Pagina 1 van 3

Geplaatst: wo okt 08, 2003 3:58 pm
door like r4
Meschien een domme vraag maar wat is het verschil tussen een gt turbo motor en een alpine turbo motor?
Welke is het meest aangeraden voor in een R4 te zetten?
met 4 versnellings bak, ze keuren hem af hier in belgie mijn viertje als ze gaan zien dat er aan mijn chassis is gewerkt voor die mooie 5bak!!duss een 4bak maar

Geplaatst: wo okt 08, 2003 4:10 pm
door Goof
Een AT blok past het beste, maar een GTT blok is sneller. Er vanuit gaande dat je standaard houdt. Het probleem met het gtt blok is dat je waterpomp, dynamo e.d. precies aan de verkeerde kant van het blok zitten, waardoor je in het schutbord moet gaan zagen en lassen. Het nadeel van een AT blok is dat het niet zo makkelijk te tunen is als een gtt. Dat valt weer te omzeilen door de brandstofpomp, drukregelaar en carb. van een gtt te gebruiken, in combinatie met een intercooler en verhoogde druk zou dit toch richting 140-150 pk's moeten gaan. Wil je nog meer, dan kan je (gtt en AT) het blok laten blueprinten. Dit houdt in dat alle draaiende delen uitgewogen worden, uitgeliterd, de kop wordt geflowed en dergelijke. Hierdoor gaat het blok heel regelmatig lopen, heeft een betere ademhaling en kan veel meer toeren draaien. Ook extreem verhoogde turbodruk is dan een mogelijkheid.
Als je dan nog niet tevreden bent, dan neem eens contact op met de firma NOZ :grin:

Geplaatst: wo okt 08, 2003 4:23 pm
door like r4
En passen die beide motors op een 4 bakje??
heeft er iemand zo een AT blok liggen?
Ik ben al tevreden met een beetje minder pk's dan een gt turbo motor!
Het is gewoon dat een 1100cc motor van mijn renault maar 34pk of 36 pk heef en dat is weinig!!!(Renault r4)

Geplaatst: wo okt 08, 2003 4:41 pm
door Goof
Ga dan voor een gewoon alpine blok, das veel makkelijker om te bouwen en ze kunnen niet gaan zeuren over die turbo bij de keuring. Bovendien zijn de alpine blokken veel makkelijker te krijgen als de AT blokken. Ik heb nog wel een AT blok liggen, maar daar wil ik om begrijpelijke redenen niet vanaf.

Geplaatst: wo okt 08, 2003 4:47 pm
door Goof
En beide blokken passen op de 4 bak, het zijn in basis namelijk precies dezelfde blokken. Dat wil zeggen, het onderblok is hetzelfde en dat is het belangrijkste. Dit onderblok, het zogenaamde cléon fonté blok is gebruikt voor heel veel motoren, waaronder de 1108cc uit de 4, het 5 alpine(turbo) blok, 5 gtt blok, maar ook zelfs nog in de twingo, clio, 8, 9, 10, 11 en 19, van de 12, 14, 15, 17, 18 en fuego weet ik het niet zeker, maar geloof het niet.
het r18/fuego turbo blok past iig niet, want daar ben ik ook al eens mee bezig geweest en dat strandde,... jawel, op het niet passen van de versnellingsbak. Gelukkig had ik die motor nog niet gekocht, anders had ik er mee zitten kijken.

Geplaatst: do okt 09, 2003 9:06 pm
door like r4
Zou ik zo een alpine motortje kunnen kopen in een wagen op de sloperrij of is ie dan moeilijker te vinden?opo marktplaats heb ik hem nog nie gevonden!!

Geplaatst: za okt 11, 2003 5:29 pm
door Ron
...en trek je conclusie.

Geplaatst: za okt 11, 2003 5:50 pm
door like r4
Nee eigenlijk nie!
Ik ben op zoek naar een alpine motortje maar ik vind er geen:-(

Geplaatst: za okt 11, 2003 6:21 pm
door Goof

Geplaatst: za okt 11, 2003 6:59 pm
door like r4
Ik heb wel een voordeel ik heb een r4 f6 met schijfjes vooraan en trommels achteraan dus dat is al een probleem dat ik niet heb!!!Maar als ik dus een gewoone alpine motor erin plaats moet ik enkel maar mijn motor steuntjes verhogen en niets anders???

Geplaatst: zo okt 12, 2003 8:59 am
door Gast
...waaronder de 1108cc uit de 4, het 5 alpine(turbo) blok, 5 gtt blok, maar ook zelfs nog in de twingo, clio, 8, 9, 10, 11 en 19, van de 12, 14, 15, 17, 18 en
Zat er bij al deze motoren niet iets met 1.6 of 2 liter of zoiets ? Nog nooit gehoord van iemand die dat in een R4 heeft gelegd, dus nee ? Of past het onderblok wel maar de rest niet ?

Geplaatst: zo okt 12, 2003 10:34 am
door Alain Prost
Hotze heeft ooit een 2 liter motor van R20 in een f6 gebouwd voor de cross.... :smile:

Geplaatst: zo okt 12, 2003 10:39 am
door Alain Prost
Trouwens Hotze gaat nu beginnen met een nieuw race 4tje.... met energie motor met 160 PK...niet voor de cross maar gewoon voor op de weg..BROooooMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Geplaatst: zo okt 12, 2003 11:36 am
door Goof
Ik geloof niet dat er ooit een motor op basis van het cleon blok is geweest die een inhoud groter als 1.4 had.
Wat voor motor wil Hotze daarvoor gebruiken?

Geplaatst: zo okt 12, 2003 6:09 pm
door Alain Prost
Op 2003-10-12 11:36, schreef Da-Goof:
Ik geloof niet dat er ooit een motor op basis van het cleon blok is geweest die een inhoud groter als 1.4 had.
Wat voor motor wil Hotze daarvoor gebruiken?
Cleon blok?? wat is dat?