Ruit erin zetten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gast

Bericht: # 29637Bericht Gast »

Ik was bezig een andere voorruit erin te zetten en vroeg me af wat jullie voor methodes ontwikkeld hebben. Je weet wel, draadje er om heen. Alleen welk draadje ? Ik dacht aan een luidsprekersnoertje nadat ik de vorige keer mijn handen open had gehaald aan een paktouwtje. Maar dat snoertje knapte, en toen moest ik met de schroevendraaier de klus afmaken. Betere tips ?
En toen het ergste: de sierpees (voor GTL). Ik nam, na een kwartier ongeloof dat die pees in dat dunne gleufje zou moeten kunnen, een heel dun ijzerdraadje, en heb daar centimeter voor centimeter, met de ijzerdraad via de dunne rand (de raamkant), dat ding erin gekregen. Iemand ooit de geniale truc gevonden waarmee dit beter gaat ?
Willem de Zwijger

Bericht: # 29641Bericht Willem de Zwijger »

Dat was ik dus, iets te snel, hard aan het werk...
brecht
Contacteer:

Bericht: # 29644Bericht brecht »

voor de ruit: waslijn. die met ijzeren kern en nunststof omhulsel. sterk, glad en snijd niet.
berrievanmier
Contacteer:

Bericht: # 29648Bericht berrievanmier »

De ruitpees er aan de onderzijde inleggen en met een plamuurmes de bovenzijde van het rubber naar boven duwen. Ondertussen met de duim de pees erin drukken. Een compleet raam
kost gauw een uur a anderhalf uurtje.
Zorg er wel voor dat je plamuurmes niet te scherp is, want dat kan je lekkages opleveren. Succes ermee! Overigens, Hoe warmer de chromepees is hoe soepeler het gaat.
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
Ron

Bericht: # 29657Bericht Ron »

Of een pezentrekker.
Is eigenlijk niet veel meer dan een oogje van ijzerdraad wat je dwars in je gleuf zet (zodat de gleuf oprekt), beginstukje pees door het oog in de gleuf leggen, het oog verschuiven in de gleuf en de pees blijven toevoegen.
Op de pezentrekker zit nog een mooi handvat, maar waar heb je dat nou voor nodig.
jbeekmann

Bericht: # 29677Bericht jbeekmann »

Alleen is zo'n pezentrekker wel heel wat sterker dan ijzerdraad. Als je snapt hoe zo'n ding werkt heb je in 2 minuten die pees erin. Do's: 1-de raamrand netjes voorbehandelen, er zit vast wel roest aan... 2-veel sop gebruiken, zowel bij het plaatsen van het rubber als het trekken van de pees (tip: vul de plantenspuit met een groene zeepoplossing en blijf spuiten) 3-gelijkmatig het raam in het rubber zetten 4-met z'n 2en werken! 5-gebruik zo'n pezentrekker. Don'ts: het raam aandrukken in de bovenste hoeken omdat hij nog niet helemaal in het rubber zit, dat hoort zo! (kijk hoe de ruit er nu in zit, dan snap je wat ik bedoel).
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger

Bericht: # 29688Bericht Willem de Zwijger »

Een pezentrekker... dit Forum is werkelijk een onuitputtelijke bron van inspiratie !!! Ik had er echt nog nooit van gehoord. Hebben jullie enig idee waar je die koopt / wattie kost ? Of heb je toevallig een foto voor namakers ?
jbeekmann

Bericht: # 29738Bericht jbeekmann »

Afbeelding ongeveer 25 pleuroos. Ook vaak te leen bij de rubberhandel of andere vierrijder zoals ikzelf.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie