een tijdje geleden was er een probleem op het Forum oevr het doordraaien en/of afbreken van de 2 schroeven in de carrosserie
van een F6??
Dit is op te lossen door de rest er uit te boren met boor 8 1/2. een strip 35x8mm
lengte 140 mm, 2 gaten in boren, draad tappen
M8, hartafstand gaten 105 mm.
Strip van uit de midden door uitsparingen in achterbalk doorschuiven dat het voor de gaten komt. trekhaak + bumper er onder en vast zetten met M8x30 bouten.
bouten stuk voor trekhaak
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
He, bedankt voor de tip, ik had inderdaad een bout afgebroken (ik dacht M6), daarna boorde ik de afgebroken bout uit, daarna draaide ik er een tap in die vervolgens afbrak, en waar je geen tang meer op kunt krijgen. Daarna heb ik de kop van de bout er met kit opgeplakt om met de APK de keurmeester geen gezeur te krijgen, maar fijn voelt het niet.
Mijn F6 trekhaak zit overigens per balk vast met 2 (verticale) boutjes per balk die naast de balk zitten (1 links, 1 rechts), 1 (verticale) boutje per balk die centraal door de balk gaat, en nog twee horizontale die dwars door de balk gaan. Samen dus 10, dus als er 1 fake tussen zit is het nog niet zo'n ramp. Over die ene verticale gaat jouw tip als het goed begrijp.
Ik moet zeggen dat ik die constructie bij mijn F6 erg waardeloos is: bij de verticale boutjes kun je niet bij de moertjes, allemaal draaien ze mee (of stuk) en je kunt er niks mee dan alleen uitboren of uitslijpen, en dat op een plek waar je er erg slecht bij kunt.
Bij de GTL heb ik een trekhaak met bouten horizontaal door de balk cq bumperophanging, als daar een bout afbreekt kun je hem er tenminste gewoon uittrekken. Daar heb ik alle bouten vervangen door hoge treksterkte bouten, dat schijnt verplicht te zijn bij trekhaken.
Door al dat geeikel kan ik de bumper er dus ook niet afkrijgen, en dus kan ik ook niet van achteren in het open stuk van de balk komen om er zo'n mooi stukje strip met draad in te stoppen. Snik. Ben ik de enige met dit verdriet ?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-12-09 19:23 ]</font>
Mijn F6 trekhaak zit overigens per balk vast met 2 (verticale) boutjes per balk die naast de balk zitten (1 links, 1 rechts), 1 (verticale) boutje per balk die centraal door de balk gaat, en nog twee horizontale die dwars door de balk gaan. Samen dus 10, dus als er 1 fake tussen zit is het nog niet zo'n ramp. Over die ene verticale gaat jouw tip als het goed begrijp.
Ik moet zeggen dat ik die constructie bij mijn F6 erg waardeloos is: bij de verticale boutjes kun je niet bij de moertjes, allemaal draaien ze mee (of stuk) en je kunt er niks mee dan alleen uitboren of uitslijpen, en dat op een plek waar je er erg slecht bij kunt.
Bij de GTL heb ik een trekhaak met bouten horizontaal door de balk cq bumperophanging, als daar een bout afbreekt kun je hem er tenminste gewoon uittrekken. Daar heb ik alle bouten vervangen door hoge treksterkte bouten, dat schijnt verplicht te zijn bij trekhaken.
Door al dat geeikel kan ik de bumper er dus ook niet afkrijgen, en dus kan ik ook niet van achteren in het open stuk van de balk komen om er zo'n mooi stukje strip met draad in te stoppen. Snik. Ben ik de enige met dit verdriet ?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-12-09 19:23 ]</font>
-
Ik geloof dat ik begin te begrijpen wat je bedoelt, die strips moeten in de achterdwarsbalk, niet in balken die in de lengterichting zitten, right ? Nu zit er M6 in, die je dan vervangt voor M8. En door die strips hoef je niet de moertjes vast te lassen, briljant. Ik was al half van plan om de boel van boven open te slijpen maar dit is een veel beter idee.
als je 2 bouten door de langsbalken hebt en de 2 nieuwe bouten door de achterdwarsbalk
is het zaakje sterk genoeg.
de 2 M8 bouten + de strip zijn sterker dan de 3 M6 tappertje.
Dus zit het vast met 8 stevige bouten.
De GTL zit met minder vast, maar vind ik wel
een betere construtie, vooral dat het minder
roest gevoelig is.
is het zaakje sterk genoeg.
de 2 M8 bouten + de strip zijn sterker dan de 3 M6 tappertje.
Dus zit het vast met 8 stevige bouten.
De GTL zit met minder vast, maar vind ik wel
een betere construtie, vooral dat het minder
roest gevoelig is.
-
Ja, heel goed idee, zo ga ik het doen. Dat ene M6 je wat midden door de balk gaat gewoon laten vervallen, de twee M6jes naast de balk vervangen door M8 met een strip die lekker het gewicht opvangt en boven op de balk laat rusten.
Kan ik eindelijk de trekhaak + bumper weghalen om te kijken of balken daaronder nog goed zijn.
Kan ik eindelijk de trekhaak + bumper weghalen om te kijken of balken daaronder nog goed zijn.