koets demonteren
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Voor in het onderstel van mijn ferrari rode GTL zit een roestgaatje(aan allebei de kanten). Het gaat hier om de hoekjes tussen de deur en de voorschermen. Ik voel er weinig voor om een stuk uit mijn koets te slijpen.
Nu schijnt de koets met 16 bouten vast zitten aan het chassis. Nu heb ik het plan opgevat om de koets eraf te halen. De vraag is heeft iemand dit ooit gedaan (vast wel) en kreeg degene hem weer in elkaar. Ook is het we handig om te weten wat er allemaal af moet.
Weet iemand toevallig waar ik een sleutel handboek kan bestellen, behalve bij de clubwinkel, wat das al gauw anderhalf uur rijden voor mij.
Alvast bedankt.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ardi op 2003-11-13 20:34 ]</font>
Nu schijnt de koets met 16 bouten vast zitten aan het chassis. Nu heb ik het plan opgevat om de koets eraf te halen. De vraag is heeft iemand dit ooit gedaan (vast wel) en kreeg degene hem weer in elkaar. Ook is het we handig om te weten wat er allemaal af moet.
Weet iemand toevallig waar ik een sleutel handboek kan bestellen, behalve bij de clubwinkel, wat das al gauw anderhalf uur rijden voor mij.
Alvast bedankt.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ardi op 2003-11-13 20:34 ]</font>
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
ik heb het niet zelf gedaan maar het schijnt dat de koets vooral met heel hardnekkige kit vast zit en dat mensen de auto aan het koetswerk hebben opgehangen(dus wielen van de grond) om zodoende het chassis los te krijgen. dus is best een boel werk.
het lijkt me makkelijker om onder de grijze plastic strip(mits een gtl natuurlijk) een stuk weg te slijpen en vervolgens lassen en plamuren, dan zie je er denk ik het minste van.
maar het blijft een klote plek om te lassen.
grtn
cees
het lijkt me makkelijker om onder de grijze plastic strip(mits een gtl natuurlijk) een stuk weg te slijpen en vervolgens lassen en plamuren, dan zie je er denk ik het minste van.
maar het blijft een klote plek om te lassen.
grtn
cees
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Zie ook de topic 'Driehoekjes lassen'
http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... forum=2&45
van 8 sept 2003. Ik heb het gedaan, zit weer prima en je ziet er niks van.
Het verwijderen van de koets lijkt me de allergrootste klus die je zo'n beetje zou kunnen verzinnen, ik moet er niet aan denken.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-11-14 09:11 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-11-17 09:19 ]</font>
http://www.r4club.nl/phpBB/viewtopic.ph ... forum=2&45
van 8 sept 2003. Ik heb het gedaan, zit weer prima en je ziet er niks van.
Het verwijderen van de koets lijkt me de allergrootste klus die je zo'n beetje zou kunnen verzinnen, ik moet er niet aan denken.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2003-11-14 09:11 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: willem de zwijger op 2003-11-17 09:19 ]</font>
Zit de koets van een R4 met 16 bouten vast?
Bij mijn R6 zit deze met 21 bouten vast. Zo'n 8 jaar geleden heb ik de koets van het chassis getild en dat ging bij mij wel redelijk makkelijk. Misschien kwam dat wel omdat de kit door de loop der tijden wel zo uitgehard was dat deze niet meer zo goed kleefde. De auto was toen 25 jaar oud. Om het koetswerk op te tillen heb ik een houten stellage gemaakt; deze bij geopende deuren tegen de bovenste deursponningen aan geplaatst en met 4 schaarkrikken omhoog gebracht. De schaarkrikken had ik geplaatst op de dwarsbalken onder de stoelen en de achterbank. Uiteraard had ik de stoelen en bank wel eerst uit de auto gehaald. De oude kit afsteken ging bij mij ook redelijk makkelijk. Sommige stukken kon ik gewoon lostrekken. Bij iets hardnekkerige stukken maakte ik gebruik van een houtbeitel. Het terugplaatsen van de koets was toch niet zo eenvoudig als ik dacht. Bij het terugdraaien van de krikken zal je er achter komen dat het koetswerk t.o.v. het chassis (behoorlijk) verschoven kan zijn. Ik heb in mijn eentje toch wel wat moeite moeten doen om het koetswerk te kunnen verschuiven, daarbij rekening houdend dat de opnieuw aangebrachte kit juist niet mocht verschuiven. Het is van belang dat de boutgaten weer met elkaar overeenkomen.
