als een naaimachientje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
ik heb een tijdje geleden nieuwe cylinderkoppakking gestoken bij mijn 850. Ik wou dat eens écht goed doen en heb eerst (na vlakken natuurlijk, en al wat verder moet)het volume van de 4 verbrandingskamers gemeten (op 0,0001liter nauwkeurig)en vergeleken met de fabrieksvoorschriften. Resultaat er zat best behoorlijk verschil op. Dan met Dremel (freesje) voorzichtig materiaal weggenomen en gepolijst tot het volume nu exact 4x gelijk is! Compressie meten achteraf: 4x12,0 bar/cm2). Het afregelen van de motor wordt zo ook een stuk gemakkelijker!
Dat klinkt akelig precies!! Theoretisch gezien is dan inderdaad de compressie op alle cilinders gelijk (mints er geen lekkage is via groefjes in de cilinderwand), zodat alle ploffen even sterk zouden moeten zijn. Natuurlijk is de cilindervulling bij de R4 niet optimaal door de enkele carburateur, waardoor de buitenste 2 cilinders net iets minder brandstof krijgen dan de binnenste twee... Ondanks dat loopt een R4 best mooi gezien deze omstandigheden! Wel tof dat de moeite die je gedaan hebt fijn wordt beloond met een perfect lopend motortje!! Als je nog eens tijd over hebt hou ik me wel aanbevolen...
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Dat heb je serieus netjes voor elkaar. Daar gaat je motortje heel fijn van lopen, weet ik uit ervaring:
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... fotos.html
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... fotos.html
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ok.. Afliteren... Men plaatse de kop op zijn kop zodanig dat de bovenkant horizontaal ligt. Men monteert een plexiglazen plaat over het aanlegvlak met voor iedere cilinder een gaatje. Uitgaande van het idee dat alles schoon is en dat de kleppen lekdicht zijn en er een bougie gemonteerd is, kan men beginnen met het injecteren van water in het gaatje. Dit volhouden, waarbij de hoeveelheid wordt bijgehouden, totdat de verbrandingsruimte vol is... Et voila...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hm, klinkt wel heel erg fantastisch in mijn oren. Ik geloof eigenlijk niet in de werking ervan. Het lijkt me veel beter om een spaghetti spruistuk te monteren zodat alle inlaat trajecten even lang zijn.
Laatst gewijzigd door 4TL op wo jul 13, 2005 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry jongens (meisjes) ik had even niet meer gevolgd...
Hoe ik dat gedaan heb van die exacte volume bepaling?
Wel je neemt een "buret" (scheikundigen kennen dat, 't is een glazen buis met een zeer fijne en nauwkeurige volumeaanduiding en onderaan een fijn kraantje dat tot op een druppeltje kan werken. Verder zoals al gezegd: cylinderkop goed horizontaal en verbrandingskamers één voor één vullen! Het idee met de plexiplaat zou kunnen, maar ik werkte gewoon met de goede lichtinval zodat je aan de waterspiegel zeer goed kon zien wanneer de kamer gevuld is. Bij herhaling bleek dit ook effectief te kloppen!
Hoe ik dat gedaan heb van die exacte volume bepaling?
Wel je neemt een "buret" (scheikundigen kennen dat, 't is een glazen buis met een zeer fijne en nauwkeurige volumeaanduiding en onderaan een fijn kraantje dat tot op een druppeltje kan werken. Verder zoals al gezegd: cylinderkop goed horizontaal en verbrandingskamers één voor één vullen! Het idee met de plexiplaat zou kunnen, maar ik werkte gewoon met de goede lichtinval zodat je aan de waterspiegel zeer goed kon zien wanneer de kamer gevuld is. Bij herhaling bleek dit ook effectief te kloppen!