als een naaimachientje

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Jakke

Bericht: # 26089Bericht Jakke »

ik heb een tijdje geleden nieuwe cylinderkoppakking gestoken bij mijn 850. Ik wou dat eens écht goed doen en heb eerst (na vlakken natuurlijk, en al wat verder moet)het volume van de 4 verbrandingskamers gemeten (op 0,0001liter nauwkeurig)en vergeleken met de fabrieksvoorschriften. Resultaat er zat best behoorlijk verschil op. Dan met Dremel (freesje) voorzichtig materiaal weggenomen en gepolijst tot het volume nu exact 4x gelijk is! Compressie meten achteraf: 4x12,0 bar/cm2). Het afregelen van de motor wordt zo ook een stuk gemakkelijker!
David

Bericht: # 26091Bericht David »

Dat klinkt akelig precies!! Theoretisch gezien is dan inderdaad de compressie op alle cilinders gelijk (mints er geen lekkage is via groefjes in de cilinderwand), zodat alle ploffen even sterk zouden moeten zijn. Natuurlijk is de cilindervulling bij de R4 niet optimaal door de enkele carburateur, waardoor de buitenste 2 cilinders net iets minder brandstof krijgen dan de binnenste twee... Ondanks dat loopt een R4 best mooi gezien deze omstandigheden! Wel tof dat de moeite die je gedaan hebt fijn wordt beloond met een perfect lopend motortje!! Als je nog eens tijd over hebt hou ik me wel aanbevolen...
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Folkert

Bericht: # 26092Bericht Folkert »

Dat heb je serieus netjes voor elkaar. Daar gaat je motortje heel fijn van lopen, weet ik uit ervaring:

http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... fotos.html
Willem de Zwijger

Bericht: # 26452Bericht Willem de Zwijger »

Hoe meet je in vredesnaam die inhoud zo nauwkeurig ?
Folkert

Bericht: # 26482Bericht Folkert »

Nou.. 0.0001 liter is 0.1 cc. Een klein (medicijn) spuitje (om peniciline in je dochter te krijgen) bevat 5 cc, dus daarmee kan je die nauwkeurigheid al redelijk halen...
Ron

Bericht: # 26531Bericht Ron »

Bwoah, schuifmaat dan denk ik.
Hoe doe je het anders met de capillaire werking?
Goof

Bericht: # 26532Bericht Goof »

Schuifmaat? Er vanuit gaande dat de cilinder perfect rond is, wat ie dus niet is.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Goof

Bericht: # 26534Bericht Goof »

Vol laten lopen met water. Dat vervolgens afzuigen en wegen. Weet je precies hoeveel. Moe je wel van tevoren meten hoeveel de beker weegt waarin het water terecht komt.
-------
Folkert

Bericht: # 26545Bericht Folkert »

Ok.. Afliteren... Men plaatse de kop op zijn kop zodanig dat de bovenkant horizontaal ligt. Men monteert een plexiglazen plaat over het aanlegvlak met voor iedere cilinder een gaatje. Uitgaande van het idee dat alles schoon is en dat de kleppen lekdicht zijn en er een bougie gemonteerd is, kan men beginnen met het injecteren van water in het gaatje. Dit volhouden, waarbij de hoeveelheid wordt bijgehouden, totdat de verbrandingsruimte vol is... Et voila...
Willem de Zwijger

Bericht: # 26555Bericht Willem de Zwijger »

Bekruipt me toch ergens het gevoel dat zo'n perfect gematched volume na enige tijd allerelei aanslag oploopt. Ik schrok toch wel een beetje toen ik een blik wierp op een kop die een tijdje gelopen had. Of valt het verschil tussen de vier cilinderkoppen in de praktijk toch mee ?
Folkert

Bericht: # 26595Bericht Folkert »

Dan moet je er wat harder op trappen, zodat die aanslag weer eens mee verbrandt. En zorgen dat je niet teveel olie mee opfikt..
4TL
Contacteer:

Bericht: # 26627Bericht 4TL »

Hm, klinkt wel heel erg fantastisch in mijn oren. Ik geloof eigenlijk niet in de werking ervan. Het lijkt me veel beter om een spaghetti spruistuk te monteren zodat alle inlaat trajecten even lang zijn.
Laatst gewijzigd door 4TL op wo jul 13, 2005 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Folkert

Bericht: # 26648Bericht Folkert »

Maar dan ook voor iedere cilinder een eigen carb... Een carb-spruitstuk is zo gemaakt dat iedere cilinder een even rijk mengsel krijgt. Een spagetti spruitstuk is de volgende stap...
Goof

Bericht: # 26659Bericht Goof »

Spagetti spruitstuk is toch uitlaat?
In dat geval kun je toch beter bij een trubo motor de lengte zo kort mogelijk houden, of niet?
-------
Jakke

Bericht: # 26727Bericht Jakke »

Sorry jongens (meisjes) ik had even niet meer gevolgd...
Hoe ik dat gedaan heb van die exacte volume bepaling?
Wel je neemt een "buret" (scheikundigen kennen dat, 't is een glazen buis met een zeer fijne en nauwkeurige volumeaanduiding en onderaan een fijn kraantje dat tot op een druppeltje kan werken. Verder zoals al gezegd: cylinderkop goed horizontaal en verbrandingskamers één voor één vullen! Het idee met de plexiplaat zou kunnen, maar ik werkte gewoon met de goede lichtinval zodat je aan de waterspiegel zeer goed kon zien wanneer de kamer gevuld is. Bij herhaling bleek dit ook effectief te kloppen!
Plaats reactie