Bandenherrie...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Ron

Bericht: # 32491Bericht Ron »

Ik heb, en iemand anders ook, gemerkt dat het merk en type banden natuurlijk invloed kan hebben op de wegligging, maar ook op het rumoer in de auto. En zelfs zoveel dat je kunt overwegen om er maar weer andere banden onder te gooien.
Kan zoiets liggen aan een rijrichting of bestaan er echt banden die je gewoon niet onder je wagen moet hebben? Een mij bekende R4 rijder had er Pirelli's onder (type 2000?) en die zijn nu ingewisseld voor Michelins, en geen herrie meer.
Wie heeft ook zulke ervaringen?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 32492Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, op de Renault niet echt maar op mijn Jeep des te meer. Daar liggen nu grove modderbanden op en ik heb er de radio maar niet meer ingebouwd. Die banden geven muziek genoeg. Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
an3s

Bericht: # 32493Bericht an3s »

Mijn f6 rijdt prima op pirelli 3000's maar de bordeauxrode GTL rijdt volkomen kut op 2 Arrowspeeds (kwik-fit) voor. Mailin's rode GTL rijdt daarentegen weer superstrak op firestone's. Persoonlijk vind ik Michelin niet zo prettig rijden. Maar dat komt misschien doordat ik graag een beetje te hard door de bocht ga en michelin banden dan wat teveel meegeven.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Ron

Bericht: # 32495Bericht Ron »

Yesyes, niet iedereen zoekt de grens, ik bedoel echt het lawaai. Niet de grip.
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 32497Bericht Jan-Geert »

firestone ligt kut op de weg , heb er vier onder de f6 , mara vooral veel last van aquaplaning.... , heb onder de f4 uniroyals , dat zijn echt toppie banden, vooral met nat weer , is niet v oor nix the raintyre;) , onder de gtl zit goodyear voldoet ook goed , let op dit alles in de maat 165.65.13
Ron

Bericht: # 32499Bericht Ron »

Ik bedoel het geluid dan, als lawaai Wytgaards is voor wegligging. :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2004-02-12 23:02 ]</font>
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 32500Bericht Jan-Geert »

geluid is vooral te wijten aan t profiel , pirelli is een harde band , net zoals firestone en bridgestone , hankook , heb gemerkt dat een vier het mooiste rijd op een half hard /zachte band qua opbouw , 2,5 bar erin en rijden :razz:
Ron

Bericht: # 32503Bericht Ron »

Geluid door profiel? Dat de lucht weggeklapt wordt zeg maar?
Zou een harde band ook niet meer herrie maken?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2004-02-12 23:03 ]</font>
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 32504Bericht Jan-Geert »

tja cuppen en zo , zeg maar dat ze happerig worden , soort berglandschap voel je heel goed als je erover heen aait :wink:
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 32508Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, door grof profiel maakt het meer lawaai. Dat bedoel ik ook met mijn Jeep.

Afbeelding
Ron

Bericht: # 32509Bericht Ron »

Als reservewiel maakt dat ding al herrie op een 4 :lol:
keessie

Bericht: # 32547Bericht keessie »

Onder mijn R6 heb ik Viking-banden, die lekker stil waren, totdat ik van achteren grotere trommelremmen ging monteren. Omdat er van nature een 850-motortje in het vooronder lag en deze is vervangen door een 1100je, wilde ik de remmerij ook aanpassen. Dus achterremtrommels van diameter 160 mm naar 180 mm. En het resultaat is dat ik veel meer rolgeluiden hoor. Ik heb weleens bij oud type Renault 5 een rits plaklood (balanceerlood voor alu-velgen) onder op de remankerplaten gezien en ik meen me te herinneren dat een monteur toen zei dat het ervoor bedoeld was om het resoneren van die ankerplaten tegen te gaan. Anders zuoden ze tijdens het remmen kunnen gaan piepen. Ik ga binnenkort proberen of hiermee ook de rolgeluiden verminderd zullen worden.
Willem de Zwijger

Bericht: # 32587Bericht Willem de Zwijger »

Klinkt mij in m'n oren als slechte lagers.
keessie

Bericht: # 32598Bericht keessie »

Nee, lagers zijn goed en pas vernieuwd. Als het de lagers zouden zijn dan zouden deze een herrie veroorzaken dat door de hele auto dreunt. Dat is hierbij niet het geval. Ik denk dat die grotere trommels en/of ankerplaten meer als klankkast fungeren.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 32602Bericht R4F6GTX Automaat »

Aan de buitenkant van de trommels van Tom's z'n Dofien zit een veer die ervoor zorgt dat piep- en rammelgeluiden verdwijnen. Dit deden ze 'vroeger' vaker aldus de APK keurmeester.
Plaats reactie