Pagina 1 van 1
Geplaatst: wo dec 31, 2003 10:25 am
door Wiebren Minnema
Ik wil een elektrisch pomje inbouwen voor mijn ruitenspoeier. Is bij iemand bekend of er APK- gezien eisen worden gesteld aan de bedrading? Of kan ik gewoon tweelingsnoer gebruiken?
Nog een simpele tweede vraag. Hoe kan ik van mijn GTL uit '84 de olie aftappen? Waar zit het aftappunt op de motor?
Geplaatst: wo dec 31, 2003 3:02 pm
door Goof
Tweelingsnoer is zwaar genoeg voor dat werk en geen probleem bij de apk, mits je verbindingen netjes maakt met kabelschoentjes. Wat betreft het olie aftappen, daarvoor moet je de plug onder in de carterpan eraf draaien. Hiervoor heb je een vierkante sleutel nodig, welke precies van het formaat is van de as in een deurklink zoals deze in elk huis worden toegepast. Dus zoek een oude klink, een stuk metalen pijp om hem mee te verlengen en draai de plug los. Alle olie stroomt dan direct uit de motor, dus houd een forse bak bij de hand. Als de olie eruit is plug terug draaien. (wel van tevoren ff checken of de koperen ring die erom zit nog goed is)
Vervolgens nieuwe olie bovenlangs in de motor gooien en klaar is kees. Mocht je het filter ook willen vervangen, dit los maken en vervangen VOORDAT je nieuwe olie erin gooit en NADAT de oude eruit is.
Aangezien die filters meestal heel vast zitten, lukt dit vrijwel nooit met de hand. Hiervoor kun je een gereedschap kopen, maar wat ook goed werkt is een grote schroevendraaier dwars door het filter slaan en de handel dan loswrikken. Ook bij dit werk een bak eronder om de olie op te vangen. Het nieuwe filter monteren door met de hand goed vast te draaien. Wel het rubber eerst even met een beetje olie of vet insmeren.
Kijk wel uit bij het olie vervangen dat je niet de plug uit de versnellingsbak draait en die olie aftapt om vervolgens nieuwe olie in de motor te gooien. In dat geval draai je zowel motor als bak vrijwel meteen kapot.
De kleur van de afgelopen olie moet dus glanzend zwart zijn en niks anders.
Geplaatst: wo dec 31, 2003 3:19 pm
door Wiebren Minnema
Bedankt voor je uitgebreide advies. Echter wat bedoel je met de carterpan?
Geplaatst: wo dec 31, 2003 6:33 pm
door Jan-Geert
de achterste aftapplug onder de motor , is een "bult" daar zit de olie in. 2draads is goed genoeg
veel suc6

Geplaatst: vr jan 02, 2004 3:03 pm
door Erik
schroevedraaier door je olie filter! NEE NIET DOEN stukje speciaal greedschap kopen kost niet cht veel en je kunt het je hele leven gebruiken.
Het voordeel hiervan is je krijgt niet zo'n troep en van het oliefilter kun je leuk lampje maken stuk katoen erin en het brand de hele dag.
En olieaftapplug dat van die deurkruk is best handig.
Geplaatst: zo jan 04, 2004 7:20 pm
door Alpine-Ad
nou Erik,
je bent wel milieuvriendelijk bezig zeg!
zorg alsjeblieft gauw dat die smerige zooi bij de chemokar komt, zowel oude olie als oud filter dus; is gezonder voor je eigen binnenmilieu, en op termijn voor ons allemaal.
alle kleine beetjes helpen
groeten, Ad
Geplaatst: zo jan 04, 2004 11:22 pm
door Erik
ja heb je gelijk in! Zou het niet weer doen. En zeker niet binnen gebruiken buiten is best leuk, maar ja ook erg vervuilend.
Geplaatst: di jan 06, 2004 9:05 pm
door Le Car
Bij het olie vervangen let ik ook altijd op de volgende zaken.
Ik zorg dat de motor een beetje warm is,dit heeft 2 voordelen.Alle olie loopt veel makelijker uit het blok en het gaat een stuk sneller.Wel gebruik ik altijd een nieuwe koperen afdichtring.De kosten hiervan wegen echt op tegen de baten.Die 10 eurocent kan een hoop lekkage schelen.
Het lekken bij de carterplug is mijnziens echt een renault kwaaltje.Ook kan een stukje teflon tape op de schroefdraad helpen tegen lekkage.
Geplaatst: di jan 06, 2004 10:04 pm
door Erik
altijd een nieuwe ring en het liefst een holle die je samenknijpt!!!!!
en warme olie is inderdaad handig maar let op niet te warm dan kun je er levensgevaarlijk aan branden!
Juist teflon is ok. Gebruik nooit loctide (hoe schrijf je dat) of iets dergelijks
Geplaatst: di jan 06, 2004 11:22 pm
door Ron
Loctite.