Bij mijn R6 zit deze met 21 bouten vast. Zo'n 8 jaar geleden heb ik de koets van het chassis getild en dat ging bij mij wel redelijk makkelijk. Misschien kwam dat wel omdat de kit door de loop der tijden wel zo uitgehard was dat deze niet meer zo goed kleefde. De auto was toen 25 jaar oud. Om het koetswerk op te tillen heb ik een houten stellage gemaakt; deze bij geopende deuren tegen de bovenste deursponningen aan geplaatst en met 4 schaarkrikken omhoog gebracht. De schaarkrikken had ik geplaatst op de dwarsbalken onder de stoelen en de achterbank. Uiteraard had ik de stoelen en bank wel eerst uit de auto gehaald. De oude kit afsteken ging bij mij ook redelijk makkelijk. Sommige stukken kon ik gewoon lostrekken. Bij iets hardnekkerige stukken maakte ik gebruik van een houtbeitel. Het terugplaatsen van de koets was toch niet zo eenvoudig als ik dacht. Bij het terugdraaien van de krikken zal je er achter komen dat het koetswerk t.o.v. het chassis (behoorlijk) verschoven kan zijn. Ik heb in mijn eentje toch wel wat moeite moeten doen om het koetswerk te kunnen verschuiven, daarbij rekening houdend dat de opnieuw aangebrachte kit juist niet mocht verschuiven. Het is van belang dat de boutgaten weer met elkaar overeenkomen.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: wytgaard
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Weet je toevallig welk kunst en vliegwerk ? Wat je wel ziet is dat men alleen de rand last waar men bij kan (de wielkant), en de rest met kit vastzet. Dit voldoet niet aan de de eis van een las per 2 centimeter die schijnt te gelden als je op balken last, en dit is toch echt een balk.
De enige truc die ik me nog voor zou kunnen stellen is priegelen met een elektrode, die is dun genoeg om door de spleet te kunnen tussen de plaat en de balk. De MIG kop krijg je mi niet tussen. Maar misschien ook wel, als je tevreden bent met 1 hechtlasje of zo.
En je zou heel misschien de slang van de dremel er door kunnen krijgen om vooraf wat schoon materiaal te maken waar je las op blijft zitten ??
De enige truc die ik me nog voor zou kunnen stellen is priegelen met een elektrode, die is dun genoeg om door de spleet te kunnen tussen de plaat en de balk. De MIG kop krijg je mi niet tussen. Maar misschien ook wel, als je tevreden bent met 1 hechtlasje of zo.
En je zou heel misschien de slang van de dremel er door kunnen krijgen om vooraf wat schoon materiaal te maken waar je las op blijft zitten ??
Nou, ik ga het toch proberen, die koets eraf, natuurlijk niet met mijn dagelijkse 4, maar met de oude 4 vier van mar-10. Die ben ik gisteren in Bleiswijk op wezen halen. 'T ging best goed, tot de 4 al hikkend en stotterd op een drukke kruising er de brui aan gaf, dus toen maar slepend verder.
Is kijken of ik van twee rode 4en een blinkende machine kan maken met de betrouwbaarheid van mijn 4
Is kijken of ik van twee rode 4en een blinkende machine kan maken met de betrouwbaarheid van mijn 4
Ik weet niet precies wat voor n kunst en vliegwerk, hij vertelde dat ie het zo zonde vond om het eerste stukje om te buigen zoals ik had verteld dat vaker gedaan wordt bij een GTL... Hij zei dat ie er maar wat meer werk van had gemaakt, want auto's vernielen deed ie niet aan! Ik geloof met beklede elektrode gelast, hoe hij het schoon heeft gekregen weet ik niet...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Als de kit echt hardnekkig is, misschien lukt het wel om dat door te snijden met een zg. pianosnaar. Dat is een snaar dat ook wel gebruikt wordt bij het doorsnijden van de kit om een geplakte autoruit te kunnen demonteren. Je zal wel met zijn tweeen moeten zijn; de snaar strak houden en zaagbewegingen maken. Zo'n snaar is bij een automaterialenzaak wel te koop. Het is maar een hint; ik weet niet of het (makkelijker) zal lukken. De pianosnaar is een stuk gevlochten staaldraad; wie weet zou het ook wel lukken met een handremkabel, gaskabel van een (brom-snor)fiets. En dan alleen de binnenkabel daarvan, want dat is ook van gevlochten staaldraad en een stuk goedkoper dan de pianosnaar dat per 5 meter te koop is. Nogmaals het is maar een hint, maar misschien wel de moeite van het proberen waard.
keessie met zijn zessie