ik wel dat je hier niet hard mag in file-land, maar de 200 haal je niet meer denk ik. En het maakt nogal wat herrie.