ik heb een klant die wat problemen met zijn 4 heeft, nou ben ik hier niet zo heel erg in thuis.
het gaat er iig om dat zijn achteras vervangen moet worden.
kan iemand mij vertellen of mij dit zelf lukt ivm met de torsiestaven ed.
of dat iemand deze klus van mij over wil nemen, tegen betaling uiteraard.
bel mij anders even op nr 0614378665
je zou mij er goed mee helpen
hartelijk bedankt alvast
groetjes garage rekelhof te heemstede
achteras vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Op zich kan ik me niet voorstellen dat de achteras versleten is. Wel dat de lagers versleten zijn o.i.d. Maar stel dat ie er toch onderuit moet vanwege laswerk of zo, dan moet iedere garage dat kunnen. Ik ben maar een amateur, maar heb al 3 van die assen onder een 4 uit gesloopt en dat is echt niet zo moeilijk hoor. Remleidingen loskoppelen, handremkabels los. Vervolgens alle bouten eruit en dan kun je hem met een paar welgemikte meppen eronderuit slaan. Probeer niet de torsieveren los te maken of zo, gewoon de hele mikmak eronderuit, das veruit het makkelijkst.
Monteren in omgekeerde volgorde.
Het grootste probleem is om die as weer mooi te laten sporen, daar heb je creativiteit en geduld voor nodig, of je moet speciaal gereedschap hebben. Aan de andere kant, een uitlijner zou het moeten kunnen.
Wat ik zelf bedacht heb als truc hiervoor is het monteren van 2 dikwandige hoekprofielen op de wielbouten. Deze hoekprofielen moeten wel een behoorlijke lengte hebben. Vervolgens ga je de afstand tussen de hoekprofielen op het uiterste punt aan zowel de voor als achterkant meten en met spanbanden aan de juiste kant de handel bij elkaar trekken zodat de afstand voor en achter de wielen exact gelijk is. Dan de bouten in de buitenste langsliggers zetten en goed aandraaien en klaar is kees.
Deze theorie heb ik overigens zelf nog niet gebruikt, maar volgens mij moet het makkelijk zat te doen zijn.
Monteren in omgekeerde volgorde.
Het grootste probleem is om die as weer mooi te laten sporen, daar heb je creativiteit en geduld voor nodig, of je moet speciaal gereedschap hebben. Aan de andere kant, een uitlijner zou het moeten kunnen.
Wat ik zelf bedacht heb als truc hiervoor is het monteren van 2 dikwandige hoekprofielen op de wielbouten. Deze hoekprofielen moeten wel een behoorlijke lengte hebben. Vervolgens ga je de afstand tussen de hoekprofielen op het uiterste punt aan zowel de voor als achterkant meten en met spanbanden aan de juiste kant de handel bij elkaar trekken zodat de afstand voor en achter de wielen exact gelijk is. Dan de bouten in de buitenste langsliggers zetten en goed aandraaien en klaar is kees.
Deze theorie heb ik overigens zelf nog niet gebruikt, maar volgens mij moet het makkelijk zat te doen zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Sorry, maar het vervangen van de achteras kan wel degelijk hard nodig zijn: Ik moet die van Mailin dringend vervangen omdat de bus van het scharnier waarmee hij aan de buitenste chassisbalk vastzit totaal is doorgerot. Dit scharnier kan je niet los vervangen en dus moet de hele as er onderuit
Hotze Holtrop heeft voor mij inmiddels een asje klaarliggen maar ik moet daar nog ff voor naar Friesland.
Voor de OP: Je hoeft de draagarmen en torsiestaven niet uit elkaar te halen. Wanneer je de scharnierpunten losbout en de aanhechting van de torsiestaven aan de doorlopende chassisbalken losmaakt kan je de as er zo in zijn geheel onder vandaan halen. De vervangende as kan je dan op dezelfde manier terugplaatsen: Eerst de scharnierpunten redelijk vastzetten, dan de draagarmen omhoog krikken totdat de bevestigingen van de veren gelijk hangen met de gaten in de chassisbalk en vervolgens vastbouten.
Daarna nog wel even de draagarmen uitlijnen: De draagarmen net zolang verschuiven totdat ze recht hangen en dan de drie bouten goed vastdraaien.
Houdt er bij de keuze van de donoras wel rekening mee dat niet alle R4 assen gelijk zijn: gelast of gegoten, wel of geen stabi, dikkere of dunnere torsiestaven.
Wellicht kunnen wij elkaar helpen: ik wil jou wel helpen die as te vervangen als ik daarna jouw brug en werkplaats mag gebruiken om die van mij te vervangen.
_________________
Jesus bought my hotrod
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-11-29 20:52 ]</font>
Hotze Holtrop heeft voor mij inmiddels een asje klaarliggen maar ik moet daar nog ff voor naar Friesland.
Voor de OP: Je hoeft de draagarmen en torsiestaven niet uit elkaar te halen. Wanneer je de scharnierpunten losbout en de aanhechting van de torsiestaven aan de doorlopende chassisbalken losmaakt kan je de as er zo in zijn geheel onder vandaan halen. De vervangende as kan je dan op dezelfde manier terugplaatsen: Eerst de scharnierpunten redelijk vastzetten, dan de draagarmen omhoog krikken totdat de bevestigingen van de veren gelijk hangen met de gaten in de chassisbalk en vervolgens vastbouten.
Daarna nog wel even de draagarmen uitlijnen: De draagarmen net zolang verschuiven totdat ze recht hangen en dan de drie bouten goed vastdraaien.
Houdt er bij de keuze van de donoras wel rekening mee dat niet alle R4 assen gelijk zijn: gelast of gegoten, wel of geen stabi, dikkere of dunnere torsiestaven.
Wellicht kunnen wij elkaar helpen: ik wil jou wel helpen die as te vervangen als ik daarna jouw brug en werkplaats mag gebruiken om die van mij te vervangen.
_________________
Jesus bought my hotrod
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: an3s op 2003-11-29 20:52 ]</font>
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: wytgaard