Rediator Alpje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 28962Bericht Jan-San »

Even nog een vraag stellen over de radiator van een Alpine. Ik weet eigelijk wel dat die kan passen, maar ik meen dat je iets moet aanpassen. wat???

Waarom ik dat vraag?
De radiator die ik heb is niet in zeer goede staat. Hij is wel dicht, maar de ribben zijn hier en daar afgebroken/weg geroest en zien er verstopt uit. Verder nog wat roest.
Misschien leg ik er een gewone r4 gtl radiator in. Moet ook voldoende koelen, niet?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 28971Bericht Folkert »

Ik ben serieus blij met mijn NIEUWE radiator van een Alpine Turbo. Ik heb nu nooit koelingsproblemen meer!
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 28976Bericht Jan-San »

En past die ook aan de onderkant??
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 28999Bericht Folkert »

Moet dat echt? Pas maken kan altijd...
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 29009Bericht Jan-San »

:???: :???: :???: Ik geloof dat ik me iets duidelijker moet uitdrukken. "aan de onderkant" bedoelde ik mee; Moet ik de onderkant van de radiator aanpassen?
Waarom deze vraag; ik las ergens dat iemand iets had aan moeten passen aan zijn radiator. Ik meen dat dat ook een Alpine radiator was. Maar als die van mij niet lekt, dan bouw ik maar gewoon in. Kan altijd nog vervangen, niet?

Even een andere vraag. Hoe krijg je een radiator weer mooi? Spuiten? of koelt die dan niet meer door verstopping van ribben?

_________________
R4F4 Alpine tuning project RULES!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan-San op 2003-11-07 08:32 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29026Bericht Ron »

Radiator zou ik niet spuiten inderdaad. Hooguit wat corrosie d'r af borstelen.
Zorg dat je lamellen allemaal recht zijn zodat er lucht langs kan.
En je kunt je chassis wegslijpen tbv je radiator, of heel vakkundig je radiator aan de onderkant pas maken. Moet je wel waterdicht en drukvast soldeerwerk afleveren.
Als je helemaal luxe wil doen breng je zo'n radiator naar een reviseerbedrijf. De onder en bovenkant gebruiken ze weer. Dat middenstuk (wat er dan nieuw in komt) kunnen ze vast wel op verzoek in een bepaalde afmeting d'r tussen zetten. Denk ik. Nog nooit gezien overigens.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29034Bericht Goof »

Dan komen we op de vraag waarom nieuwe radiatoren tegenwoordig allemaal zwart zijn. Dat is echt niet omdat dat mooier is als aluminium en goedkoper is het al zeker niet. Nee, de reden hiervoor ligt in het feit dat een zwart oppervlak en bij voorkeur een ruw zwart oppervlak, zoals een radiator, zijn warmte het beste afgeeft. Dus de kleur zwart neemt niet alleen de warmte goed op, maar geeft het ook heel goed af.
Om maar even terug te komen op je vraag. Ik zou hem goed schoonmaken en fijn matzwart spuiten.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 29037Bericht Jan-San »

He manne, bedankt voor de reacties. Ik ga hem dan maar goed zuiver maken en alles netjes recht buigen. En ook nog matswart spuiten. Als ie het dan niet doet...Jammer dan moet ik maar een andere vinden. Heb ik inder geval wel een mooie kapotte. :grin:
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29063Bericht Ron »

Bij de wetenschapsquiz heb ik geleerd dat wit of zwart geen moer uitmaakt bij kachelradiators. Misschien heb ik het verkeerd onthouden.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29080Bericht Goof »

Van die wetenschapsquiz vraag ik me wel eens af of ie wel wetenschappelijk verantwoord is. Vind de presentator iig niet dermate intelligent overkomen dat ik hem geschikt vind voor de job. dat ie maar fijn Ernie blijft spelen, daar is ie goed in. :smile:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 29098Bericht Folkert »

Op 2003-11-07 08:31, schreef Jan-San:
Moet ik de onderkant van de radiator aanpassen?
Ik heb de radiator niet aangepast (ok, wel: gleufjes in geslepen), maar een balkje gemaakt waarop ik hem kan zetten. Dr zitten duidelijk niet twee van die punten aan zoals bij die van een viertje...
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 29101Bericht Jan-San »

ik kan altijd nog de radiotor van de vier gtl inbouwen. Die zal toch ook wel voldoende koelling geven, niet?

Maar het gaat gewoon lukken.
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29136Bericht Ron »

Als ome Renault de radiator van een 4 afdoende vond had die hem wel van de plank gebruikt. Ik zou geen 4-radiator nemen voor een 1400, maar je mag alles proberen.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29158Bericht Goof »

Nou, volgens mij hebben ze dat ook een tijd gedaan. Als ik een alpine radiator zoek op http://www.auto-onderdelen.com dan krijg ik 2 type's De ene is gelijk aan de r4 1108cc radiator, de andere is gelijk aan de AT radiator. Toeval? Denk het niet.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 29187Bericht Ron »

Misschien hebben ze het zelf ook eerst geprobeerd.
Plaats reactie