Elektrische bedrading en olievervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 2:00 am
- Locatie: Bolsward
Tweelingsnoer is zwaar genoeg voor dat werk en geen probleem bij de apk, mits je verbindingen netjes maakt met kabelschoentjes. Wat betreft het olie aftappen, daarvoor moet je de plug onder in de carterpan eraf draaien. Hiervoor heb je een vierkante sleutel nodig, welke precies van het formaat is van de as in een deurklink zoals deze in elk huis worden toegepast. Dus zoek een oude klink, een stuk metalen pijp om hem mee te verlengen en draai de plug los. Alle olie stroomt dan direct uit de motor, dus houd een forse bak bij de hand. Als de olie eruit is plug terug draaien. (wel van tevoren ff checken of de koperen ring die erom zit nog goed is)
Vervolgens nieuwe olie bovenlangs in de motor gooien en klaar is kees. Mocht je het filter ook willen vervangen, dit los maken en vervangen VOORDAT je nieuwe olie erin gooit en NADAT de oude eruit is.
Aangezien die filters meestal heel vast zitten, lukt dit vrijwel nooit met de hand. Hiervoor kun je een gereedschap kopen, maar wat ook goed werkt is een grote schroevendraaier dwars door het filter slaan en de handel dan loswrikken. Ook bij dit werk een bak eronder om de olie op te vangen. Het nieuwe filter monteren door met de hand goed vast te draaien. Wel het rubber eerst even met een beetje olie of vet insmeren.
Kijk wel uit bij het olie vervangen dat je niet de plug uit de versnellingsbak draait en die olie aftapt om vervolgens nieuwe olie in de motor te gooien. In dat geval draai je zowel motor als bak vrijwel meteen kapot.
De kleur van de afgelopen olie moet dus glanzend zwart zijn en niks anders.
Vervolgens nieuwe olie bovenlangs in de motor gooien en klaar is kees. Mocht je het filter ook willen vervangen, dit los maken en vervangen VOORDAT je nieuwe olie erin gooit en NADAT de oude eruit is.
Aangezien die filters meestal heel vast zitten, lukt dit vrijwel nooit met de hand. Hiervoor kun je een gereedschap kopen, maar wat ook goed werkt is een grote schroevendraaier dwars door het filter slaan en de handel dan loswrikken. Ook bij dit werk een bak eronder om de olie op te vangen. Het nieuwe filter monteren door met de hand goed vast te draaien. Wel het rubber eerst even met een beetje olie of vet insmeren.
Kijk wel uit bij het olie vervangen dat je niet de plug uit de versnellingsbak draait en die olie aftapt om vervolgens nieuwe olie in de motor te gooien. In dat geval draai je zowel motor als bak vrijwel meteen kapot.
De kleur van de afgelopen olie moet dus glanzend zwart zijn en niks anders.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 2:00 am
- Locatie: Bolsward
schroevedraaier door je olie filter! NEE NIET DOEN stukje speciaal greedschap kopen kost niet cht veel en je kunt het je hele leven gebruiken.
Het voordeel hiervan is je krijgt niet zo'n troep en van het oliefilter kun je leuk lampje maken stuk katoen erin en het brand de hele dag.
En olieaftapplug dat van die deurkruk is best handig.
Het voordeel hiervan is je krijgt niet zo'n troep en van het oliefilter kun je leuk lampje maken stuk katoen erin en het brand de hele dag.
En olieaftapplug dat van die deurkruk is best handig.
nou Erik,
je bent wel milieuvriendelijk bezig zeg!
zorg alsjeblieft gauw dat die smerige zooi bij de chemokar komt, zowel oude olie als oud filter dus; is gezonder voor je eigen binnenmilieu, en op termijn voor ons allemaal.
alle kleine beetjes helpen
groeten, Ad
je bent wel milieuvriendelijk bezig zeg!
zorg alsjeblieft gauw dat die smerige zooi bij de chemokar komt, zowel oude olie als oud filter dus; is gezonder voor je eigen binnenmilieu, en op termijn voor ons allemaal.
alle kleine beetjes helpen
groeten, Ad
Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd! Blijf het vieren met het 4-tje!
Bij het olie vervangen let ik ook altijd op de volgende zaken.
Ik zorg dat de motor een beetje warm is,dit heeft 2 voordelen.Alle olie loopt veel makelijker uit het blok en het gaat een stuk sneller.Wel gebruik ik altijd een nieuwe koperen afdichtring.De kosten hiervan wegen echt op tegen de baten.Die 10 eurocent kan een hoop lekkage schelen.
Het lekken bij de carterplug is mijnziens echt een renault kwaaltje.Ook kan een stukje teflon tape op de schroefdraad helpen tegen lekkage.
Ik zorg dat de motor een beetje warm is,dit heeft 2 voordelen.Alle olie loopt veel makelijker uit het blok en het gaat een stuk sneller.Wel gebruik ik altijd een nieuwe koperen afdichtring.De kosten hiervan wegen echt op tegen de baten.Die 10 eurocent kan een hoop lekkage schelen.
Het lekken bij de carterplug is mijnziens echt een renault kwaaltje.Ook kan een stukje teflon tape op de schroefdraad helpen tegen lekkage.