Pagina 1 van 2
Geplaatst: di sep 09, 2003 10:41 pm
door Jakke
ik heb een tijdje geleden nieuwe cylinderkoppakking gestoken bij mijn 850. Ik wou dat eens écht goed doen en heb eerst (na vlakken natuurlijk, en al wat verder moet)het volume van de 4 verbrandingskamers gemeten (op 0,0001liter nauwkeurig)en vergeleken met de fabrieksvoorschriften. Resultaat er zat best behoorlijk verschil op. Dan met Dremel (freesje) voorzichtig materiaal weggenomen en gepolijst tot het volume nu exact 4x gelijk is! Compressie meten achteraf: 4x12,0 bar/cm2). Het afregelen van de motor wordt zo ook een stuk gemakkelijker!
Geplaatst: di sep 09, 2003 10:58 pm
door David
Dat klinkt akelig precies!! Theoretisch gezien is dan inderdaad de compressie op alle cilinders gelijk (mints er geen lekkage is via groefjes in de cilinderwand), zodat alle ploffen even sterk zouden moeten zijn. Natuurlijk is de cilindervulling bij de R4 niet optimaal door de enkele carburateur, waardoor de buitenste 2 cilinders net iets minder brandstof krijgen dan de binnenste twee... Ondanks dat loopt een R4 best mooi gezien deze omstandigheden! Wel tof dat de moeite die je gedaan hebt fijn wordt beloond met een perfect lopend motortje!! Als je nog eens tijd over hebt hou ik me wel aanbevolen...
Geplaatst: di sep 09, 2003 10:59 pm
door Folkert
Dat heb je serieus netjes voor elkaar. Daar gaat je motortje heel fijn van lopen, weet ik uit ervaring:
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... fotos.html
Geplaatst: wo sep 17, 2003 3:10 pm
door Willem de Zwijger
Hoe meet je in vredesnaam die inhoud zo nauwkeurig ?
Geplaatst: do sep 18, 2003 12:45 am
door Folkert
Nou.. 0.0001 liter is 0.1 cc. Een klein (medicijn) spuitje (om peniciline in je dochter te krijgen) bevat 5 cc, dus daarmee kan je die nauwkeurigheid al redelijk halen...
Geplaatst: do sep 18, 2003 10:30 pm
door Ron
Bwoah, schuifmaat dan denk ik.
Hoe doe je het anders met de capillaire werking?
Geplaatst: do sep 18, 2003 10:33 pm
door Goof
Schuifmaat? Er vanuit gaande dat de cilinder perfect rond is, wat ie dus niet is.
Geplaatst: do sep 18, 2003 10:35 pm
door Goof
Vol laten lopen met water. Dat vervolgens afzuigen en wegen. Weet je precies hoeveel. Moe je wel van tevoren meten hoeveel de beker weegt waarin het water terecht komt.
Geplaatst: do sep 18, 2003 11:38 pm
door Folkert
Ok.. Afliteren... Men plaatse de kop op zijn kop zodanig dat de bovenkant horizontaal ligt. Men monteert een plexiglazen plaat over het aanlegvlak met voor iedere cilinder een gaatje. Uitgaande van het idee dat alles schoon is en dat de kleppen lekdicht zijn en er een bougie gemonteerd is, kan men beginnen met het injecteren van water in het gaatje. Dit volhouden, waarbij de hoeveelheid wordt bijgehouden, totdat de verbrandingsruimte vol is... Et voila...
Geplaatst: vr sep 19, 2003 8:41 am
door Willem de Zwijger
Bekruipt me toch ergens het gevoel dat zo'n perfect gematched volume na enige tijd allerelei aanslag oploopt. Ik schrok toch wel een beetje toen ik een blik wierp op een kop die een tijdje gelopen had. Of valt het verschil tussen de vier cilinderkoppen in de praktijk toch mee ?
Geplaatst: vr sep 19, 2003 10:34 pm
door Folkert
Dan moet je er wat harder op trappen, zodat die aanslag weer eens mee verbrandt. En zorgen dat je niet teveel olie mee opfikt..
Geplaatst: za sep 20, 2003 9:28 pm
door 4TL
Hm, klinkt wel heel erg fantastisch in mijn oren. Ik geloof eigenlijk niet in de werking ervan. Het lijkt me veel beter om een spaghetti spruistuk te monteren zodat alle inlaat trajecten even lang zijn.
Geplaatst: zo sep 21, 2003 11:18 pm
door Folkert
Maar dan ook voor iedere cilinder een eigen carb... Een carb-spruitstuk is zo gemaakt dat iedere cilinder een even rijk mengsel krijgt. Een spagetti spruitstuk is de volgende stap...
Geplaatst: ma sep 22, 2003 12:47 am
door Goof
Spagetti spruitstuk is toch uitlaat?
In dat geval kun je toch beter bij een trubo motor de lengte zo kort mogelijk houden, of niet?
Geplaatst: di sep 23, 2003 10:42 pm
door Jakke
Sorry jongens (meisjes) ik had even niet meer gevolgd...
Hoe ik dat gedaan heb van die exacte volume bepaling?
Wel je neemt een "buret" (scheikundigen kennen dat, 't is een glazen buis met een zeer fijne en nauwkeurige volumeaanduiding en onderaan een fijn kraantje dat tot op een druppeltje kan werken. Verder zoals al gezegd: cylinderkop goed horizontaal en verbrandingskamers één voor één vullen! Het idee met de plexiplaat zou kunnen, maar ik werkte gewoon met de goede lichtinval zodat je aan de waterspiegel zeer goed kon zien wanneer de kamer gevuld is. Bij herhaling bleek dit ook effectief te kloppen!