Pagina 1 van 1

Geplaatst: do nov 13, 2003 9:50 pm
door R4F6GTX Automaat
In mijn ene boek staat dat ik de afstand tussen de puntjes op 0,4mm moet afstellen, mijn ander boek heeft het over 54-60 dwell. In beide gevallen loopt de motor klote. Op 54-60 dwell staan de puntjes op 0,25, wat te weinig lijkt. Zet ik ze op 0,4 loopt ie heel beroerd. Wie kan me uitleg geven?
('83 R5 1400 motor)

Geplaatst: vr nov 14, 2003 12:08 am
door Ron
Gooi alle maten weg en meet de contacthoek.

Geplaatst: vr nov 14, 2003 1:22 am
door R4F6GTX Automaat
Dat is hetzelde als dwell...

Geplaatst: vr nov 14, 2003 11:32 am
door Ron
Dan moet het goed gaan, mits in goede staat.
Dacht ik. Als je rotor-as een beetje versleten is heb je mijns inziens niets aan die lichthoogte.
Het gaat om het moment van contact verbreken, en dat meet je beter met de contacthoek, niet met een lichthoogte.
Als hij dan nog rottig loopt, tsja, de rest van de electriek en de carburatie?
Nog even los van niet goed werkende kleppen.

Geplaatst: vr nov 14, 2003 12:04 pm
door Willem de Zwijger
Ja, dat was me ook al opgevallen, als de contacthoek goed hebt is de lichthoogte van de puntjes absoluut geen 0.4 mm, maar veel minder. Persoonlijk zweer ik bij een goede contacthoek, want die bepaalt het moment van de vonk. Die 0.4 mm is mi een historisch ingeburgerde maat, zo van doe maar wat. Uit de prehistorie.
Loopt ie wel goed bij de goede contact hoek ?

Geplaatst: vr nov 14, 2003 1:33 pm
door Ron
Theoretisch wel.

Geplaatst: za nov 15, 2003 10:03 pm
door keessie
Het moment van de vonk wordt bepaald op het moment dat de contactpuntjes beginnen te openen. De lichthoogte heeft meer te maken met de kracht van de vonk. De lichthoogte is ook gerelateerd aan de contacthoek. Hoe groter de lichthoogte, hoe kleiner de contacthoek. Het beste is om het moment van de vonk te controleren m.b.v. een stroboscooplamp. Deze is zo nodig het beste af te stellen door het verdraaien van de stroomverdeler. Ik denk dat ik jou niks nieuws vertel, Paul. Een lichthoogte van 0,25 is inderdaad te weinig. Dat zal bij warme motor toch problemen gaan geven, zoals het tegensputteren tijdens accelereren.
Bij mijn zessie heb ik de lichthoogte van de contactpunten afgesteld op 0,4 en daarbij heb ik een dwell van rond de 58. Vreemd dat het bij jou anders is. Wellicht zijn je contactpunten niet nieuw meer en zijn ze ingesleten.

Geplaatst: za nov 15, 2003 11:12 pm
door R4F6GTX Automaat
Splinternieuwe contactpunten, da's juist zo gek. Nou heb ik al zoveel contactpuntjes vervangen in mijn leven, maar nu net bij mijn eigen autootje doet ie gek.

Geplaatst: za nov 15, 2003 11:14 pm
door R4F6GTX Automaat
Op heveel graden zal ik de voorontsteking zetten? Loopt op gas, 1400 motor automaat. Iets vroeger dan normaal, meen ik gehoord te hebben?

Geplaatst: za nov 15, 2003 11:16 pm
door Ton
Of de verdeler-as lagering is uitgesleten,komt wel vaker voor en gaan ze ook erg vremmde waarden aangeven op een testkast.

Geplaatst: za nov 15, 2003 11:53 pm
door R4F6GTX Automaat
Nee, zit geen speling op. 't ziet er allemaal trouwens best wel netjes uit.

Geplaatst: ma nov 17, 2003 11:06 pm
door Willem de Zwijger
Nou, mijn motor loopt echt als een tierelier met een speling die beduidend minder is dan die 0.4, en niks geen gesputter bij accelereren. De contacthoek is mi het belangrijkst.