Pagina 1 van 2

Geplaatst: do nov 06, 2003 10:15 am
door Jan-San
Even nog een vraag stellen over de radiator van een Alpine. Ik weet eigelijk wel dat die kan passen, maar ik meen dat je iets moet aanpassen. wat???

Waarom ik dat vraag?
De radiator die ik heb is niet in zeer goede staat. Hij is wel dicht, maar de ribben zijn hier en daar afgebroken/weg geroest en zien er verstopt uit. Verder nog wat roest.
Misschien leg ik er een gewone r4 gtl radiator in. Moet ook voldoende koelen, niet?

Geplaatst: do nov 06, 2003 1:48 pm
door Folkert
Ik ben serieus blij met mijn NIEUWE radiator van een Alpine Turbo. Ik heb nu nooit koelingsproblemen meer!

Geplaatst: do nov 06, 2003 2:30 pm
door Jan-San
En past die ook aan de onderkant??

Geplaatst: vr nov 07, 2003 12:11 am
door Folkert
Moet dat echt? Pas maken kan altijd...

Geplaatst: vr nov 07, 2003 9:31 am
door Jan-San
:???: :???: :???: Ik geloof dat ik me iets duidelijker moet uitdrukken. "aan de onderkant" bedoelde ik mee; Moet ik de onderkant van de radiator aanpassen?
Waarom deze vraag; ik las ergens dat iemand iets had aan moeten passen aan zijn radiator. Ik meen dat dat ook een Alpine radiator was. Maar als die van mij niet lekt, dan bouw ik maar gewoon in. Kan altijd nog vervangen, niet?

Even een andere vraag. Hoe krijg je een radiator weer mooi? Spuiten? of koelt die dan niet meer door verstopping van ribben?

_________________
R4F4 Alpine tuning project RULES!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan-San op 2003-11-07 08:32 ]</font>

Geplaatst: vr nov 07, 2003 2:01 pm
door Ron
Radiator zou ik niet spuiten inderdaad. Hooguit wat corrosie d'r af borstelen.
Zorg dat je lamellen allemaal recht zijn zodat er lucht langs kan.
En je kunt je chassis wegslijpen tbv je radiator, of heel vakkundig je radiator aan de onderkant pas maken. Moet je wel waterdicht en drukvast soldeerwerk afleveren.
Als je helemaal luxe wil doen breng je zo'n radiator naar een reviseerbedrijf. De onder en bovenkant gebruiken ze weer. Dat middenstuk (wat er dan nieuw in komt) kunnen ze vast wel op verzoek in een bepaalde afmeting d'r tussen zetten. Denk ik. Nog nooit gezien overigens.

Geplaatst: vr nov 07, 2003 3:43 pm
door Goof
Dan komen we op de vraag waarom nieuwe radiatoren tegenwoordig allemaal zwart zijn. Dat is echt niet omdat dat mooier is als aluminium en goedkoper is het al zeker niet. Nee, de reden hiervoor ligt in het feit dat een zwart oppervlak en bij voorkeur een ruw zwart oppervlak, zoals een radiator, zijn warmte het beste afgeeft. Dus de kleur zwart neemt niet alleen de warmte goed op, maar geeft het ook heel goed af.
Om maar even terug te komen op je vraag. Ik zou hem goed schoonmaken en fijn matzwart spuiten.

Geplaatst: vr nov 07, 2003 4:53 pm
door Jan-San
He manne, bedankt voor de reacties. Ik ga hem dan maar goed zuiver maken en alles netjes recht buigen. En ook nog matswart spuiten. Als ie het dan niet doet...Jammer dan moet ik maar een andere vinden. Heb ik inder geval wel een mooie kapotte. :grin:

Geplaatst: za nov 08, 2003 1:04 pm
door Ron
Bij de wetenschapsquiz heb ik geleerd dat wit of zwart geen moer uitmaakt bij kachelradiators. Misschien heb ik het verkeerd onthouden.

Geplaatst: za nov 08, 2003 8:01 pm
door Goof
Van die wetenschapsquiz vraag ik me wel eens af of ie wel wetenschappelijk verantwoord is. Vind de presentator iig niet dermate intelligent overkomen dat ik hem geschikt vind voor de job. dat ie maar fijn Ernie blijft spelen, daar is ie goed in. :smile:

Geplaatst: ma nov 10, 2003 1:51 pm
door Folkert
Op 2003-11-07 08:31, schreef Jan-San:
Moet ik de onderkant van de radiator aanpassen?
Ik heb de radiator niet aangepast (ok, wel: gleufjes in geslepen), maar een balkje gemaakt waarop ik hem kan zetten. Dr zitten duidelijk niet twee van die punten aan zoals bij die van een viertje...

Geplaatst: ma nov 10, 2003 2:40 pm
door Jan-San
ik kan altijd nog de radiotor van de vier gtl inbouwen. Die zal toch ook wel voldoende koelling geven, niet?

Maar het gaat gewoon lukken.

Geplaatst: ma nov 10, 2003 11:03 pm
door Ron
Als ome Renault de radiator van een 4 afdoende vond had die hem wel van de plank gebruikt. Ik zou geen 4-radiator nemen voor een 1400, maar je mag alles proberen.

Geplaatst: di nov 11, 2003 11:07 am
door Goof
Nou, volgens mij hebben ze dat ook een tijd gedaan. Als ik een alpine radiator zoek op http://www.auto-onderdelen.com dan krijg ik 2 type's De ene is gelijk aan de r4 1108cc radiator, de andere is gelijk aan de AT radiator. Toeval? Denk het niet.

Geplaatst: di nov 11, 2003 11:45 pm
door Ron
Misschien hebben ze het zelf ook eerst geprobeerd.